چت

معرفی انواع آهن قراضه

همه می دانیم آهن یکی از پرمصرف ترین پروفیل ها در صنایع مختلف است که آهن قراضه همان دوریزهای پروفیل های آهنی در سازه است که در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم:

معرفی انواع آهن قراضه

آهن یکی از بازیافت شده ترین مواد در روی زمین است چرا که آهن در اکثر وسایل مورد استفاده ما موجود است و در کل حدود 40 درصد از آهن تولیدی در کل دنیا از بازیافت قراضه آهن است. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع آهن قراضه بپردازیم:

  • آهن قراضه چیست؟

  • انواع درجه بندی آهن قراضه

  • انواع آهن قراضه

آهن قراضه چیست؟

به محصولات فلزی که غیر قابل مصرف باشند و بتوان آن ها را بازیافت کرد آهن قراضه یا ضایعات فولادی گویند که این محصولات معمولاً در صنایع خودروسازی، ساختمانی و نیز کارخانه های تولیدی مقاطع فولادی و ... یافت می شوند، قراضه یکی از اصلی ترین منابع تأمین فلزات هستند.

انواع درجه بندی آهن قراضه

آهن قراضه از محصولات فولادی بازیافت شده بدست می آید و از آنجاییکه محصولات فولادی دارای تنوع بالایی هستند و میزان خالص آهن به کار رفته در آنها متفاوت است، از این روی کارخانه های فولادی آهن قراضه را به درجه بندی های ذیل تقسیم می کنند:


آهن قراضه با درجه ویژه

قراضه با درجه ویژه از تخریب سازهای ساختمانی بوجود می آید و شامل ورق روغنی، ورق سیاه و فاقد زنگ زدگی، قالب بتن، سر تیرآهن، تکه های نبشی و ناودانی و ... می باشد.


آهن قراضه با درجه سوپر ویژه

قراضه با درجه سوپر ویژه دارای ارزش بالاتری نسبت به سایر قراضه می باشد و شامل قراضـه هایی مانند آهن آلات ساختمانی مثل تیرآهن و میلگرد و ... می باشد.


آهن قراضه با درجه آلیاژی

این نوع قراضه شامل آهن آلاتی است که دارای منگنز، کروم و نیکل و... هستند و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و دارای درجه سختی بیشتری هستند و انعطاف پذیری کمتری دارند مانند چرخ دنده ها، فنرهای برش خورده، سیم بکسل و تسمه فنر و...

انواع آهن قراضه
آهن قراضه درجه یک

قراضه درجه یک دارای مقدار زیادی آهن (حدود 97 درصد) است و عناصری کمتری از مس و نیکل و سرب و ... (3 درصد) را دارد مانند قوطی و پروفیل، میلگرد کلافی، سر و ته آبگرمکن انواع لوازم موتوری سبک و سنگین و نیز شاسی.


آهن قراضه درجه دو

قراضـه درجه دو نسبت به درجه یک 3 درصد کمتر آهن دارد یعنی حدود 94 درصد آن آهن است و مابقی آن را سایر عناصر و فلزات تشکیل می دهند که این قراضه ها شامل ضایعات درب و پنجره آهنی مستعمل و دوچرخه و موتور و انواع توری هستند.


آهن قراضه درجه سه

قراضه درجه سه دارای مقدار کمتری آهن نسبت به قراضـه درجه یک و دو است و 92 درصد آهن دارد و مابقی آن از عناصری مانند فسفر، نیکل، مس، سرب می باشد. این نوع قراضه شامل ورق گالوانیزه رنگ خورده، حلب بهداشتی فله ، اگزوز ماشین و ... است.


آهن قراضه روغنی

ضایعات آهن روغنی همان ورق هایی هستند که از روش سرد تولید می گردند و معمولاً در صنایع ماشین سازی و تولید قطعات خودرو یافت می شود.

 

برای اطلاع از " قیمت روز قراضه و ضایعات " کلیک کنید.
ضایعات آهن

انواع آهن قراضه

آهن قراضه آزاد

قراضه آزاد به قراضـه هایی می گویند که پس از جمع آوری و آماده سازی بدون بسته بندی آن را مصرف می کنند.

آهن قراضه مخلوط

قراضـه مخلوط همان طور که از نامش پیداست از جمع آوری مخلوطی از انواع قراضـه ها بدست می آید.

آهن قراضه

آهن قراضه کهنه

قراضه کهنه قراضـه هایی هستند که در جریان مراحل مختلف مصرف و یا استفاده از محصولات فولادی بوجود می آیند.

آهن قراضه بسته

به دلیل سنگینی و وزن زیاد، کم شدن حجم ظاهری و آسانی در جابجایی و حمل و نقل این دسته از آهن قراضـه های بسته بندی می شوند.


آهن قراضه سنگین بار

این نوع قراضه دارای وزن سنگینی است و وزن آن بیشتر از 1 تن می باشد.

آهن قراضه متوسط بار

قراضه های دارای وزن مشخص بین 0.8 تا 1 تن در این دسته قرار می گیرند.

آهن قراضه سبک بار

قراضه سبک بار دارای وزن بین 0.5 تا 0.8 تن است 

 

آهن قراضه های برگشتی

این نوع ضایعات شامل آهن آلاتی هستند که در فرایند تولید فولاد خام  یا مقاطع فولادی در کارخانه ها تولید می شوند و از آنجاییکه این نوع قراضه نو و بدون زنگ زدگی هستند در بازار به آنها آهن قراضـه های نو گویند.

آهن قراضه

در پایان می توان گفت بازیافت محصولات فولادی بسیار مهم است و موجب حفظ محیط زیست می گردد همچنین در هزینه ها و اقتصاد کشور تأثیر بسزایی دارد، جهت مشاهده  تأمین کنندگان ضایعات  در وبسایت فولاد24 کلیک نمایید.

کارخانه ضایعات فولادی

 

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×