چت

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

باید در نظر داشته باشیم که نحوه اتصال دو تیرآهن به هم در صنعت ساختمان سازی امری بسیار مهم است زیرا از دوبل کردن تیرآهن ستون ها به دست می آیند که باید استحکام خیلی بالایی داشته باشد.

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم به دو صورت کلی صورت می گیرد:

  1. روش اول اتصالی است که به آن تیر به تیر یا تیر به شاه گفته می شود، در این روش امتداد دو تیر بر هم عمود هستند و جهت انتقال بارها از یک تیر به تیر دیگر انجام می‌شود. نحوه اتصال دو تیرآهن به هم  به روش تیر به تیر برای اتصال دو تیرآهن اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش بهتر است که شاه تیر با دهانه بزرگتر در داخل شاه تیر با دهانه کوچکتر قرار داشته باشد به این صورت به علت کوتاه بودن دهانه، لنگر خمشی کمتری ایجاد می‌شود و در نهایت می‌توان از تیرآهن ضعیف تری استفاده کرد. شاه تیرها با ارتفاع یکسانی به روش زبانه کردن به یکدیگر متصل می‌شوند.
  2. روش دوم اتصال دو تیر به یکدیگر به منظور افزایش طول آن است.

نحوه اتصال دو تیرآهن به هم

تیرآهن دوبل چیست؟

باید در نظر داشته باشیم که نحوه اتصال دو تیرآهن به هم در صنعت ساختمان سازی امری بسیار مهم است زیرا از دوبل کردن تیرآهن ستون ها به دست می‌آیند که باید استحکام خیلی بالایی داشته باشد.
شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که تیرآهن دوبل چیست؟ و یا چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد؟ یکی از قسمت های مهم ساختمان که باید بسیار مقاوم و دارای استحکام زیادی باشد ستون است، ستون‌ها از اتصال دو تیرآهن به یکدیگر ساخته می‌شوند که به اصطلاح به آن تیرآهن دوبل نیز می‌گویند. ستون‌ها وظیفه انتقال نیرو به فونداسیون و زمین را به عهده دارد به همین علت است که برای ایجاد ستون باید از مقاطع فولادی محکمی استفاده گردد تا ستون های مستحکم همراه با مقاومت بالا نیز ایجاد شود. از همین رو باید نحوه اتصال دو تیرآهن به هم مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

اتصال تیر به تیر بتنی

همانطور که نحوه اتصال دو تیرآهن به هم را باید مورد بررسی قرار دهیم، انواع اتصالات در سازه های بتنی را نیز باید از نقطه نظر های مختلف بررسی کرد. اتصالات سازه های بتنی به سه دسته اتصالات مفصلی، اتصالات نیمه مفصلی و اتصالات صلب یا گیردار تقسیم می‌شوند.

اتصال مفصلی: در این نوع اتصال، بین تیر فرعی و تیر اصلی یک مفصل وجود دارد که به تیرها اجازه میدهد تا به طور مستقل از هم بچرخند. این نوع اتصال با استفاده از ورق‌های فولادی، ناودانی‌ها یا سایر اتصالات فلزی ایجاد میشود.

اتصال گیردار: در این نوع اتصال، انتهای تیر فرعی به طور صلب به تیر اصلی متصل میشود. این کار با خم کردن میلگردهای تیر فرعی و قرار دادن آنها درون تیر اصلی انجام میشود. سپس بتن روی میلگردها ریخته میشود تا اتصال کامل گردد.

اتصال تیر به تیر فلزی

اتصال تیر به تیر فلزی

اتصال تیر به تیر فلزی یکی از اجزای مهم در سازه‌های اسکلت فلزی هست و برای انتقال بار بین تیر ها و ایجاد یکپارچگی در قاب فلزی استفاده می‌گردد. انتخاب نوع اتصال مناسب به عوامل مختلفی از جمله نوع بارگذاری، دهانه تیرها و الزامات معماری بستگی دارد.

انواع اتصال تیر به تیر فلزی بر حسب صلیب به دو دسته اتصال گیردار و اتصال مفصلی با نبشی نشیمن و بر حسب شکل هندسی به شش دسته: اتصالات قاب شده، اتصال نشسته ساده (تقویت نشده) و  اتصال تیر به ستون به صورت نشسته تقویت شده، اتصال تیر به ستون با نبشی جان، ورق فوقانی و تحتانی، اتصال توسط پروفیل‌های سپری و اتصال توسط ورق انتهایی جوش شده به تیر (فلنجی) تقسیم می‌شوند. 

جمع بندی

در این مقاله کوشیدیم شما را با نحوه اتصال دو تیرآهن به هم آشنا کنیم. تیرآهن مقطع فولادی پرکاربردی است که جهت استحکام و مقاومت سازه مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که دو تیرآهن را بهم متصل کنند تیرآهن دوبل یا ستون به وجود می آید که ستون ها در حوزه ساخت و ساز بسیار حائز اهمیت است از همین رو باید نحوه اتصال دو تیرآهن بهم مورد بررسی قرار گیرد تا ستون هایی با استحکام و مقاومت زیاد به دست آید.

قیمت تیرآهن به عوامل بسیاری بستگی دارد که روزانه تحت تاثیر شرایط خاصی مانند: نرخ تورم، هزینه های تولید، افزایش عرضه و تقاضا و... دچار نوسان قیمت می گردد. جهت مشاهده قیمت تیرآهن می توانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید و از قیمت روز این محصول اطلاع حاصل نمایید.

دیدگاه ها
×