چت

نکات ضروری که قبل از خرید میلگرد باید بدانید

میلگرد از پرمصرف‌ترین و ضروری ترین مواد اولیه ساختمانی است. متاسفانه خیلی از افرادی که قصد ساختمان‌سازی دارند، قبل از خرید میلگرد اطلاعات کافی در مورد این محصول کسب نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود گاهی دچار ضرر مالی شوند.در ادامه به بررسی برخی نکات ضروری قبل از خرید میلگرد می‌پردازیم.

نکات ضروری که قبل از خرید میلگرد باید بدانید

برای انتخاب مناسب ترین میلگرد ابتدا باید شرایط استفاده آن مورد بررسی قرار بگیرد. موارد مختلفی جهت انتخاب میلگرد مناسب وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از :

  • روش تولید 
  • شرایط اقلیمی و منطقه ای 
  • کارخانه تولید کننده 
  • ترکیبات شیمیایی به کار رفته در فرآیند تولید 
  • ضخامت های مختلف آن
  • جوشکاری
  • شرایط اقتصادی
  • نوع سازه 
     

قیمت روز میلگرد

یکی از مطمئن ترین راه های خرید میلگرد، این است که به جای خرید از واسطه ها، شرکتهایی را پیدا کنید که به طور مستقیم میلگرد را از کارخانه خریداری می‌کنند و مستقیما به شما می‌فروشند. 
بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد صنعتی، فولاد آذربایجان، فولاد پارس هستند.
 

نکات قبل خرید میلگرد

 

هنگام خرید میلگرد به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

استانداردهای میلگرد 

در هنگام خرید میلگرد، یکی از اولین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، استانداردهای آن است. در حال حاضر رایج‌ترین استانداردها،  A2 و A3 هستند، که تفاوت زیادی در مقدار مقاومت میلگرد و قیمت دارند. ضمن مشورت با مهندس مربوطه می توانید تشخیص دهید کدام گزینه برای ساختمان شما مناسب تر است. با توجه به اینکه میلگردهای استاندارد A2 تنوع بیشتری دارند، اکثر افراد ترجیح می‌دهند از آنها استفاده کنند.

 

میزان بار مورد نیاز

قبل از خرید میلگرد با پیمانکار پروژه و مشاوران فروش شرکتی که قصد خرید از آن را دارید، میزان دقیق بار مورد نیازتان را تعیین کنید. اگر میزان بار مورد نیاز شما کمتر از ۲۵ تن باشد، شما قادر به خرید میلگرد از کارخانه نیستید و لازم است از فروشندگان معتبر میلگرد کمک بگیرید. 

 

بررسی قیمت عرضه کنندگان مختلف میلگرد 

در بازار پر نوسان فعلی فولاد و آهن آلات لازم است از طریق راه های ارتباطی متنوع از قبیل تلگرام، واتس اپ، وب سایت و یا حتی تلفنی، قیمت محصولات مد نظرتان را بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین قیمت و زمان را برای خرید انتخاب کنید. 

نمره و وزن میلگرد

از نکات قابل توجه دیگری که باید قبل از خرید میلگرد به آن توجه کنید، استاندارد بودن وزن میلگرد است. هر میلگرد با توجه به استانداردهای تعیین شده کارخانه سازنده آن، یک سری استاندارد وزنی و نمره دارد، شما به راحتی با کمک جدول اشتال میلگرد می توانید این استانداردها را محاسبه کنید.

ابعاد مختلف میلگرد

وزن و طول میلگرد

برای بررسی وزن و طول میلگرد، به گفته‌های فروشنده اعتماد نکنید و خودتان طول یک قسمت نمونه از میلگرد همان بار را به کمک متر اندازه بگیرید. سپس وزن قسمت را هم به کمک یک ترازوی دقیق اندازی‌گیری کنید و با کمک نسبت وزن و طول کلی میلگرد را بدست آورید. شما به راحتی با کمک جدول وزنی میلگرد می توانید این وزنها را محاسبه کنید.

 

قیمت میلگرد 

بعد از انجام نکات قبل حالا شما قیمت میلگرد حدودی بازار فعلی را میدانید پس اگر فروشنده‌ای به شما پیشنهاد میلگرد با قیمت پایین داد، حتما ابتدا استاندارد بار میلگرد، نمره و وزنش را دقیق بررسی کنید. متاسفانه گاهی افراد سودجویی هستند که با آگاهی از نبود دانش تخصصی کافی، اقدام به فروش میلگرد کم‌کیفیت با قیمت نامناسب می‌کنند. 

 

گرفتن پیش فاکتور 

یکی از نکات مهمی که باید در مورد خرید میلگرد به آن توجه کنید، دریافت پیش فاکتور است. مخصوصا اگر قصد خرید میلگرد از فروشنده ای را دارید که با شما فاصله زیادی دارد. دقت کنید که در پیش فاکتور تمام مشخصات میلگرد، شامل نوع میلگرد، قیمت آن ابعاد آن و .. ذکر شود.
حتما بعد از اینکه بار میلگرد به محل شما رسید، آن را بررسی کرده و مطمئن شوید که همه چیز طبق پیش فاکتور انجام شده است.
 

تاییدیه فروشنده قبل از خرید 

با اینکه فروشنده برای شما فاکتور فروش میفرستد، حتما با تماس تلفنی با وی از صحت فاکتور خود مطمئن شوید.

 

عدم تسویه کامل پیش از تحویل کالا

سعی کنید طوری با فروشنده توافق کنید که بخشی از مبلغ خرید را بعد از رویت و تحویل بار برای وی واریز کنید.

 

نحوه بررسی بار خریداری شده پس از دریافت بار

بار دریافتی را هم از لحاظ تطابق مشخصات با پیش فاکتور و هم  از لحاظ کیفیت میلگرد و عدم زنگ خوردگی یا داشتن پیچ و تاب در آن بررسی کنید. همچنین علامت اختصاصی آن کارخانه بر روی میلگرد را چک کنید.

تهیه شده در: تیم تولید محتوای فولاد ۲۴

×