چت

اثر جنگ تجاری در صنعت فولاد

آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد مجموع واردات چین از آمریکا حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود. این در حالی است که در همان سال، چین کالاهایی به ارزش بیش از ۵۰۵ میلیارد دلار به آمریکا صادر کرد. این امر آمریکا را با کسری تجاری بیش از ۳۷۵ میلیارد دلاری مواجه ساخت.

اثر جنگ تجاری در صنعت فولاد

دولت آمریکا معتقد است چین با اعمال محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای مانع از رشد صادرات آمریکا به چین می‌شود و در عین حال چین حق مالکیت معنوی محصولات تولیدی آمریکا را رعایت نمی‌کند و با تولید کپی‌های ارزان از آنها به صنعت آمریکا ضربه می‌زند. از این رو، دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ طی چند دوره، تعرفه‌ بر کالاهای چینی اعمال کرده و چین نیز اقدامات تلافی‌جویانه انجام داده است.

این جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان، از ابتدای مارس ۲۰۱۸ با اعمال تعرفه‌های آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم آغاز شد و در نهایت آمریکا در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات چینی را هدف افزایش تعرفه قرار داد (به این معنا که نیمی از واردات چین به آمریکا اکنون مشمول تعرفه‌های جدید شده‌اند) و چین نیز طی چندین مرحله بر محصولات وارداتی آمریکا تعرفه وضع کرد. در حال حاضر جنگ تجاری در وضعیت آتش‌بس موقت تا پایان مارس ۲۰۱۹ به سر می‌برد. صرف‌نظر از آنکه نتایج مذاکرات سمت و سوی جنگ تجاری را چگونه رقم خواهد زد، آمارهای منتشر شده از اداره گمرک چین نشان می‌دهد ارزش کل صادرات و واردات این کشور تا نیمه ماه نوامبر از مجموع کل آن در سال گذشته نیز عبور کرده و این به آن معناست که چین توانسته است با وجود جنگ تجاری با آمریکا و افزایش تعرفه‌های گمرکی باز هم موفق شود از میزان کل واردات و صادرات سال گذشته خود نیز عبور کند.

طبق این گزارش به نقل از رویترز، ارزش کل صادرات و واردات چین در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. ارزش کل صادرات و واردات این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۹/ ۲۷ تریلیون یوآن بوده است. از سوی دیگر آمارها مشخص‌کننده آن است در حالی که وضع تعرفه روی واردات فولاد از تولیدات داخلی آمریکا حمایت کرده، ولی افزایش قیمت فولاد سبب رشد هزینه ساخت و ساز و قیمت تولیداتی مانند خودرو و ماشین‌آلات نیازمند به این کالا شده است. قیمت فولاد (ورق فولاد آمریکا) از ۶۳۳ دلار در پایان سال ۲۰۱۷ به ۸۱۱ دلار در اکتبر ۲۰۱۸ رسید و رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرد در حالی که برخی شرکت‌های فولادی طرح‌های جدیدی را در ماه‌های اخیر و از زمان تاثیرگذاری تعرفه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند، اما عملکرد قیمتی سهام فولادی کمتر از صعود قیمتی امسال بوده است. تحولات بازار جهانی فولاد و افت و خیزهای این بازار در سال ۲۰۱۸ و بررسی چشم‌انداز آینده از جمله مسائلی است که در نهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در ۹ و ۱۰ بهمن ماه مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

منبع:دنیای اقتصاد

×