چت

ورق اکسین و تفاوت آن با ورق فولادی

ورق اکسین به ورق سیاه تولیدی کارخانه فولاد اکسین خوزستان گفته می‌شود که در دو کیفیت ST37 و ST52 تولید و در سایزهای مختلف به بازار عرضه می‌گردد.

ورق اکسین و تفاوت آن با ورق فولادی

قیمت روز انواع مقاطع فولادی

تاریخچه کارخانه فولادسازی اکسین خوزستان:

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال 1384 با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تأمین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور به ثبت رسید. اکسین خوزستان در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم بر می‌دارد.

تفاوت ورق سیاه اکسین اهواز با سایر محصولات:

تاکنون در هنگام خرید و فروش ورق گرم (سیاه) متوجه شده‌اید که مشتریان درخواست چه ورق سیاهی دارند. ورق فولاد مبارکه، کاویان، گیلان و یا ورق اکسین؟ همانطور که می‌دانیم این انواع ورق‌ گرم (سیاه) هر کدام دارای کاربرد منحصر به فردی در صنعت می‌باشند که مشتری مطابق با آن خرید می‌کنند.

برخی از کارخانجات تولید ورق سیاه در ایران از صفر تا صد محصول را خودشان تولید می‌کنند. تنها کارخانه ای که هم اسلب تولید می‌کند و هم آن را به ورق تبدیل می‌کند کارخانه فولاد مبارکه می‌باشد. قابل ذکر است کارخانه های فولاد یعنی اسلب را تولید سپس نورد و به ورق تبدیل می‌نمایند. هرمزگان و فولاد خوزستان تولیدکنندگان اسلب می باشند و به ورق تبدیل نمی‌کنند و کارخانه های دیگری نیز مشغول به فعالیت هستند که اسلب را خریداری کرده و نورد می‌کنند و محصول نهایی آن ها ورق می‌باشد.

ورق اکسین

تفاوت کارخانه  ورق اکسین خوزستان با سایر کارخانه‌ها در این است که ورق های تولیدی خود را عموماً در عرض ۲ متر تولید می‌کند و امکان تولید تا عرض ۴٫۵ متر نیز وجود دارد و بطور معمول ورق هایی با عرض ۲ متر تولید می‌کند. تولید طول های متفاوت براساس سفارش مشتری می‌باشد. ورق های تولیدی این کارخانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. خط نورد آن دنیلی ایتالیا بوده و نورد را از دو جهت ورق انجام می‌دهد. از مزیت های دیگر این کارخانه این است که ورق های تولیدی این کارخانه دارای محدودیت نمی‌باشد و طبق سفارش مشتری در ابعاد مختلفی تولید می‌گردد.

کاربرد ورق سیاه اکسین:

  • استفاده در صنعت لوله سازی
  • استفاده در صنعت کشتی سازی
  • استفاده در صنعت ساختمان شامل ورق های معمولی، نرمالیزده شده و ورق های با نورد ترمومکانیکال
  • ورق های ۳۴CrMo4 مورد استفاده در مخزن های CNG در صنعت اتومبیل سازی
  • محصولات مورد استفاده در مخازن تحت فشار نفت، پتروشیمی و گاز
  • محصولات استحکام بالا برای کاربردهایی با تحمل وزن بالا

تفاوت ورق st37 و st52 اکسین اهواز

به طور کلی علامت st برای فولادهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از این حروف، عددی به کار می‌رود که چنانچه این عدد را در ۹٫۸۱ ضرب نماییم میزان حداقل استحکام کشش فولاد بر حسب نیوتن بر میلی متر مربع به دست می‌آید. پس از عدد ذکر شده عددی مربوط به استحکام به صورت خط تیره قرار می‌گیرد ، عدد ذکر شده نشان دهنده درجه کیفیت فولاد مورد استفاده در ورق مصرفی است.

  • درجه ۱: جهت کارهای معمولی که نام برده نمی شود.
  • درجه ۲ : برای کارهای مهم
  • درجه ۳: فولادی که آرام ریخته گری شده و دارای درجه خلوص بالا و خواص جوشکاری خوب است.

ورق ST37

ورق st37 به عنوان فولاد نرمه شناخته می‌شود.که کاربرد اصلی آن در ساختمان سازی و ساخت پروفیل های ساختمانی می‌باشد. این دسته از محصولات با توجه به درصد کربن پایین آن، دارای استحکام متوسطی می‌باشد.

ورق ST52

ورق st52 نیز از دسته ورق هایی می‌باشند که دارای استحکام بالایی می‌باشد و وجود عناصری همچون سیلیسیم و منگنز نیز سبب استحکام بالا و ویژگی های منحصر به فرد این محصول می‌شود.

اما ورق های st37 بدلیل جوش پذیری و خواص مکانیکی مناسب آن در صنعت استفاده بیشتری می‌گردد، ولی از نظر قیمت در دونوع st37 و st52 تفاوت چندانی وجود ندارد این در حالی است که استفاده از ST52 به جای ST37 موجب کاهش وزن فولاد مصرفی در ساختمان می‌گردد.

استاندارهای فولاد خوزستان:

  • استاندارد مدیریت کیفیت ISO 9001:2008،
  • استاندارد مدیریت زیست محیطی ISO 14001: 2004،
  • استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001:2007،
  • استاندارد مدیریت کیفیت-رضایتمندی مشتری- راهنمایی هایی جهت اصول رفتاری سازمان ISO 10001:2007،
  • استاندارد مدیریت کیفیت-رضایتمندی مشتری- راهنماییهایی برای رسیدگی به شکایات در سازمان ها ISO 10002:2014،
  • گواهینامه انطباق محصول با الزامات ایمنی و سلامتی اتحادیه اروپا CE،
  • گواهینامه تایید فرآیند ساخت از موسسه رده بندی ایرانیان ICS.
  •  دستگاه تست غیر مخرب آلتراسونیک
ورق اکسین

خلاصه ای از روند تولید ورق اکسین خوزستان

 مواد اولیه ی تولید ورق با کامیون یا واگن های قطار وارد قسمت ناحیه اسلب یارد می‌گردد. مساحت ناحیه ی اسلب یارد ۷۶۵۰ متر مربع می‌باشد.

این ناحیه توسط ۳ جرثقیل سقفی مگنتی تجهیز شده اند. که به منظور انتقال اسلب ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت در نظر گرفته شده برای هر یکی از این جرثقیل ها ۸۰ تن می‌باشد.

ناحیه ی بعدی قرار گرفته شده در این بخش کوره های پیشگرم می‌باشد.( به طول ۳۴٫۷ متر، عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۴٫۵ متر)

اسلبها توسط جرثقیل هایی که در مرحله ی قبل توضیح داده شد بر روی اسلب یارد قرار می‌گیرند و به صورت اتوماتیک بر روی میز غلتکی حرکت می‌نمایند و بعد از شارژ وارد کوره پیشگرم می‌شوند.

کوره های پیش گام خود از ۴ ناحیه تشکیل شده اند:

ناحیه رکوپراتیو

 ناحیه پیش گرمایش

ناحیه گرمایش

 ناحیه هم دم سازی

پس از تخلیه اسلب از کوره لایه ای، پوسته ی اکسیدی روز آن شکل گرفته است که بدین منظور در این مرحله دستگاه پوسته ساز قرار گرفته است.

این مرحله بدین صورت است که آب با فشار ۲۲۵ بار بر روی اسلب ( شمش فولادی) پاشیده می‌شود تا لایه ی اکسیدی ایجاد شده بر سطح اسلب برداشته شود.

 بعد از عملیات پوسته زدایی وارد مرحله قفسه نوردی می‌شویم.

قفسه نوردی ۴ غلتک دارد که شامل ۲ غلتک کاری و ۲ غلتک پشتیبان می‌باشد.

دستگاه هایی که در این مرحله به منظور بررسی برخی از موارد قرار گرفته اند:

• سیستم HAGC

این سیستم به صورت اتوماتیک بین غلتکهای کاری حرکت می‌نماید و دقت ابعادی به منظور کنترل ضخامت را به بالاترین حد ممکن افزایش می‌دهد.

• دستگاه X Ray

این دستگاه به صورت آنلاین کار می‌نماید بدین صورت که ضخامت ورق ره به صورت مداوم می‌گیرد و گزارش آن را به منظور تنظیم HAGC و کنترل ضخامت در پاس بعدی نورد ارسال می‌نماید.

• دستگاه اشعه گاما

ضخامت را در سه نقطه به صورت پروفایل عرضی اندازه گیری می‌نماید و گزارش آن را به سطح ۲ به منظور کنترل و تصحیح فرآیند نورد ارسال می‌نماید.

• تجهیز خنک کننده

این سیستم دمای ورق را تا دمای مد نظر کاهش می‌دهد.

• موج گیر

این دستگاه وظیفه ی صاف کردن ورق گرم از موج های حاصل از نورد می‌باشد.

غلتک های موجود در این قسمت ۹ عدد می‌باشد که ۴ عدد از آن در کاست بالا و ۵ عدد دیگر در کاست پایینی قرار گرفته است.

وظیفه ی این دستگاه آشکارسازی عیوب داخلی مانند ترک ها، حفره ها و … به عبارتی کل حجم ورق می‌باشد.

• تجهیز لبه زن

با توجه به نتایج حاصله از دستگاه تست آلتراسونیک لبه های ورق به اندازه مورد نظر برش داده می‌شود تا عرض ورق ها به اندازه ی مورد نیاز برسد.

• برش طولی

وظیفه ی این تجهیز برش ورق در طول می‌باشد برای مثال ورقی با عرض ۴ متر را به دو ورق با عرض های ۲ متر تبدیل می‌نماید.

• قیچی تقسیم کننده

در این قسمت ضمن بریده شدن سر و ته ورق مادر، ورق به طول های مد نظر مشتری برش داده می‌شود.

• پایلر

در قسمت انتهایی خط تولید ۲ دستگاه پایلر به منظور انتقال ورق از روی میز غلطکی قرار گرفته است.

• دستگاه دسته بندی و برچسب زنی

بر روی میز خروجی، ورق ها با ابعاد یکسان توسط دستگاه پایلر به تعداد مشخصی روی هم قرار می‌گیرند و به سمت ماشین بسته بندی و برچسب زنی حرکت می‌نمایند.

خرید ورق سیاه اکسین :

با توجه به خواص گفته شده از ورق سیاه اکسین برای خرید انواع ورق گرم (سیاه) و یا شناخت تولید کنندگان فقط کافی است سری به سایت ما بزنید تا از آخرین قیمت انواع محصولات آهن و فولاد باخبر شوید. 

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

بیشتر بخوانیم: آنیل کردن ورق فولادی

دیدگاه ها
×