چت

میلگرد کلاه دار و انواع آن 

میلگرد کلاه دار یا کلاهک دار جهت جلوگیری از ازدحام میلگرد در فونداسیون ساختمان استفاده می‌گردد، که دارای انواع مختلف می باشد در ادامه بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم نمود.

میلگرد کلاه دار و انواع آن 

میلگرد یکی از مقاطع مهم فولادی در صنعت ساخت و ساز است که موجب بالا بردن استحکام ساختمان و در نتیجه به تقویت کیفیت و مقاومت کششی یک ساختمان کمک بسیاری می نماید. سطح میلگرد دارای برآمدگی هایی می باشد که به آن آج میلگرد گوییم که این آج ها باعث می شوند پیوند بهتری با بتن ایجاد کنند، یکی از انواع میلگردها میلگرد کلاه دار می باشد، که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه میلگرد کلاه دار
  • میلگرد کلاه دار چیست؟
  • روش های تولید میلگرد کلاه دار
  • کلاهک اصطکاکی – جوشی
  • کلاهک رزوه ای
  • انواع میلگرد کلاه دار یا کلاهک دار
     

قیمت روز میلگرد

تاریخچه میلگرد کلاه دار

در صنعت بتن، مشکلاتی از قبیل کمبود جا و ازدحام فضا جهت میلگرد وجود دارد که موضوع مربوط به 50 سال گذشته می باشد از این روی  در سال 2008 برای نخستین بار طبق آیین نامه AC1318-08 برای مقابله با کمبود فضا در فونداسیون از میلگرد آجدار کلاه دار استفاده شد.

 

میلگرد کلاه دار چیست؟

میلگرد کلاه دار یکی از انواع میلگردهای مورد استفاده در سازه بتنی است که جهت جلوگیری از ازدحام میلگردها در فونداسیون ساختمان استفاده می گردد. در اکثر پروژه ها در پی ساختمان برای استفاده صحیح از میلگرد، مهندسان با کمک میلگرد کلاه دار عملیات پی ریزی را آسان تر اجرا می‌کنند.
طبق آیین نامه طراحی و مقررات ساختمانی با این هدف که خطرات ساختمانی مانند زلزله و تطبیق ترافیک سنگین میلگردها در سازه کاهش یابد می بایستی از میلگردهای با قطر زیاد در سازه های بتن مسلح استفاده نمود. که در نتیجه ازدحام میلگردها دو چندان می گردد، در سازه های بتنی به منظور نگهداری و ثبات میلگردها در اتصالات ستون و دیوارهای برشی غالباً از میلگردهای سنجاقی با زاویه 90 درجه و 135 درجه استفاده میگردد که اینها باعث جلوگیری شدن از قرار گیری کامل بتن در هنگام بتن ریزی داخل اتصالات می‌شود و کرمو شدن بتن ها را به دنبال خواهد داشت و ایجاد میلگرد گذاری با قطر بالا علاوه  بر این که ازدحام میلگرد را در پی خواهد داشت با هزینه بسیار بالا و کاهش کیفیت و مشکلات دیگر در حین اجرا همراه خواهد بود که در این مورد میلگردهای کلاه دار می‌توانند نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ازدحام میلگردها داشته باشند و امروزه در اغلب پروژه ها ساختمانی کاربرد دارد.

میلگرد کلاه دار
روش های تولید میلگرد کلاه دار

میلگردهای کلاه دار به دو صورت کلاهک اصطکاکی – جوشی و کلاهک رزوه ای ساخته می‌شود.


کلاهک اصطکاکی – جوشی

کلاهک اصطکاکی – جوشی با فشردن میلگرد آجدار به صفحه ای که با سرعت بالا در حال چرخش است تولید می‌گردد. گرمای ایجاد شده از اصطکاک بین میلگرد آجدار و صفحه، باعث ذوب میلگرد و تشکیل جوش بین این دو می‌شود. این مدل میلگردهای کلاهک دار را می توان به شکل های مربع، مستطیل، دایره و بیضی تولید نمود.


کلاهک رزوه ای

میلگرد کلاه دار رزوه ای از کلاهک دایره ای ساخته می‌شود به این صورت که از اتصال رزوه بین میلگرد و مهره ویژه ای که به منظور کلاهک به سر میلگرد مهره می‌شوند استفاده می‌شود. ساخت میلگردهای کلاهک اصطکاکی – جوشی در کارخانه صورت می‌گیرد اما در کلاهک رزوه ای برای متصل کردن کلاهک فقط به کلاهک و آچار نیاز می‌باشد.

میلگرد کلاهک دار

انواع میلگرد کلاه دار یا کلاهک دار

میلگرد کلاهک دار در اشکال مختلفی تولید می‌گردد، اما استفاده از کلاهک مربعی و مستطیلی باعث ایجاد مشکل در جاگذاری میلگردهای بالایی و کلاهک بیضی موجب افزایش فاصله بین لایه های بتن می‌گردد که به همین دلیل اغلب از میلگردهای دایره ای استفاده می گردد و بهترین عملکرد مربوط به کلاهک دایره ای و در مرحله بعد مربع و مستطیل و بیضی است.

  • میلگرد کلاه دار بیضی
  • میلگرد کلاه دار مربع
  • میلگرد کلاه دار مستطیل
  • میلگرد کلاه دار دایره

با مطالعه این نوشتار، دریافتید که «میلگرد کلاه دار چیست». میلگرد کلاه دار از ازدحام بیش‌ازحد میلگرد در فونداسیون یک ساختمان جلوگیری و باعث مقاومت بسیار بالا در برابر زمین‌لرزه می‌شود. برای استفاده از میلگرد کلاه دار در ساختمان خود، ابتدا می توانید در وب سایت فولاد 24 با تامین کنندگان میلگرد آشنا شوید جهت مشاهده کلیک نمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×