چت

قوطی مناسب برای ستون دو طبقه

انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه برای مهندسین بسیار حائز اهمیت است بنابراین انتخاب قوطی مناسب برای ستون اقدام مهمی در زمینه ساخت سازه های فلزی است.

قوطی مناسب برای ستون دو طبقه

قوطی پروفیل یکی از مقاطع فولادی پر کاربردی است که به صورت مقطع مربع یا مستطیل شکل تو خالی است که از ورق های فولادی نورد ساخته می شود. قوطی ها در ضخامت و ابعاد مختلفی تولید می شوند و در صنعت ساختمان سازی و سازه های فلزی بسیار پرکاربرد هستند.

انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه برای مهندسین بسیار حائز اهمیت است بنابراین انتخاب قوطی مناسب برای ستون اقدام مهمی در زمینه ساخت سازه های فلزی است.

ستون ها وظیفه تحمل بارهای عمودی سازه را دارند به همین دلیل انتخاب مقطع فولادی مناسب برای آن نقش مهمی در ایمنی و مقاومت سازه دارد.

انواع قوطی برای ستون
 

انواع قوطی برای ستون دو طبقه

همانگونه که مطرح شد قوطی پروفیل به صورت مربع یا مستطیل شکل تولید می شود که رایج ترین آن قوطی مربع است.

قوطی مربع: رایج‌ترین نوع قوطی برای ستون، قوطی مربع است. این قوطی‌ها به دلیل تقارن هندسی، مقاومت فشاری بالایی دارند و برای ستون‌های دو طبقه با دهانه‌های متوسط تا بلند مناسب هستند.

قوطی مستطیل: قوطی‌های مستطیل زمانی کاربرد دارند که بارگذاری جانبی در یک جهت بیشتر باشد، مانند ستون‌های کناری سوله‌ها. این قوطی‌ها در مقایسه با قوطی‌های مربع، در برابر خم شدن در یک جهت خاص، مقاومت بیشتری دارند.

ستون بتنی

بتن نقش اساسی در حوزه ساختمان سازی دارد. در ایران بیشتر ساختمان ها به کمک بتن ساخته می شوند بنابراین ستون های بتنی از دیگر انواع ستون رایج تر است. پیشتر درباره اینکه قوطی مناسب برای ستون دو طبقه چیست صحبت کردیم و انواع قوطی را با هم مورد بررسی قرار دادیم، انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه به عهده مهندسین ساخت و ساز است که بر اساس موقعیت و محل ستون بهترین انتخاب را داشته باشد.

در ساختمان های کم ارتفاع مانند ساختمان های دو طبقه، اکثرا از اسکلت بتنی استفاده می شود.

بتن مقاومت فشاری بالایی دارد در عوض مقاومت کششی پایینی که دارد که البته با کمک میلگرد می توان این نقطه ضعف را بر طرف کرد.

ستون بتنی

ستون فولادی

علاوه بر قوطی پروفیل و بتن، فولاد نیز از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که از آن به منظور ساخت ستون استفاده می کنند. سطح مقطع ستون های فولادی از نظر اندازه کمتر از ستون های بتنی است. اما احتمال خم شدن و یا کمان شدن ستون های فولادی تحت بارهای بحرانی و همچنین آسیب پذیری آنها در مقابل آتش سوزی زیاد است.

انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه و یا ستون بتنی امری مهم و ضروری است که باید کیفیت بالایی داشته باشد تا امنیت و مقاومت سازه تضمین گردد.
از ستون های فولادی بیشتر در ساختمان های چند طبقه استفاده می شود. اما از ستون های فولادی که به شکل H، قوطی ستونی، I و ... هستند می توان در ساختمان استفاده کرد.

جهت ایجاد استحکام قوی در ستون های فولادی از مقاطع مقاطع IPE، IPE دوبل و یا BOX

استفاده می گردد. به این صورت در طبقات اول از تیرهای دوبل IPE تقویت شده با ورق های فولادی استفاده می کنند و برای طبقات بالاتر به تدریج از ضخامت ورق ها کم می کنند اما سایز تیرآهن را تغییر نمی دهند.

ستون فولادی

انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه

انتخاب قوطی مناسب برای ستون دو طبقه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • بار وارده بر ستون: این بار می تواند شامل: وزن سازه، بارهای زنده و بارهای مرده باشد.
  • فاصله بین ستون‌ها: هر چه فاصله بین ستون‌ها بیشتر باشد، به قوطی قوی‌تر با ابعاد بزرگ‌تر نیاز است.
  • ارتفاع ستون: هر چه ستون بلندتر باشد، به قوطی قوی‌تر با ابعاد بزرگ‌تر نیاز است.
  • نوع مصالح: قوطی‌های فولادی رایج‌ترین نوع قوطی برای ستون‌های دو طبقه هستند، اما می‌توان از قوطی‌های بتنی یا فولادی نیز استفاده کرد.
  • ملاحظات زیبایی: قوطی‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند که می‌توان آنها را با توجه به ظاهر مورد نظر انتخاب کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی قوطی مناسب برای ستون دو طبقه پرداختیم. با توجه به مواردی که در این مقاله ارائه شد، انتخاب قوطی مناسب می‌تواند بر اساس تصمیمات درست مهندسین بنا به موقعیت و حل ستون انتخاب شود و از آنجایی که ستون ها در سازه بسیار حائز اهمیت است و موجب استحکام ساختمان می شوند و از طرفی جنبه زیبایی نیز دارند، بنابراین باید در انتخاب آن دقت بیشتر به خرج داد.
شما عزیزان می‌توانید قیمت انواع قوطی ستونی، قیمت پروفیل، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی را در وب سایت فولاد 24 مشاهده نمایید. 


 

دیدگاه ها
×