چت

صعود بورس و وابستگی به نرخ دلار

بورس تهران طی سال‌های اخیر نشان داده است که وابستگی زیادی به نرخ دلار دارد. از این‌رو، هر زمان نرخ دلار روند رو به رشدی را آغاز کرده، احتمالا شاخص بازار سهام نیز با افزایش ارتفاع همراه شده است؛ هرچند زمان واکنش بورس به دلار کمی با تاخیر است.

صعود بورس و وابستگی به نرخ دلار

فاصله قیمتی دلار آزاد و نیما به ۶۰درصد رسید. 

بررسی روند تاریخی شکاف قیمتی این دو نرخ و مقایسه آن با شاخص کل نشان می‌دهد هرگاه فاصله قیمتی در این محدوده قرار گرفته است، با کاهش این فاصله احتمال ثبت سقف جدید برای نماگر اصلی وجود دارد.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایلی به پرکردن این فاصله ندارد. نهایتا قیمت دلار نیما با رشد اندک به 40 هزار و 600 تومان رسیده است. 

در گذشته نیز شاخص کل نسبت به رشد قیمت دلار تاخیر زمانی نشان می‌داد. سال 1401 رشد قیمت دلار بازار را در محدوده یک‌میلیون و 800 هزار تومان نگه داشت. 

در آن زمان با دلار 28 هزار و 500 تومانی واقعا بازار یک‌میلیون و 800 هزار واحد می‌‌‌ارزید. اما رکوردزنی شاخص کل زمانی آغاز شد که این اختلاف جبران شد. 

اکنون نیز بازار در محدوده 2 میلیون و 150 هزار تا 2 میلیون و 250 هزار واحد قرار دارد و احتمالا تا روشن شدن تکلیف دلار نیما در همین محدوده باقی می‌‌‌ماند/ دنیای اقتصاد 

دیدگاه ها
×