چت

میلگرد صادراتی باید چه ویژگی داشته باشد؟

همانطور که می‌دانیم ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده میلگرد در خاورمیانه می‌باشد که به  صورت تولیدکنندگان خصوصی و یا دولتی در حال فعالیت می‌باشند. هدف از صادرات محصولات آهن و فولادی، ارزآوری و جذب منابع مالی از بانک‌های خارجی به کشور است که نقش بسزایی در فعالیت‌های اقتصادی کشور دارد.

میلگرد صادراتی باید چه ویژگی داشته باشد؟

 میلگرد صادراتی باید چه ویژگی داشته باشد؟ در این نوشتار به ویژگی میلگرد صادراتی، چگونگی فرایند صادراتی این محصول و در نهایت کشورهای مقصد خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید با ادامه این مطلب...

  • عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد
  • کشورهای مقصد صادرات میلگرد
  • مراحل صادرات میلگرد به طور خلاصه
  • اسناد و مدارک مورد نیاز صادرات
  • مقاصد صادراتی محصولات طویل فولادی در سالهای اخیر
  • مهمترین گمرکات صادر کننده میلگرد در سال های اخیر

 

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد


قیمت میلگرد صادراتی ایران به کشورهای دیگر و با توجه به نوسانات شدید قیمت در بازار متفاوت می باشد اما از عواملی که بر قیمت میلگرد تأثیر گذار است می‌توان به کیفیت میلگرد، شرکت تولیدکننده، حجم بار و محلی که صادر می‌شود و همچنین استاندارد میلگرد A1 ، A2 ، A3، A4 اشاره نمود.

قابل ذکر است فقط تولیدکنندگان امکان صادرات میلگرد را دارند و 9% مالیات ارزش افزوده لحاظ نمی‌گردد.

قیمت روز میلگرد

کشورهای مقصد صادرات میلگرد


کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات حمل و نقل این امکان و توانایی را دارد که به کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه میلگرد صادرات نماید.
کشورهای حوزه خلیج فارس: عمان-قطر-بحرین-کویت-عراق -امارات متحده عربی
کشورهای خاورمیانه: ترکیه- تاجیکستان-ازبکستان-افغانستان-ارمنستان-گرجستان-پاکستان و ...

صادرات میلگرد ایران به کشورهای عمان و ترکیه

میلگرد صادراتی ایران به کشورهای مختلفی از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، گرجستان، عمان، پاکستان و امارات متحده عربی صادر می‌گردد اما سهم کمی از آن به میلگرد ایران تعلق دارد. در این میان ترکیه بیشترین واردات میلگرد را از ایران دارد.
ایران یکی از صادرکننده میلگرد فولادی با حجم سالانه چند میلیون تن در سال می‌باشد که از طریق مرزهای زمینی و دریایی کشورمان به نقاط مختلف جهان صادر می‌گردد.
کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان نیز بازارهای اصلی مورد نظر برای آن‌ها هستند.

همانطور که گفتیم، امارات از جمله مشتریان فولاد ایرانی است. اما اغلب فولاد ایران را به عنوان بیلت یا محصولات میانی و نیمه تمام خریداری می کند. خرید میلگرد از ایران توسط امارات انجام می‌شود اما نسبت آن در مقایسه با محصولات نیمه تمام بسیار پایین است. بیشترین حجم میلگرد وارداتی امارات از عمان و ترکیه به این کشور وارد می‌شود. ( دو کشور عمان و ترکیه از مهمترین خریداران میلگرد فولاد ایران هستند.)

مراحل صادرات میلگرد به طور خلاصه


در ابتدا جهت صادرات محصولات فولادی و میلگرد صادراتی باید نسبت به شرایطی که برای صادر کردن میلگرد به کشور دیگر لازم است آگاهی داشته باشیم از جمله اطلاع از وجود ممنوعیت‌های صادراتی، قیمت روز آن محصول، شناخت کارخانه‌های تولیدی میلگرد و همچنین ارزیابی خدمات بازرگانی کشوری که تصمیم به صادرات محصول برای آن کشور را داریم. اما مراحلی که جهت صادرات باید طی شود بشرح ذیل است:

  1. دریافت سفارش
  2. ثبت سفارش
  3. صدور پیش فاکتور
  4. بسته بندی و آماده سازی
  5. تعیین بهای گمرکی
  6. دریافت مجوز صادرات کالا
  7. تحویل محصول به گمرک
  8. بیمه نمودن محصول و انعقاد قرارداد حمل و نقل
  9. اخذ گواهی مبدا و بازرسی و صدور کالا

مراحل صادرات میلگرد به طور خلاصه

اسناد و مدارک مورد نیاز صادرات


جهت صادرات محصولات فولادی از جمله میلگرد  به صورت حقیقی و یا حقوقی نیاز به گواهی و مدارکی می‌باشد که در ادامه به اختصار به آنها خواهیم پرداخت:

کارت بازرگانی


اولین مورد جهت فعالیت در عرصه صادرات و واردات بر اساس قوانین گمرکی کشور داشتن کارت بازرگانی می‌باشد. کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از اینکه شخص حقیقی و حقوقی باشد، می‌تواند اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت برون مرزی از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد. بر این اساس، ورود و صدور کالا برای کلیه تجار آزاد نیست و بازرگانانی می‌توانند مبادرت به ورود و صدور کالا کنند که دارای کارت بازرگانی باشند.
صدور کارت بازرگانی وابسته به آن است که بازرگان موسسه خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده و دارای دفاتر پلمپ شده تجارتی باشد و عضویت اتاق بازرگانی محل خود را نیز قبول کرده باشد. در مورد شرکت‌های تجارتی، کارت بازرگانی به نام مدیر مسئول شرکت صادر می‌شود. 

گواهی خرید(Invoice)


گواهی خرید همان فاکتور رسمی می‌باشد که در آن تاریخ، شماره سفارش، نام و آدرس خریدار و فروشنده، تعداد یا مقدار کالا و شرح مشخصات، قیمت واحد هر کالا، قیمت کل محصولات، تعرفه گمرکی و نوع قرارداد به صورت کامل در آن ذکر می‌شود.

گواهی خرید(Invoice)
گواهی استاندارد


این گواهی جهت کالاهایی است که صادرات آنها نیاز به مقررات اجباری استاندارد دارد. درخصوص میلگرد، تمامی کشورها به گواهی استاندارد کارخانه تولیدکننده محصول و آنالیز کیفیت نیاز دارند.


گواهی عدل بندی (Packing List )


اما عدل بندی چیست؟ سندی است حاوی مشخصات بار و محصول که در این گواهی وزن، تعداد، استاندارد و ... برای حمل و نقل در آن آورده شده است.


گواهی مبدا


این گواهی سندی قانونی است که جزییات کامل محصول صادر شده مانند کیفیت محصول، اطلاعات مرتبط با حمل و نقل و ... در آن بیان شده و به نوعی تأیید می‌کند که کالا محصول کشور مبدا است و چه کیفیتی دارد.


بارنامه حمل


سند اصلی انتقال مالکیت کالا است که محصول را از فروشنده به خریدار تحویل می‌دهد و دارای انواع هوایی،ریلی، دریایی و بارنامه سراسری و زمینی(از طریق کامیون) می‌باشد.


کارنه تیر


دفترچه‌ای است که  مجوز عبور کالا از طریق مرز زمینی  و با کامیون را از کشورهای عضو این کنوانسیون بدون نیاز به بازرسی دقیق می‌دهد. با در دست داشتن کارنه تیر بدون نیاز به پرداخت و تامین عوارض گمرکی، مجوز عبور داده می‌شود.

 

مقاصد صادراتی محصولات طویل فولادی در سال‌های اخیر

  • صادرات میلگرد به ترکیه از طریق مرزهای بازرگان، رازی و سرو 
  • صادرات میلگرد به پاکستان از طریق مرزهای میرجاوه، ریمدان، کوهک و پیشین 
  • صادرات میلگرد به ازبکستان از طریق مرزهای سرخس، لطف آباد، باجگیران و اینچه پروین
  • صادرات میلگرد به عراق از طریق مرز شلمچه، چذابه، سومار، مهرا، پرویزخان، خسروی، باشماق و تمرچین
  • صادرات میلگرد به گرجستان از طریق مرز آستارا، بیله سوار، جلفا و پلدشت
  • صادرات میلگرد به افغانستان از طریق مرز دوغارون، ماهیرود و میلک
  • صادرات میلگرد به ارمنستان از طریق مرز نوردوز
  • صادرات میلگرد به ترکمنستان از طریق مرز سرخس، مرز لطف آباد، مرز باجگیران و مرز اینچه برون

مقاصد صادراتی محصولات طویل فولادی در سال‌های اخیر

مهمترین گمرکات صادر کننده میلگرد در سال‌های اخیر

 

  • ذوب آهن اصفهان
  • شلمچه
  • غرب تهران
  • مشهد
  • شهید رجایی
  • کرمانشاه
  • تبریز
  • یزد


نتیجه گیری 


در کل صادرات کلیه محصولات فولادی و به خصوص میلگرد به کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه می‌تواند سود زیادی داشته باشد و موجب افزایش رونق کسب و کار در کشور گردد. جهت هرگونه مشاوره در خصوص صادرات محصولات طویل فولادی و ارتباط با کلیه تولید کنندگان میلگرد دروب سایت فولاد 24 کلیک کنید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد 24


 

دیدگاه ها
×