چت

کناف و رابیتس چه تفاوت هایی باهم دارند؟

کناف و رابیتس چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در این مقاله قصد داریم برای شما از کناف و رابیتس بگوییم و اینکه چرا باید در دکوراسیون و سقف های کاذب از آنها استفاده کنیم و حتی چه تفاوت هایی با هم دارند در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

کناف و رابیتس چه تفاوت هایی باهم دارند؟

قیمت روز انواع مقاطع فولادی

سقف کاذب های متفاوتی، وجود دارند که کناف و رابیتس از انواع آن می‌باشد، گرچه استفاده از کناف قدمت طولانی در کشور ما ندارد. اما همواره این سوال برای بسیاری از ساختمان سازان مطرح است که کدام بهتر است؟

ما در این نوشتار تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم. همان گونه که برای مقایسه هر دو محصولی نیاز است که شناخت کافی از هرکدام از آن ها ایجاد شود ما ابتدا به توضیح هر کدام به صورت مجزا می‌پردازیم و سپس این دو سقف کاذب را از نظرهای زیر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر زمان اجرا
  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر هزینه اجرا
  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر وزن بار مرده
  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات
  • تعداد افراد مورد نیاز جهت اجرا
  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت
  • مقایسه کناف و رابیتس از نظر تناسب با بازسازی ساختمان

رابیتس چیست؟

رابیتس از ورق گالوانیزه مشبکی تشکیل شده است که گالوانیزه آن توسط فرآیند نورد گرم ایجاد شده است و در ادامه خود رابیتس به روش کشش عرضی و پرس ورق های گالوانیزه تولید می‌شود و سپس به صورت شبکه های مربعی شکل و یا مستطیل برش و پانچ داده می‌شوند و به همین دلیل گفته می‌شود که از ورق گالوانیزه مشبک ایجاد شده است. رابیتس که به انگلیسی rib lath sheet گفته می‌شود گاهی اوقات به اشتباه راویز گفته می‌شود. پس یعنی تفاوتی میان راویز و رابیتس وجود ندارد و فقط به دلیل اشتباه در تلفظ این تفاوت ایجاد شده است. این ورق دارای ظاهر متفاوت با ورق ساده فلزی است.
کناف و رابیتس

ورق کناف چیست؟

به صفحات روکش دار گچی یا گچ برگ هایی که توسط شرکت کناف تولید می‌شود کناف گفته می‌شود. این محصولات که اخیرا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیستم سنتی رابیتس سقف در بازسازی ساختمان باشند. کناف نسل جدید گچ به شمار می‌آید، به عبارتی کناف نوعی صفحه روکش دار گچی است.اگر بخواهیم کناف را با گچ مقایسه کنیم مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال کناف زودتر از گچ اجرا می‌شود و قابلیت اجرای طرح های متنوع تر و شیک تر دارد. گرچه سبک مورد نظر سازنده و معمار برای استفاده از کناف یا گچ بسیار مهم است اما در اکثر اوقات استفاده از کناف به جای گچ مقرون به صرفه تر است.

کناف و رابیتس

مقایسه کناف و رابیتس از نظر زمان اجرا

مهم ترین تفاوت کناف و رابیتس سرعت اجرای این دو سیستم است که در سیستم کناف بیشتر است. یکی از مراحل رابیتس گچ کاری می‌باشد که گچ کاری به چندین روز زمان برای خشک شدن نیاز دارد تا بتوان پس از آن رنگ کاری را شروع کرد در حالی که این مشکل در کناف نمی‌باشد. برای مثال اجرای ۳۶ متر طول آرماتور بندی با جوشکاری و رابیتس بندی و گچ خاک و گچ سفید بیش از ۱۰ روز طول خواهد کشید.

  • آرماتور بندی و رابیتش بندی: ۲ روز
  • گچ خاک: ۴ روز
  • گچ سفید: ۴ روز

همچنین زمان کافی باید بین گچ خاک و گچ سفید ایجاد شود که گچ خاک بصورت کامل خشک شود.

در سیستم کناف (ساخت و ساز خشک ) نیازی به جوشکاری وجود ندارد ( اتصالات سقف کاذب کناف به صورت پیچ و میخ به سقف اصلی متصل میشوند )، همچنین عملیات گچ کاری مستلزم صرف زمان جهت خشک شدن و همچنین خروج نخاله های ایجاد شده مربوط به آن است. اجرای ۳۶ متر طول کناف برای پذیرایی با متراز ۸۰ مترمربع و با اکیپ دو نفره دو روز طول می‌کشد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر هزینه اجرا

دومین مزیتی که سیستم کناف نسبت به رابیتس دارد هزینه اجرای پایین است. رابیتس تعداد مراحل اجرایی بالاتری نسبت به کناف دارد علاوه براینکه زمان انجام آن را بالا می‌برد، باعث می‌شود که هزینه آن هم افزایش پیدا کند. از جمله این مراحل می‌توان به گچ گاری، رابیتس، میلگرد و پروفیل و همچنین جوشکاری را نیز باید اضافه کرد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر وزن بار مرده

کناف از نظر وزن نیز نسبت به رابیتس مزیت دارد. در هر متر مربع کناف 3 کیلوگرم سازه استفاده می‌شود و وزن هر متر مربع پانل کناف 7.7 کیلوگرم است در نتیجه مجموع وزن در کناف تقریبا 11 کیلوگرم در هر متر مربع است. در حالیکه هر مترمربع رابیتس 5 کیلوگرم وزن دارد و هر متر گچ کاری نیز حدودا 40 کیلوگرم است به عبارتی در نهایت مجموع هر متر مربع اجرای رابیتس 45 کیلوگرم است. در نتیجه سیستم کنف بسیار سبک تر از رابیتس است.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر ترمیم پذیری و سهولت در تغییرات همانطور که می‌دانید پس از مدتی تاسیسات عبور کرده از سقف کاذب به تعمیرات نیاز دارند. در چنین حالتی سقف کاذب کناف راحت از رابیتس باز شده و قابلیت ترمیم پذیری بیشتری دارد.

تعداد افراد مورد نیاز جهت اجرا

در سیستم رابیتس به تعداد نیروی کار بیشتری لازم است از جمله گچ کار, رابیتس بند و جوشکار ولی درسیستم کناف تعداد نیروی کمتری لازم است. اما از لحاظ میزان تخصص کناف به نیروی با تخصص بالاتری نیاز دارد.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر کیفیت

در صورتی که در اجرای کناف استانداردها و ضوابط لازم رعایت گردد همچنین از نیروهای متخصص نیز در هنگام نصب استفاده گردد، کیفیت کناف بیشتر است ولی در صورتی که از افراد خبره ای برای نصب آن استفاده نگردد نمی‌توان انتظار کیفیت خوبی از این محصول داشت.

مقایسه کناف و رابیتس از نظر تناسب با بازسازی ساختمان

همان طور که می‌دانید پس از مدتی تاسیسات عبور کرده از سقف های کاذب نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند. در چنین حالتی سقف کاذب کناف نسبت به رابیتس بسیار راحت تر باز شده و قابلیت ترمیم بیشتری دارد.

کناف و رابیتس

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×