چت

میلگرد فایبرگلاس چیست؟

میلگرد فایبرگلاس مصالحی از جنس کامپوزیت هستند که از ترکیب الیاف شیشه و رزین پلیمری پلی‌ استر تولید می‌شوند. این محصول را با نام های آرماتور شیشه FRP، میلگرد فایبرگلاس FRP و آرماتور کامپوزیتی یا میلگرد الیاف شیشه FRP و یا آرماتور پلیمری نیز می شناسند، با ما باشید با ادامه این مطلب...

میلگرد فایبرگلاس چیست؟

میلگرد فایبرگلاس یا FRP در حقیقت نوعی ماده ترکیبی حاصل از الیاف با کارایی بالا است که در بستری از رزین پلیمری جایگذاری شده باشد. FRP مخفف Fiber – Reinforced Polymer می باشد  و به معنی فیبرهای پلیمری تقویت شده است. ماده ای کامپوزیتی از ترکیب پلیمر تقویت شده ماتریس همراه الیاف fiber است، در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

قیمت روز میلگرد

میلگرد FRP


میلگرد کامپوزیتی از نظر ظاهری شبیه به میلگردهای آهنی هستند. میلگرد FRP یا کامپوزیتی تقویت شده با الیاف، مشکلات میلگرد فولادی را ندارند و با دارا بودن ویژگی‌هایی مانند وزن کمتر جایگزین بسیار مناسبی برای میلگردهای آهنی است. اساس فرایند تولید این نوع میلگرد مانند پالتروژن می باشد. پالتروژن (pultrusion) یک فرایند صنعتی است که برای تولید قطعات کامپوزیتی و پیوسته با سطح مقطع ثابت به کار می‌رود. این فرایند کم هزینه و با حجم تولید بالا است. این فرایند شبیه به فرایند اکستروژن فلزات است با این تفاوت که به جای فشار دادن مواد در قالب، که در اکستروژن اتفاق می‌افتد، مواد از قالب به بیرون کشیده می‌شود.
 
فایبر گلاس گزینه ای عالی برای تقویت بتن می باشد، زیرا در برابر زنگ زدگی مقاوم است ولی از آن جایی که فایبرگلاس شبیه به فیبر کربن است، نمی توان آن را هنگام استفاده خم کرد. قیمت میلگرد فایبرگلاس حدود 10 برابر گران تر از اپوکسی است ولی از آن جایی که بسیار سبک است، قیمت تمام شده آن در برابر مقدار مشابه اپوکسی تقریبا 2 برابر می باشد.

میلگرد فایبرگلاس از دهه 70 میلادی در سراسر جهان ، کانادا ، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی استفاده شد. کشورهای رو به پیشرفت در سده گذشته متوجه شدند که استفاده از این نوع میلگرد چقدر می تواند پر سود باشد.

 
انواع میلگرد FRP


میلگردهای کامپوزیتی FRP متشکل از دو بخش پلیمری FRP و رزین هستند. رفتار هر دو ماده الیاف پلیمری FRP و رزین در رفتار نهایی آرماتور کامپوزیتی FRP موثر است. بر اساس نوع رزین که می تواند یکی از انواع پلی استر، اپوکسی، وینیل استر یا PVC باشد یا نوع الیاف پلیمری ز که می تواند یک از انواع کربن، الیاف شیشه یا فیبر نوری و یا آرامید باشد، سه نوع میلگرد کامپوزیتی FRP در بازار موجود است.

  • میلگرد شیشه یا آرماتور کامپوزیتی FRP (Glass fiber-Reinforced Polymer)
  • میلگرد کربن یا CFRP (Carbon fiber-Reinforced Polymer) : مناسب برای محیط‌های خورنده
  • میلگرد آرامید AFRP (Aramid Fiber-Reinforced Polymer) : مقاومت بالا در برابر گرمای زیاد
  • میلگرد بازالت (FRP) : غیر مغناطیسی بودن، پایداری گرمایی بالا و عایق بودن

از میان میلگردهای فوق، میلگرد فایبرگلاس یا GFRP ارزان ترین آرماتور است.

ویژگی های میلگرد فایبرگلاس

 

  • به دلیل مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون در سازه های بتنی اسکله ها و سازه های دریایی استفاده می شود.
  • اختلاف وزن میلگرد های FRP کامپوزیتی و با فولادی بسیار زیاد است، به طوری که در شرایط یکسان این میلگرد ها 90 درصد سبک تر هستند.
  • داشتن مقاومت مطلوب در برابر زلزله‌.
  • سبک بودن این نوع میلگرد باعث شده است که در صنایع نظامی و هوافضا به کار برده شوند.
  • میلگرد FRP مقاومت ‌کششی بالایی دارند و از آن­‌ها در بخش کششی مقاطع بتنی استفاده می شود.
  • با استفاده از این میلگردها می‌توان از مشکلاتی همچون تداخل الکترومغناطیسی و خوردگی اجتناب نمود.
  • استحکام کشی بالاتر از میلگردهای آهنی.
     

معایب استفاده از میلگرد فایبرگلاس


گرچه ویژگی های منحصر به فرد میلگردهای FRP بر کسی پوشیده نیست اما این محصولات معایبی نیز دارند. مقاومت حرارتی پایین و افت شدید خواص در زمان حریق سبب شده استفاده از این میلگرد با احتیاط بیشتری صورت گیرد مقاومت فشاری این مدل میلگرد پایین است به همین دلیل نباید از آن در ستون هایی که در معرض فشار هستند استفاده نمود. بر خلاف میلگرد فلزی عمر فایبرگلاس در بدنه بتن به دلیل مقاومت بالای شیمیایی و خوردگی مواد کامپوزیت تقویت شده بیش از 100 سال است.

قیمت میلگرد


شما عزیزان می توانید جهت مشاهده قیمت روز میلگرد به وب سایت فولاد 24 مراجعه نمایید،و یا اگر شما جزء فروشندگان این صنعت هستید با مراجعه به وب سایت فولاد 24 قیمت خود را ثبت نمایید.

دیدگاه ها
×