چت

میلگرد ساده چیست؟

همانطور که می‌دانیم میلگردها از لحاظ ظاهری به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شوند، که به میلگردی که آج نداشته باشد میلگرد ساده گویند در ادامه به اختصار به این نوع میلگرد خواهیم پرداخت.

میلگرد ساده چیست؟

معرفی میلگرد ساده:

میلگرد ساده  آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می‌گردد. قطری که در برگ شناسایی این محصول آورده شده قطر اسمی آن است. اکثر میلگردهای ساده دارای برگ شناسنامه بوده که در آن آنالیز محصول آورده شده است. از موارد مصرف این نوع محصول نیز می توان در صنعت و ساختمان سازی نام برد. لازم به ذکر است جهت جوشکاری میلگرد ساده بایستی شرایط پیش گرم طبق استاندارد ملی ایران ISIRI 3131 رعایت شود.

قیمت روز میلگرد

مراحل تولید میلگرد ساده:

جهت تولید میلگرد ساده، ابتدا شمش را با استفاده از جک هیدرولیک در ردیف های مشخص در کوره هایی با دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند و هنگامی که شمش ها داخل کوره قرار گرفتند به وسیله جریانات گردابی در دمای بالا جهت نورد آماده می‌شوند. شمش ها پس از رسیدن به دمای مورد نظر جهت نورد به خط تولید ارسال می‌شوند سپس شمش های پخته شده روی رول ها قرار گرفته و به طرف مرحله بعد هدایت می‌شوند.

مرحله رافینگ در سه مرحله از قطر شمش ها کاسته و به طول آن ها می‌افزاید. و پس از مرحله رافینگ بدون گذراندن مراحل استندها که برای آجدار کردن میلگرد استفاده می‌شود به مرحله قیچی متراژ جهت برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص می‌روند. میلگردهای تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی طبق استاندارد ISIRI ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل بسته بندی می‌شوند.

میلگرد بدون آج

نامگذاری A2 ،A1 و A3 میلگردها طبق استاندارد روسی GOST انجام گرفته و علت فراگیری آن در ایران این است که شرکت ذوب آهن اصفهان از پیشگامان تولید میلگرد در ایران توسط روس ها احداث و استانداردهای آن ها در این مجموعه ی بزرگ تولیدی حاکم بوده است. معادل این نامگذاری در استاندارد ملی ایران به شماره ی 3132، استاندارد JIS ژاپن و استاندارد ASTM است.

سطح میلگردهای ساده که با استاندارد A1 نیز شناخته می شود ، صاف و بدون عاج می‌باشد و به همین دلیل به این نام نامگذاری شده است. برای جوشکاری میلگرد ساده نیاز است شرایط پیش گرم مطابق استاندارد ملی ایران ISIRI 3132 رعایت گردد. ساختار سفت و محکم این میلگرد باعث ایجاد تنش تسلیم بالای 240 مگاپاسکال و استحکام کششی 360 مگاپاسکال می‌شود و موجب شده است در تمام شرایط آب و هوایی قابلیت استفاده خوبی از خود نشان دهد.

میلگرد ها با علامت فی ((Φ نشان داده می شود که نشان دهنده سطح مقطع یا قطر میلگرد می باشد و این قطر در عرض میلگرد قرار دارد، اکثر میلگردهای ساده برگ شناسنامه دارد که در آن تمامی آنالیز قطر میلگرد ساده درج شده است. میلگردهای ساده به دو صورت کلاف و شاخه موجود می باشد.

میلگرد بدون آج و آجدار چه تفاوتهایی دارند؟

میلگرد آجدار به دلیل آجدار بودن سطح آن به این نام نامیده شد. خواص ساختاری این محصول بهتر از میلگرد ساده می باشد. جهت افزایش 30 تا 40 درصدی مقاومت سازه های بتنی از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند و با توجه به خواص مقاومت کششی، خمشی و ارتجاعی کردن بتن آرمه از این میلگرد در اسکلت های فلزی سازه های بتنی استفاده می‌کنند. مشخصه های محاسباتی میلگرد عبارت است از مقاومت تسلیم، اسپیسر میلگرد، مقاومت کششی است

میلگرد ساده

کاربرد انواع میلگرد ساده:

میلگرد ساده بیشتر مصرف صنعتی داشته و از آن در ساخت پیچ، مهره، میخ و همچنین ساخت برخی اتصالات استفاده می‌گردد. همچنین میلگردهای ساده سایز پایین در ساخت مفتول نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی میلگرد های ساده ای که کیفیت بهتری دارند و محصول کارخانه هایی مثل یزد و کاشان می‌باشند بیشتر مصرف صنعتی داشته و برخی میلگردهای ساده تولیدی مصرف ساختمانی داشته، بعلاوه وزن میلگرد ساده نیز یکی از عوامل تعیین کننده قیمت و کاربرد آن است .

یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت میلگرد ساده ، وزن آن می‌باشد . از طریق فرمول زیر می‌توانید وزن میلگرد ساده را در هر اندازه ای حساب کنید.

فرمول محاسبه وزن میلگرد ساده:

میلگرد

جهت مشاهده لیست اعلام موجودی های این‌ صنعت میتوانید به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید. 

دیدگاه ها
×