چت

۵ نکته در خرید تیرآهن

خرید تیرآهن نیز مانند هر محصول دیگری دارای یک سری نکات ریز است که می‌بایست خریداران با در نظر گرفتن آن اقدام به تهیه محصول کنند. در زیر ۵ نکته در خرید تیرآهن مرور شده است که با در نظر گرفتن این موارد می‌توان خرید خود را با بهترین شکل ممکن انجام داد.

۵ نکته در خرید تیرآهن


خرید آهن آلات به هر قصدی که باشد، چه ساخت و ساز و چه استفاده صنعتی در هزینه تمام شده پروژه تاثیر زیادی خواهد داشت. برای ساختمان‌های بتنی با قاب خمشی متوسط بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف تقریبا ۵۵ کیلوگرم برای هر متر مربع آهن آلات استفاده می‌شود. برای سازه‌های فلزی نیز با قاب خمشی معمولی بدون وزن آرماتورسقف میزان آهن آلات مصرفی حدودا 70 تا 100 کیلوگرم درهر متر مربع خواهد بود.

قیمت روز تیرآهن
خرید تیرآهن نیز مانند هر محصول دیگری دارای یک سری نکات ریز است که می‌بایست خریداران با در نظر گرفتن آن اقدام به تهیه محصول کنند. در زیر ۵ نکته در خرید تیرآهن مرور شده است که با در نظر گرفتن این موارد می‌توان خرید خود را با بهترین شکل ممکن انجام داد.

1) وزن تیرآهن را بررسی کنید


قیمت تیرآهن  تهران و یا در هر شهر دیگری با توجه به وزن نرخ گذاری می‌شود. طبیعتا هرمیزان که وزن محصول بیشتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. به یاد داشته باشید که الزاما تیرآهن سنگین کیفیت بالاتری ندارد. به علاوه ممکن است در برخی موارد نیاز به تیر سبک تری باشد. تیرآهن باید در ابتدا مشخصات فنی مورد نیاز ما را برآورده کند.


در هنگام خرید وزن هر شاخه با توجه به پیشفرض تولید کننده در نظر گرفته شده و پیش فاکتور صادر می‌گردد. سپس بعد از ترخیص بار به کمک باسکول وزن دقیق محاسبه و فاکتور نهایی صادر می‌شود. خریدار می‌بایست وزن خریداری شده را با وزن باسکول کاملا مطابقت دهد. اگر خریدار اعلام کند که قبل از تحویل نیز بار دیگر می‌بایست وزن کشی شود این کار بلامانع است و با انجام هماهنگی با راننده و فروشنده بار به نزدیک ترین باسکول محل تخلیه منتقل و وزن کشی دوم صورت می‌گیرد. این هزینه با خریدا محترم خواهد بود.


در نظر داشته باشید که وزن باسکول مبدا معتبر است و فروشنده بر مبنای این باسکول فاکتور را صادر کرده است اما در هر صورت اگر مقایرت باسکول اولیه با ثانویه کمتر از 100 کیلوگرم باشد طبیعی است و تلرانس دستگاه‌های وزن کشی محسوب می‌شود. اگر این رقم بیشتر از 100 کیلوگرم باشد راننده باید قرامت پرداخت کند.
 وزن تیراهن

2) تعداد شاخه تیرآهن را بررسی کنید


گرچه عموما تمام مقاطع فولادی بر مبنای وزن فروخته می‌شوند، اما گاهی برخی نیازمند خرید تیرآهن به صورت شاخه ای هستند که اصطلاحا شاخه شمار گفته می‌شود. در این مواقع وزن ملاک خرید نخواهد بود. تنها خریداران می‌بایست قبل خرید نسبت به سایز و سبک وزن یا سنگین وزن بودن تیرآهن انتخاب خود را به فروشنده بیان کنند. اگر خرید به صورت بندیل تیرآهن باشد باید در نظر گرفت که تعداد شاخه در بندل هر کارخانه متفاوت است و به گونه ای خرید شود که تعداد شاخه ها برطرف کننده نیاز ما باشد.

3) رنگ تیرآهن را بررسی کنید


یکی از فاکتورهای خرید خوب مقاطع فولادی، انتخاب آهن با رنگ طبیعی است که این رنگ شامل طوسی پر رنگ و مشکی است. آهن وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد تغییر رنگ می‌دهد. رطوبت نیز عامل دیگری بر زردی آهن است. خوردگی امری اجتناب ناپذیر است و هر فلزی شروع به زنگ زدگی خواهد کرد. البته سرعت این اتفاق بستگی به شرایط  و محافظت در برابر خوردگی دارد.
وقتی باران شروع به باریدن می‌کند و روی آهن که در انبارهای توزیع دپو شده است میریزد به مرور شروع به زرد شدن می‌کند. البته اگر این زردی سطحی باشد و ناشی از باران های موقتی فصلی باشد و آهن دچار خوردگی نشده باشد بدون مشکل است. اما محصولی که کاملا زرد شده و در برخی قسمت ها زنگ زدگی تا عمق نفوذ کرده باشد نمایانگر باری کهنه و درجه 3-4 خواهد بود. معمولا اینگونه محصولات برای کارهای با درجه اهمیت کمتر مصرف شده و از قیمت پایینتری برخوردار است.
 رنگ تیرآهن

4) برگ آنالیز تیرآهن را رویت کنید


در زمان خرید تیرآهن  برای مشخص شدن برند و سایر مشخصات دقیق فنی می‌بایست برگ آنالیز محصول را دریافت کنید. این ورق حاوی نکات مختلفی از محصولی است که خریداری کردید. در برگ آنالیز درصد درکیبات شیمیایی (درصد کربن، کرم، مولیبدن و …) و خواص مکانیکی (استحکام تسلیم، مقاومت کششی نهایی و…) تیراهن درج شده است. با بررسی این برگه با خیال راحت تر می‌توانید محصول خریداری شده را بررسی نمایید.
 آنالیز تیرآهن

5) نحوه ارسال تیرآهن را مشخص کنید


طریقه ارسال بار و تخلیه آن را قبل از انجام معامله تعیین نمایید. مشخصا هزینه ارسال بار با توجه به وزن و مسافت تعیین می‌گردد. شماره راننده را به منظور هماهنگی‌های بیشتر از باربری درخواست کنید. همیشه قبل از خارج شدن محصول خریداری شده از بنگاه یا محل تحویل، آن را مورد رویت قرار دهید، می‌توانید با راننده جهت بررسی بار و تطابق آن همکاری داشته باشید. برگ ترخیص از انبار را دریافت کنید. این برگ حاوی مشخصات محصولی است که برای شما ارسال می‌شود و شامل وزن اولیه و تعداد بندیل تیرآهن و ساعت خروج است.

دیدگاه ها
×