چت

رابیتس و کاربرد آن

رابیتس که یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد در صنعت ساختمان محسوب می‌شود بسته به نوع مصرف، در انواع مختلفی تولید می‌شود که بر اساس معیارهایی همچون وزن و تعداد ستون تقسیم بندی می‌شوند. بیشترین مورد استفاده از رابیتس به دلیل هموار سازی سطح استفاده، برای ساخت سقف های کاذب است.

رابیتس و کاربرد آن

قیمت روز انواع مقاطع فولادی

رابیتس و کاربرد آن

بیشترین مورد استفاده از رابیتس به دلیل هموار سازی سطح استفاده، برای ساخت سقف های کاذب، گچ بری ها، پوشش بت های سیمانی، ترمیم ترک های ساختمانی می‌باشد.

این فلز معمولا به دو شکل گالوانیزه گرم و پلیمر تولید می‌شود. در ادامه بیش‌تر در مورد این محصول فولادی می‌خوانیم.

رابیتس

رابیتس چیست؟

رابیتس به تورهای فلزی مشبکی گفته می‌شود که از کشش عرضی و پرسکاری ورقهای گالوانیزه ساخته می‌شود.

با توجه به نوع تولیدی این محصول، ضخامت هر ورقِ آن معمولا بین ۰.۴تا ۰.۶ میلی‌متر است. همچنین با توجه به پارامترهای وزن، تعداد ستون‌ها، تعداد چشمه‌ها (شبکه‌ها) و سهولت جابجایی، برگ های تولید شده این محصول را در بسته‌های ۱۰ یا ۲۰ تایی بسته‌بندی می‏‌کنند.

برگ‌ یا تورهای این محصول توسط مفتول یا سیم رابیتس‌بندی به شبکه‌ای از میلگرد و نبشی در زیر سطح خود متصل می‌شوند. ابعاد ۲۴*۶۰ سانتی‌متری از این محصول مساحتی حدود ۱.۴ متر را پوشش می‌دهد.

بدلیل خاصیت زد زنگ بودن ورق های گالوانیزه، از محصول برای ساخت رابیتس استفاده می‌شود که موجب عمر طولانی مدت آن می‌شود این ویژگی به خصوص در مناطق مرطوب کارایی آن را افزایش می‌دهد. استفاده از شبکه مناسب این محصول فولادی از ترک خوردن دیوار جلوگیری می‌کند و موجب پیوستگی آن می‌شود و ساختار شبکه‌ای آن امکان چسبندگی ملات بر روی آن را فراهم می‌کند.

انواع رابیتس

این محصول فولادی با توجه به ستون، وزن و شبکه به انواع مختلفی دسته بندی می‌شود که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

انواع سبک نیمه سنگین سنگین فوق سنگین
نه ستون 650 گرم 780 گرم 870 گرم 900 گرم
یازده ستون 830 گرم 830 گرم    
سیزده ستون 860 گرم 860 گرم 1000 گرم 1080 گرم

علاوه بر وزن، این محصول را بر اساس ۲ یا ۳ چشمه (شبکه) بودن نیز تقسیم بندی می‌کنند. که معمولا در کشور ما این محصول تا ۱۳ ستونی استفاده می‌شود.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که افزایش تعداد ستون و وزن لزوما به معنای بهتر بودن نیستند و هر مورد از این محصول باید در مکان مناسب خود مورد استفاده قرار بگیرند.

در برخی موارد مشاهده می‌شود که برای تسریع در کار، در سقف‌های کاذب از نوع ۱۳ ستونی به جای ۹ ستونی سبک استفاده می‌شود که این کار علاوه بر غیراستاندارد بودن، هزینه بیشتری هم در بر دارد.

در مواردی از نوع سنگین ای ن محصول برای سقف کاذب استفاده می‌شود که علاوه بر سختی کار، تحمیل هزینه نیز بیشتر می‌شود. بنابراین نوع 9 ستونی سبک آن به دلیل انعطلاف بیشتر انتخاب مناسبی برای سقف های کاذب است.

اما در گچ‌کاری کردن سقف و نمای ساختمان نوع ۱۳ ستونی سنگین کاربرد بیشتری دارد، چرا که باید وزن سنگ نما را تحمل کند.

قیمت رابیتس را با توجه به وزن و ضخامت مشخص می‌کند و تعداد ستون‌ها اهمیتی ندارد. به عنوان مثال ممکن است نوع ۹ ستونی فوق سنگین، از نوع ۱۱ ستونی سبک، وزن بیشتری داشته باشد و در نتیجه گران‌تر باشد.

رابیتس

کاربرد رابیتس

رابیتس به دلیل کاربردهای فراوان و طراحی فوق العاده آن، یک سطح مناسب و چسبنده ی خوبی را شکل می‌دهند بطوریکه بیشتر ملات ها از جمله ملات ماسه سیمان و گچ به خوبی با آن درگیر شده و به آن می‌چسبد، از این رو بیشترین مورد استفاده را در صنعت ساختمان از آن خود کرده است.

در ذیل به انواع کاربرد رابیتس در حوزه ساخت و ساختمان اشاره می‌شود.

کاربرد رابیتس در سقف کاذب

به منظور گچکاری، ایجاد کارهای متنوع و مختلف تزئینی ازجمله ساخت گچبری، دکراسیون داخلی، ایجاد انواع آرک، گل های سقفی، اُپن آشپزخانه، ایجاد طرح های قوسی و مارپیچ برای نور مخفی و غیره رابیتس به عنوان سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد رابیتس در نما و ایجاد حجم های ساختمانی

.برای ایجاد سطوح دارای حجم در نمای ساختمان، شکل دادن انواع طرح های مختلف، جلو و عقب رفتگی نما، که باعث زیبای در کار شده و طرح نمای ساختمان را متمایز می‌کند، از رابیتس استفاده می‌شود

کاربرد رابیتس در جلوگیری از ترک

از رابیتس برای ترمیم و اصلاح ترک ها در ساختمان نیز استفاده می‌کنند. همچنین برای قرار گیری بر روی دیوار ها و ستون های فلزی و بتنی به منظور درگیری مناسب با دیوار و ستون کاربرد دارد.

کاربرد رابیتس در کارهای پوششی و دیوارهای کاذب

به منظور پوشش روی تاسیسات اجرا شده از جمله لوله های آب و فاضلاب، آب باران، کانال های کولر و غیره از انواع رابیتس می‌توان استفاده کرد. همچنین ساخت دیوارهای کاذب در کنار درب های آسانسور به همراه نصب سنگ بر روی آن مثالی از کاربرد رابیتس در این زمینه است.

کاربرد رابیتس در بتن ریزی

از دیگر کاربردهای رابیتس، استفاده از آن در نقاط قطع بتن ریزی بخصوص در فنداسیون است. این نقاط با توجه به اهمیت آن می‌بایست از قبل توسط مهندسین عمران مشخص شود. این موضوع بخصوص در بتن ریزی های حجیم کاربرد دارد.

مزایا و معایب استفاده از رابیتس در سقف کاذب

به منظور کاربردی بودن این محصول در زمینه سقف های کاذب، مزایا و معایب آن را به اختصار شرح می‌دهیم:

مزایا:

  • استحکام نسبی به شرط رعایت اصول مهندسی و جوش مناسب.
  • سرعت اجرای مناسب.
  • اجرای آسان و طرح پذیری مناسب
  • عدم نیاز به نیروی متخصص.
  • فراوانی در بازار و سهولت تهیه آن.
  • امکان ایجاد طرح‌های مختلف و مورد نظر مشتری.

معایب:

  • وزن سنگین سازه
  • لزوم لایه ضخیم گچ در صورت استفاده از ملات گچ.
  • بروز ترک‌های فراوان در پوشش نهایی
  • عدم امکان طرح پذیری مطلوب به واسطه محدودیت فضای گچ‌کاری
  • بروز خوردگی در اجزا شاسی کشی
  • عدم وجود خاصیت آکوستیک و ضد صدا

تهیه شده در گروه تامین محتوای سایت فولاد 24

دیدگاه ها
×