چت

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار مهم در ساخت سازه‌های بتنی است که باعث افزایش مقاومت نسبت به فشارهایی مانند زلزله می‌شود، اما میلگرد سنجاقی چیست؟ برای اینکه بدانید میلگرد سنجاقی چیست با ما همراه باشید.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد سنجاقی چیست چه کاربردی در ساختمان دارد؟ میلگرد سنجاقی برای مقاومت در برابر نیروی برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ظاهر دارای دو انتهای خمیده است البته زوایای خم متفاوتی دارد که این تفاوت در زاویه، موجب تفاوت در انواع مختلف آن می‌گردد. در ادامه این نوشتار بیشتر به این نوع میلگرد خواهیم پرداخت:

  • میلگرد سنجاقی چیست؟
  • محل مصرف میلگرد سنجاقی
  • قطر میلگرد سنجاقی
  • کاربرد میلگرد سنجاقی
  • مقررات آیین نامه ای استفاده از میلگرد سنجاقی در ساختمان

قیمت روز میلگرد

میلگرد سنجاقی چیست؟


میلگرد سنجاقی یا قلاب دوخت و یا رکابی نوعی میلگرد باریک و کوچک است که از دو طرف خم  و مانند سنجاق می‌شود، که دارای انواع مختلفی است.

  • خم یک طرف 90 درجه و یک طرف 135 : در این نوع میلگرد سنجاقی یک خم استاندارد 90 درجه در یک سمت و یک خم استاندارد 135 درجه به شکل چنگک در سمت دیگر می‌باشد که به میلگرد سنجاقی با خم نیمه استاندارد معروف است.
  • خم دو طرف 90 درجه:  در این نوع سنجاقی دو خم استاندارد 90 درجه در دو انتهای میلگرد ایجاد می‌گردد که براساس مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان، این خم به میزان ۱۲ برابر قطر میلگرد اجرا شده و به این نوع میلگرد، میلگرد سنجاقی با خم استاندارد گویند.
  • خم دو طرف 135 درجه: در این نوع سنجاقی زاویه‌ها در خلاف جهت هم هستند. به این صورت که یک انتها رو به بالا و انتهای دیگر، زاویه رو به پایین است و شبیه به ~ است.

 

محل مصرف میلگرد سنجاقی


این نوع میلگرد در آرماتوربندی ستون و آرماتوربندی دیوار برشی استفاده می‌شود.

قطر میلگرد سنجاقی


جهت ساخت این نوع میلگرد، اغلب از میلگردهایی با سایز 8 و 10 از نوع AII استفاده می‌شود.  نکته مهم این است که در نقشه اجرایی می‌بایستی نوع، فاصله و تعداد آن نیز مشخص گردد.

میلگرد سنجاقی
کاربرد میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی دارای کاربرد متعددی در صنعت ساختمان سازی دارد:

دیوارهای برشی: در این دیوارها که از نوع بتنی است برای افزایش استحکام از قلاب سنجاقی استفاده می‌کنند. قابل ذکر است قلاب‌ها به وسیله سیم مفتول به خاموت یا میلگرد وصل می‌شود.

مقررات آیین نامه ای استفاده از میلگرد سنجاقی در ساختمان


طبق آیین نامه 9 مقررات ملی ساختمان، شرایط آیین نامه‌ای استفاده از آرماتور سنجاقی بشرح ذیل است:

 

  • میلگردی است كه در يک انتها دارای قلابی با زاويه خم حداقل 135 درجه و قسمت مستقيم انتهايی به طول حداقل 6 برابر قطر ميلگرد يا 75 ميلي‌متر و در انتهای ديگر داراي قلابی با زاويه خم حداقل 90 درجه و سمت مستقيم انتهايی به طول حداقل 8 برابر قطر ميلگرد باشد.
  • در ساختمان‌های با بیش از 5 سقف طبق بند 9-22-4-1 در مقررات ملی برای کل ستون‌ها با هر تعداد آرماتور الزامی است.
  • چنانچه فاصله آزاد آرماتورها بیش از 15 سانتی‌متر باشد و یا تعداد آرماتورهای بین خاموت‌ها بیش از 3 عدد باشد، لازم است آرماتورها با خاموت و یا سنجاق نگهداری شوند.
  • اين قلاب‌ها بايد میلگردهای طولی واقع در محيط مقطع عضو را در بر گيرند. محل خم 90 درجه قلاب‌ها بايد به صورت يک در ميان، در مقاطع متوالی در طول عضو، عوض شود.
  • در هر مقطع عضو فاصله ميلگرد، دوخت يا ساق‌های تنگ‌ها از يكديگر در جهت عمود بر محور طولی عضو، نبايد بيشتر از 350 ميلي‌متر باشد.
  • هر دو انتهای ميلگردهای دوخت بايد در برگيرنده يک ميلگرد طولی باشد و محل خم 90 درجه آن بايد در امتداد ميلگرد طولی يک در ميان عوض شود.

**هنگامی که در مقطع ستون‌ها تعداد میلگرد‌های طولی بیش از ۱۲ عدد باشد، عموماً بستن میلگردهای سنجاقی به صورت یک در میان باعث ایجاد مشکل در ویبره زدن در زمان بتن ریزی می‌شود. بر طبق آیین‌نامه می‌توان به جای استفاده از میلگرد سنجاقی، از خاموت‌های بسته لوزی شکل استفاده کرد. در هر خاموت لوزی شکل فقط یک میلگرد طولی به صورت آزاد قرار می‌گیرد.

مقررات آیین نامه ای استفاده از میلگرد سنجاقی در ساختمان

میلگرد سنجاقی در کل کمک بزرگی به استحکام ساختمان( ستون یا دیوار برشی) می‌کند اما می‌بایستی طبق مقررات و آیین نامه‌های بین المللی استفاده گردد، جهت خرید و استعلام قیمت میلگرد کلیک و یا با کارشناسان ما در مجموعه فولاد 24 تماس حاصل فرمایید.

منبع: گروه تأمین محتوای  فولاد 24
 

×