چت

قراضه برای ترکیه‌ای‌‌‌ها گران شد

در شرایطی که بروز ناآرامی‌های اجتماعی در اعتراض به سیاست کرونا صفر در چین به کاهش بهای سنگ‌‌‌آهن وارداتی به این کشور ظرف روز ابتدایی هفته جاری منجر شد، افزایش تقاضا برای خرید قراضه از سوی فولادسازان ترکیه، این محصول را گران کرد.

قراضه برای ترکیه‌ای‌‌‌ها گران شد

 پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد در روز ابتدایی بازگشایی بازارها در هفته جاری یعنی دوشنبه ۲۸نوامبر به کاهش بهای سنگ‌‌‌آهن دریایی آسیا به دلیل استمرار چالش‌‌‌های کووید-۱۹ در چین خبر داد. به این ترتیب، این موسسه شاخص بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد تحویل بنادر شمالی چین را با کاهش ۷۵سنتی برابر ۹/ ۹۸دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

ظرف روزهای پایانی هفته، تظاهرات گسترده‌‌‌ای در چند شهر این کشور علیه اقدامات سیاست سختگیرانه کرونا صفر برگزار شد. ظرف هفته‌‌‌های اخیر بر تعداد مبتلایان به کرونا در چین افزوده شده است. در این شرایط دولت سعی دارد با وضع محدودیت‌های جدید قرنطینه‌‌‌ای، از نرخ مبتلایان به کرونا در این کشور بکاهد. اما مردم چین پس از حدود سه‌سال که با شیوع این ویروس و وضع محدودیت‌های سختگیرانه مواجه‌ بود‌ه‌اند، خسته شده‌ و از طولانی‌شدن این محدودیت‌ها آسیب‌‌‌های جدی دیده‌‌اند و خواهان بازگشت به شرایط طبیعی هستند.

به هر ترتیب وضعیت شیوع کرونا در چین نامساعد است و این موضوع چشم‌‌‌انداز تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها را نامطمئن می‌کند.  بازار زغال‌‌‌ سنگ هفته پایانی ماه نوامبر را با کاهش تقاضا و حجم معاملات آغاز کرد. به این ترتیب پلتس، پریمیوم هر تن زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا را بدون تغییر نرخ نسبت به ‌روز جمعه ۲۵نوامبر برابر ۲۴۷دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

راند پایانی کاهش بهای زغال‌‌‌ متالورژیک استرالیا در اواسط هفته گذشته به پایان رسید و چند محموله زغال در محدوده قیمت ۲۴۷دلار معامله شد. در این شرایط اغلب فعالان بازار ترجیح می‌دهند تا از معامله دست کشیده و فروش زغال در این محدوده قیمتی را هضم کنند. اما به نظر می‌رسد که متقاضیان هندی ظرف روزهای آینده بر حجم خرید زغال خود بیفزایند که این موضوع می‌‌‌تواند محرک رشد نرخ در این بازار باشد.  پلتس در گزارش خود به کاهش حجم فروش زغال‌‌‌ متالورژیک تحویل بنادر چین خبر داد. در حالی که متقاضیان خواهان خرید محصول با نرخی کمتر هستند، تجار از ارائه تخفیف بر نرخ فروش محصولات خود خودداری کرده‌اند و به این ترتیب این بازار در بن‌‌‌بست معاملاتی قرار دارد. پلتس، پریمیوم هرتن زغال متالورژیک تحویل بنادر چین را برای روز دوشنبه ۲۸نوامبر بدون تغییر نرخ برابر ۲۹۹دلار اعلام کرد.  بهای قراضه وارداتی به ترکیه به سود تجار آمریکایی افزایش یافت.

پلتس از انعقاد قرارداد خرید قراضه با مبدا ایالات‌متحده آمریکا توسط یک واحد فولادساز در ازمیر ترکیه با نرخ ۳۶۰دلار به ازای هر تن سی‌‌‌اف‌‌‌آر ترکیه و همچنین انعقاد قراردادی دیگر برای قراضه مرغوب با نرخ ۳۸۰دلار به ازای هر تن برای تحویل در ماه دسامبر خبر داد.

فولادسازان ترکیه درصدد برآمده‌‌‌اند تا پیش از کریسمس نسبت به خرید قراضه و ذخیره‌‌‌سازی در انبارها اقدام کنند. نگرانی در خصوص عرضه محدودتر قراضه در زمستان به دلیل کاهش جمع‌‌‌آوری آن در فصل سرد سال مهم‌ترین دلیل بازگشت تقاضا به این بازار است. به این ترتیب پلتس، شاخص بهای قراضه وارداتی به ترکیه را با رشد ۷۵/ ۴دلاری برابر ۳۶۰دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد./ دنیای معدن

×