چت

مهمترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه

یکی از انواع محصولات فولادی ورق‌ها می‌باشند که از طریق تکنولوژی نورد گرم و نورد سرد تولید شده و کاربردهای فراوانی در صنعت دارند. در این مطلب مهمترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه را معرفی خواهیم کرد.

مهمترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه

مهمترین کارخانه‌های تولید ورق سیاه در ایران بشرح ذیل می‌باشد:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد کاویان
  • کارخانه فولاد اکسین خوزستان
  • مجتمع فولاد گیلان

 

1- کارخانه فولاد مبارکه

یکی از کارخانه‌های تولید ورق سیاه فولاد مبارکه است. شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از عظیم ترین واحدهای صنعتی کشور است، که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته و راه اندازی شد و از سال 1372 مورد بهره برداری قرار گرفت که  محصولات متنوعی با کیفیت بالا از جمله ورق‌های فولادی را برای مصرف صنایع مختلف کشور، تولید می‌نماید. این کارخانه یکی از مهمترین کارخانه تولید کننده ورق‌های فولادی به صورت نورد گرم و نورد سرد بوده و تنها کارخانه فولادسازی در کشور است که هم شمش برای تولید ورق و هم تبدیل آن به ورق را انجام می‌دهد. ضخامت ورق‌های این کارخانه از 1.2 تا 16 میلی متر بوده که بیشترین تولیدات آن در ضخامت‌های 2 تا 5 میلی متر و عرض 1000 تا 1500 میلی متر است.

توضیح مختصر درخصوص واحد نورد گرم فولاد مبارکه

تختال‌ به واحد نورد گرم منتقل مي‌شود و پس از گرم شدن تا 1280 درجه سانتي گراد در كوره‌هاي پيش گرم كن و پوسته زدايي در نوردهاي اوليه و نهايي، نورد شده و در نهايت ضخامت آن به 16 تا 1/2ميلي متر مي‌رسد كه به صورت كلاف ( كويل ) توليد مي‌گردد .

کلاف گرم با مشخصات ابعادی :

  • 1. ضخامت از 1/5تا 16 ميليمتر
  • 2. عرض از 650 تا 1850 ميليمتر
  • 3. وزن بسته بندي محصولات از 5 تا 30 تن

کيفيت سطح : فولاد سياه با صافي سطح کمتر از IU-85

واحد تکميل نورد گرم 

52درصد از كلاف‌ها به واحد تكميل نورد گرم انتقال مي‌يابد. در اين واحد اعمالي از قبيل كم كردن وزن كلاف، بهبود خواص مكانيكي، تسطيح ورق، برش سبک و سنگين ورق در طول‌هاي 1 الي 12 متر صورت مي‌گيرد .

محصولات 

کلاف و شيت

1. کلاف مانند مشخصات فوق

فولاد سياه با سطح (Flatness) کمتر از IU-20

2. شيت حداکثر طول 1 تا 12 متر

وزن متفاوت مطابق با سفارش مشتري

ضخامت : 1/5 تا 16 ميليمتر

 

فولاد مبارکه

2- کارخانه فولاد کاویان

یکی دیگر از کارخانه‌های تولید ورق سیاه، فولاد کاویان است. شرکت فولاد کاویان اولین تولید کننده ورق‌های سنگین فولادی در ایران می‌باشد که با بیش از دو دهه تجربه، محصولاتی مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌کند. ظرفیت تولید این شرکت میزان ۸۴۰ هزار تن ورق در سال با عرض‌های 1250 تا 1500 میلی متر و ضخامت‌های 8 تا 20 میلی متر و گاهاً بالاتر را تولید می‌نماید.

قابل ذکر است شرکت فولاد کاویان،تولید کننده “ورق‌های فولادی واسلب نازک” مطابق با استانداردهای بین المللیJis و ASTMو ENوDIN و… نیز می‌باشد.

 

فولاد کاویان

 

3- کارخانه فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان یکی دیگر از کارخانه‌های تولید ورق سیاه می‌باشد که با هدف تولید انواع ورق‌های عریض فولادی جهت تأمین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال 1384 ثبت و تأسیس شد. ظرفیت تولید این شرکت یک میلیون تن در سال است که ورق‌های با عرض 2000 میلی متر و با ضخامت‌های 6 به بالا برای رفع نیاز مشتریان در حال تولید می‌باشد.

 

فولاد اکسین

3- مجتمع فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان بعنوان اولین و بزرگترین واحد تولیدی بخش خصوصي نورد ورق‌هاي فولادي است که در سال 1382 در شهرک صنعتی رشت تأسیس شد. این مجتمع دارای تولید انواع محصولات فولادی در دو بخش نوردگرم و نورد سرد می‌باشد. ظرفیت تولید واحد نورد گرم این مجتمع بالغ بر 2 میلیون تن در سال و شامل انواع سایزهای ورق‌های نوردیده است. در واحد نورد سرد این کارخانه نیز سالانه 500 هزار تن انواع محصولاتFULL HARD و ورق‌های روغنی و آنیل شده تولید می‌گردد. ورق سیاه تولیدی این شرکت در ضخامت‌های ۲ تا ۴۰ میلی متر و عرض‌های ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ می‌باشد.

 

خط تولید تولید ورق سیاه فولاد گیلان

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×