چت

نحوه اجرای سازه رامکا در ساختمان

<p>&nbsp;ثابت نبودن موقعیت هر ستون، مشکلات قالب بندی و... از دست مشکلات جدی هستند که در فرآیند ساخت و ساز باعث درگیری و دغدغه افراد می شوند. برای حل این مشکلات و ادامه روند آسان تر ساخت و ساز محصولی به نام رامکا تولید گشت. برای شناخت بیشتر این محصول با ما همراه باشید.</p>

نحوه اجرای سازه رامکا در ساختمان

در سازه های بتن آرمه، پس از اتصال آرماتورهای ستون، جهت ثابت نمودن موقعیت هر ستون، از سازه رامکا استفاده می نمایند. این محصول در دو نوع استفاده می گردد یا به صورت بتن یا با استفاده از میلگرد رامکا. در واقع به قسمتی از سازه ستون که فاصله میان قالب تا میلگرد ستون را مشخص می کند رامکا یا پاشنه بتن گفته می شود. برای شناخت بیشتر این سازه با ما همراه باشید با عناوین زیر:

  • هدف قرار دادن سازه رامکا در ساخت و سازها چیست؟
  • سازه رامکا در قالب بندی چگونه اجرا می شود؟
  • اسپیسر سازه رامکا چیست؟
  • رامکای فولادی بهتر است یا بتنی؟
  • کاربرد سازه رامکا چگونه است؟

هدف قرار دادن سازه رامکا در ساخت و سازها چیست؟

هدف اصلی از نصب رامکا قرار گرفتن ستون ها در یک راستا و خط می باشد به طوری که فاصله میان قالب تا میلگرد ستون مشخص باشد. این سازه به دو دسته فولادی و بتنی تقسیم می شود که هرکدام دارای مزایا و معایبی می باشند.
سازه رامکا

سازه رامکا در قالب بندی چگونه اجرا می شود؟

رامکا با فاصله حدودی 10 سانتیمتر از پای ستون اجرا می شود. شامل 4 عدد میلگرد به ابعاد نهایی ستون بوده که بصورت عمود برهم اجرا می شوند. در بعضی کارگاه ها برای محکم کردن میلگردها از خال جوش استفاده می کنند، که این کار مجاز نیست، زیرا جوشکاری باعث می شود سطح مقطع میلگرد کم شود. برای محکم کاری رامکا فقط از سیم آرماتوربندی باید استفاده کنیم.
سازه رامکا
رامکا بتنی در بعضی جاها اجرا می شود. دلیل اجرای رامکای بتنی این است که میلگرد رامکا در شرایط محیطی مرطوب و خورنده، باعث پوسیدگی میگردد و این پوسیدگی را به آرماتورهای ستون منتقل می کند. رامکا بتنی مشکلاتی دارد و مهمترین مشکل رامکا بتنی این است که بتن ستون را دو تکه می کند و در پای ستون که مهمترین بخش بتن ستون است مشکل ایجاد می کند .البته برای اجرا رامکا با ریسمان کشی از ستون اول تا ستون آخر در یک راستا، می توان مکان دقیق رامکای ستون های میانی را بدست آورد.
سازه رامکا

نکته مهم در اجرای رامکای بتنی این است که در ساخت رامکا قالب ها باید با دقت در محل مورد نظر تنظیم و تثبیت گردند به خصوص چنانچه بخواهیم رامکای بتنی به صورت پیوسته با بتن زیرین باشد، می توان از ابتدا قالب ها را در محل مورد نظر قرار داده و یا بلافاصله بعد از ریختن بتن قسمت زیرین، اقدام به نصب قالب ها نموده و بتن رامکا را اجرا کرد.

اسپیسر سازه رامکا چیست؟

وقتی قالب به رامکا می چسبد و بتن ریزی را انجام می دهیم و قالب را باز می کنیم، می بینیم که انتهای سر میلگرد مشخص است و این باعث پوسیدگی و سرایت پوسیدگی به سایر آرماتورهای ستون می شود و از نظر دستگاه نظارت و مقررات ملی ساختمان مجاز نیست. برای جلوگیری از این مشکل از اسپیسر رامکا استفاده می شود.

رامکای فولادی بهتر است یا بتنی؟

همان طور که ذکر شد در برخی مناطق به دلیل شرایط آب و هوایی و وجود رطوبت استفاده از میلگردهای فولادی برای اجرای رامکا به دلیل احتمال خوردگی توصیه نمی شود. با این حال رامکای بتنی نیز دارای اشکالات زیادی می باشد. برای مثال رامکای بتنی سبب دو تکه شدن بتن ستون شده و مشکلاتی را در پای ستون که مهم ترین بخش ستون می باشد ایجاد می نماید. همچنین گاهی دیده می شود که بتن ریزی بدون در نظر گرفتن دانه بندی و اختلاط درست صورت گرفته که با توجه به مصرف این بتن در ناحیه مهم دارای خطراتی می باشد. بنابراین استفاده از رامکا به وسیله میلگرد بهتر می باشد. گاهی از انواع ورق نیز برای قرار دادن پای ستون نیز استفاده می گردد که به دلیل بالا بودن قیمت انواع ورق مورد استفاده اعم از قیمت ورق آجدار و گالوانیزه ترجیح داده نمی شود.
سازه رامکا
روش هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد رامکا وجود دارد که از آن جمله می توان به قرار دادن اسپیسر اشاره نمود. زمانی که قالب به رامکا می چسبد و بتن ریزی انجام گرفته و قالب را باز می کنیم، انتهای سر میلگرد به راحتی قابل مشاهده است و این موضوع سبب پوسیدگی و سرایت خوردگی به سایر آرماتورها نیز می گردد بنابراین برای جلوگیری از این مشکل می توان از اسپیسر رامکا استفاده نمود. همچنین قیمت میلگرد رامکا نسبت به نمونه بتنی بیشتر بوده ولی کیفیت و دوام بالاتری دارد. بنابراین پیش از نصب رامکا بایستی از قیمت مقاطع فولادی مورد استفاده اعم از قیمت تیرآهن و میلگرد مطلع باشید.

کاربرد سازه رامکا چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم عدم هم راستایی ستون ها، ایجاد اشکلاتی در قالب بندی، عدم دسترسی به میزان تقریبی انتهایی میلگرد تا پایین ستون از مشکلات عمده در ساختمان سازی و ستون بندی می باشند. استفاده از رامکا در ساخت و ساز، این مشکلات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

گروه تامین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×