چت

پروفیل سبک و پروفیل سنگین چه تفاوتی دارند؟

پی بردن به تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین منوط به تعاریف و ویژگی‌های آنهاست که قصد داریم در این مقاله به صورت جامع و کامل به آن بپردازیم.

پروفیل سبک و پروفیل سنگین چه تفاوتی دارند؟

قیمت روز انواع پروفیل

پروفیل چیست؟

در این مقاله به بررسی تفاوت میان پروفیل سبک و پروفیل سنگین می‌پردازیم. پروفیل(Profile) در رشته‌های ساختمان سازی و ماشین سازی برای قطعات فولادی کاربرد دارد، که به انواع و اقسام متعددی تولید می‌گردد.

پروفیل با استفاده از ورق و شمش‌های فولادی تولید می‌گردند. از نظر تاریخچه، کاربرد پروفیل ها در ابتدا در ساخت پل و دیگر سازه ها به صورت ورق‌های فولادی پرچ شده به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

پروسه اختراع و تکامل مراحل تولید این محصولات تا بعد از جنگ جهانی دوم ادامه پیدا کرد و در نهایت توسط دستگاهی که مولر مخترع آلمانی اختراع کرده بود برش نهایی مورد نیاز مقاطع توخالی دایره و مستطیلی توسعه یافت. از آن زمان به بعد مخترعان دیگری مانند LIOYDS و STEWART تولید مقاطع توخالی را توسعه بخشیدند و ابداعات جدیدی به این حرفه تحمیل شد.

پروفیل ها چند دسته اند؟

به طور کلی پروفیل ها را در دو گروه دسته بندی می‌کنند:

  • پروفیل باز
  • پروفیل بسته

پروفیل باز شامل مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ناودانی، نبشی و میلگرد می‌باشد.

پروفیل‌ بسته شامل قوطی، پروفیل و لوله می‌باشد.

انواع روش های تولید پروفیل

به طور کلی قوطی پروفیل در سه مرحله تولید می‌گردند:

  • مواد اولیه
  • برش کلاف به نوار
  • تولید لوله پروفیل

در حال حاضر بخش عمده مواد اولیه برای تولید این محصول از کارخانه فولاد مبارکه فراهم می‌گردد و بخشی دیگر از کشورهای خارجی نظیر برزیل و کشورهای قاره اروپا وارد می‌شود.ترکیبات ورق فولادی از اهمیت زیادی برخوردار است.در مرحله بعدی، مرحله برش کلاف به نوار، نوارها به عرض معین بریده می‌شوند. در مرحله آخر، مرحله تولید لوله پروفیل، ابزارهای استفاده شده شامل بخش‌هایی از جمله گیوتین، انباره، فرمینگ، براده برداری، سردکن و سایزینگ می‌باشد.

دو راه جهت تولید این محصول وجود دارد:

  • روش مستقیم
  • روش غیر مستقیم

روش تولید مستقیم:

در روش تولید مستقیم، نوار از قالب‌هایی در بالا و پایین می‌گذرد و شکل به خود می‌گیرد و سپس دو لبه ورق را به یکدیگر جوش می‌دهند و سایز و اندازه را تعیین می‌کنند.

پس از تولید این محصول توسط اره به طول‌های معینی بریده شده و بسته بندی می‌گردد و پس از آن به واحد کنترل کیفی فرستاده می‌شود.

استفاده از این روش محصولی با کیفیت بالا و ابعادی دقیق به ارمغان می‌آورد.

روش تولید غیر مستقیم:

در این روش نخست محصول به داخل نورد می‌رود و به لوله تبدیل می‌شود. پس از جوش دو لبه، محصول به اشکال مختلفی در می‌آید. استفاده از این روش محصولی با لبه های گردتر و ابعادی با دقت کمتر پدید می‌آورد.

پروفیل سبک:

این نوع از پروفیل را، پروفیل مبلی نیز می‌نامند. در روش تهیه آن از دو استاندارد DIN 2394 و EN 10 219-2 بهره می‌برند. در فرایند تولید و تهیه این ورق ها از اوراق روغنی استفاده می گردد و با استفاده از فرایند نورد سرد این ورقه ها به تولید می‌رسند.

نوع مبلی یا سبک، در صنایعی اعم از لوازم خانگی، کانتینر، دوچرخه سازی و مبلمان کاربرد فرآوان دارد. پروفیل سبک ویژگی‌های متعددی دارد از این رو کاربردهای گسترده‌ای دارد.

ویژگی‌های پروفیل سبک:

  • ابعاد گوناگون
  • شکل پذیری مطلوب
  • خاصیت آبکاری
  • کیفیت سطحی مطلوبی
  • جوش پذیری بالا
  • دقت ابعادی مطلوب در قطر و ضخامت

پروفیل‌های نبشی با بال ۲۰ تا ۵۰ میلی‌متر و پروفیل‌های ناودانی با سایز ۱۰، ۱۲ و ۱۸ در این گروه قرار دارند. پروفیل سبک با استفاده از فرایند سرد حاصل می‌گردد، استفاده از کشش سرد در این صنعت باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می‌گردد و همچنین باعث بهبود کیفیت سطحی می‌شود و سرعت فرایند تولید را افزایش می‌دهد.

استفاده از خاصیت کشش سرد باعث شده تا نوع سبک پروفیل کاربرد فراوانی در صنایع مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت خودروسازی و اسلحه سازی داشته باشد.

پروفیل سنگین:

پروفیل‌های سنگین را پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی نیز می‌نامند.

با استفاده از فرایند نورد گرم این پروفیل ها حاصل می‌گردد و در نظر داشته باشید که به منظور تولید این پروفیل‌ها، ورق‌هایی با ضخامت بالاتر از ۱٫۵ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل سنگین در تولید شاسی ماشین آلات، دستگاه‌های صنعتی، استفاده در ساخت ستون‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌های پروفیل سنگین:

  • پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا
  • جوش‌پذیری بالا
  • سختی سطحی
  • بهره مندی از قیمت مناسب

تفاوت های بین  پروفیل سبک و پروفیل سنگین:

-اولین تفاوت بین این دو نوع در ورقی است که استفاده می‌شود. برای تولید پروفیل سبک از ورق روغنی (مانند پروفیل گالوانیزه )استفاده می‌شود در حالی که برای تولید نوع سنگین از ورق‌ سیاه استفاده می‌کنند.

-دومین تفاوت این دو نوع در ضخامت آن‌ها است، ضخامت نوع سبک از ۵/۱ میلی‌متر کمتر است در حالی که نوع سنگین با ضخامت بالاتر از۵/۱ میلی‌متر به تولید می رسد.

-در شرایطی که به تحمل توان زیادی احتیاج داریم، از پروفیل سنگین استفاده می‌کنیم، ولی پروفیل سبک کاربردی معکوس نسبت به پروفیل سنگین را داراست.

-از نظر قیمت نیز قیمت پروفیل سبک بالاتر است اما زیرا برای محاسبه‌ی قیمت، وزن را مد نظر قرار می‌دهند بدین منظور، قیمت پروفیل سنگین از پروفیل سبک کم‌تر می‌باشد زیرا در صورت لحاظ وزن، وزن پروفیل سبک کمتر از وزن پروفیل سنگین است.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

×