چت

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

شناسایی تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن که در مشخصات ویژگی ها و قیمت آن ها مشاهده می‌شود برای خریداران کمک بزرگی است. چرا که اطلاعات بسیار مفیدی را به منظور تصمیم گیری برای انتخاب تیرآهن و مدیریت هزینه ها در اختیار آن ها قرار می‌دهد.

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

در این مقاله در باره‌ی تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن صحبت خواهیم کرد. شرکت فولاد البرز ایرانیان که با نام تجاری فایکو شناخته می‌شود یکی از مهم ترین شرکتهای فعال در زمینه محصولات فولادی در کشور است که از سال 1339 فعالیت خود را در استان مازندران شهر ساری آغاز کرد.

شرکت ذوب آهن اصفهان نیز یکی از مهمترین شرکتهای فعال در زمینه تولید محصولات فولادی از جمله تیرآهن است و تیرآهنهای تولیدی این شرکت با نام تیرآهن ذوبی در بازار عرضه می‌شود. 

قیمت روز تیرآهن

تیرآهن فایکو یکی از با کیفیت ترین تیرآهن موجود در بازار است که با استانداردهای بین المللی IPB .IPE .INP تولید می‌شود. تیرآهن ذوبی نیز بر اساس استانداردهای INP . IPE تولید می‌گردد. از مهم ترین تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن وزن آن ها به شمار می‌آید که اصولا تیرآهن های ذوبی از وزن بالاتری برخوردار هستند. همچنین از نظر سایز نیز تیرآهن های تولیدی این دو شرکت باهم تفاوت زیادی دارند. تیرآهن فایکو در سایزهای 14 الی 20 تولید می‌شود و تیرآهن ذوبی در سایزهای 14 الی 30 در بازار عرضه می‌شود.
یکی دیگر از تفاوت مهم تیرآهن این دو شرکت از نظر کیفیت است. تیرآهن ذوبی بهترین انواع تیرآهن های عرضه شده در کشور هستند که از مواد اولیه بسیار با کیفیتی تولید می‌گردد. 

مشخصات تیرآهن فایکو 

تیرآهن فایکو از جمله مقاطع فولادی پرکاربرد در سطح بازار آهن آلات شناخته شده است. در فرآیند تولید این تیرآهن از بهترین آلیاژهای فولادی استفاده می‌شود. این تیرآهن با استاندارد های IPB IPE IPN   در بازار عرضه می‌شود.  محصولات تولیدی کارخانه فایکو قبل از وارد شدن به سطح بازار مورد آزمایش های مختلف سنجش دوام و کیفیت قرار می‌گیرند.
این آزمایش ها توسط واحد های کنترل کیفی این شرکت با دقت و حساسیت بالا انجام می‌گیرد. در این تست ها تیرآهن های تولیدی از لحاظ خواص مکانیکی و متالوژی و آنالیز های شیمیایی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کارخانه از ابتدای آغاز کار خود توانسته بسیاری از گواهینامه های استاندارد کیفی را کسب نماید. لذا به ذکر است که تمامی تیرآهن های کارخانه فایکو باگواهی کنترل کیفی تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. 

تیرآهن ذوب آهن اصفهان 

تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان همانند تیرآهن فایکو با استانداردهای مشخصی طراحی و ساخته می‌شود. یکی از تفاوتهای بارز تیرآهن فایکو و ذوب آهن تولید این محصولات با جدول اشتال می‌باشد. همچنین هر شاخه از تیرآهنهای اصفهان در مقایسه با سایر مقاطع فولادی موجود در کشور از وزن بیشتر و بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این تیرآهن ذوب آهن اصفهان در استاندارد های IPE IPN ساخته می‌شود.

از دیگر تفاوتهای تیرآهن ذوب آهن اصفهان با مقاطع فولادی فایکو به آرم و علامت اختصاری و انحصاری این محصولات مربوط می‌شود. به طور معمول تیرآهن های ذوبی در حوزه آهن آلات با علامت و نماد ESCO شناسایی می‌شود. این نماد غالبا به صورت برجسته شاخص در قسمت بال تیرآهن مشخص می‌باشد. از لحاظ سطح کیفی تیرآهن ذوب آهن اصفهان از بهترین و با کیفیت ترین مقاطع فولادی موجود در بازار آهن آلات محسوب می‌شود. به همین دلیل قیمت تیرآهن های ذوب آهن در مقایسه با انواع مقاطع فولادی بیشتر است. 

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

مقایسه تیرآهن ذوب آهن و فایکو از نظر ساخت و آلیاژ

معمولا آلیاژ هایی که برای ساخت تیرآهن فایکو به کار برده می‌شود شامل ST52  و ST37  هستند. تیرآهن‌های فایکو در مناطقی که میزان رطوبت در آنها بالاست بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل یکی از برند های محبوب تیرآهن در ایران است. آلیاژهای مورد استفاده در تولید تیرآهن های ذوب آهن شامل ST44  و ST37  و ST52  هستند. تنوع بالا در محصولات تیرآهن ذوب آهن اصفهان و نیز آلیاژ های به کار رفته در آنها این نوع تیرآهن را پرفروش ترین و محبوب ترین در بازار ایران تبدیل
کرده است.

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

وزن

استاندارد تولید روش تولید آلیاژ به کار رفته سایز قیمت

نحوه تشخیص تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

همانطور که در بالا به آن اشاره شد یکی از راه های تشخیص تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن، وزن این مقاطع است. وزن تیرآهن ذوبی معمولا از وزن تیرآهن فایکو بیشتر است. همچنین تیرآهن های ذوب آهن اصفهان با علامت ESCO قابل تشخیص هستند. 

مقایسه وزن تیرآهن ذوب آهن و فایکو

نحوه ی خرید تیرآهن

در هنگام خرید تیرآهن می‌بایست موارد و نکاتی را مد نظر خود قرار دهیم. کارخانه تولید کننده مهم ترین مورد در این زمینه است. از طرفی دیگر ابعاد اندازه و استاندارد های به کار رفته در فرآیند طراحی و تولید در هنگام خرید این محصول از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

جمع بندی

شناسایی تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن که در مشخصات ویژگی ها و قیمت آن ها مشاهده می‌شود برای خریداران کمک بزرگی است. چرا که اطلاعات بسیار مفیدی را به منظور تصمیم گیری برای انتخاب تیرآهن و مدیریت هزینه ها در اختیار آن ها قرار می‌دهد. در واقع کیفیت بالای هر دو نوع این تیرآهن ها می‌تواند ترجیح یکی از آنها را به دیگری مشکل کند. ولی با دقت در ریزه کاری ها و موارد جزئی تر کار انتخاب ساده تر خواهد شد. البته دانستن این نکات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.   

دیدگاه ها
×