چت

میلگرد نرمال

میلگرد آجدار آهن یا آرماتور فولادیست که در بتن جهت جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، فولادی که بدین منظور در سازه های بتن به کار می‌رود به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد که به آن میلگرد می‌گوییم، در ادامه نوشتار به توضیح مختصری درخصوص میلگرد نرمال خواهیم پرداخت.

میلگرد نرمال

در این مقاله به معرفی میلگرد نرمال می‌پردازیم‌.‌میلگرد ‌با توجه به ضخامت به صورت کلاف و یا بندیل بسته بندی می‌گردد، میلگردهای ساده با ضخامت پایین 5.5 و 6.5 میلی متر به صورت کلاف بسته بندی می‌شود و میلگردهای سایز 8 و 10 هم بصورت شاخه های 12 متری و هم به صورت کلاف قابل بسته بندی می‌باشند. اما میلگردهای بالای سایز 12 فقط بصورت شاخه های 12 متری بندیل بندی و حمل می‌گردند.

میلگرد نرمال بصورت فابریک بصورت شاخه های 12 متری می‌باشد به شاخه های زیر 12 متری اصطلاحاً میلگرد نرمال گویند، میلگرد نرمال دارای طول 1 تا 11.9 متر می باشد که با توجه به موارد استفاده، میلگرد نرمال در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد نرمال

این نوع میلگردها در سایزهای پایین 8،10،12 در ساخت انواع خاموت استفاده می‌گردد و در سایزهای بالا 20،22 و 25 بعضاً جهت ساخت بولت و تیرچه استفاده می‌گردد.

برخی تولید کننده ها 10 تا 20 درصد میلگرد نرمال دارند، این در حالیست که کارخانه ذوب آهن، میلگرد نرمال نداشته اما در صورت نیاز مشتری به صورت جداگانه به فروش می رسد.

همانطور که میدانید در کشورهای مختلف میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌گردد و در هر استانداری طبقه بندی مشخصی وجود دارد که در ایران عمده فولادهای آرماتور (میلگرد) توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود.

قیمت روز میلگرد

میلگرد و استاندارد ملی ایران

​ استاندارد 3132 میلگرد برگرفته از استانداردهای بین المللی (DIN آلمان EN ) و یا (ASTM و ISO امریکا) و یا JIS ژاپن می‌باشد که جهت ضريب امنيت بالاي مصرف در بند 13 نشانه گذاری استاندارد صراحتاً توليد کنندگان میلگرد را موظف به دادن آگاهی به مصرف کننده از لحاظ فنی و فرآیند تولید می‌نماید به نحوی که بر روی پلاک الصاقی باید حتماً علامت مشخصه ای مبنی بر روش تولید میلگرد که ترمکس یا آلیاژی است درج نماید و مقطع شاخه های میلگرد به یک رنگ تعریف شده رنگ آمیزی شود

تعدادی از کارخانه های معروف و معتبر تولید میلگرد نیز برای برند خود علامت اختصاری طراحی کرده اند به عنوان مثال علامت اختصاری مجتمع فولاد صنعت بناب BS ، شركت سيما فولاد جهان SFJ TC ، فولاد سرمد ابرکوه یزد SAIS ، ظفر بناب ZNCT و فایکو فولاد البرز ایرانیان و ... می باشد

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×