چت

لوله فولادی چیست و چه کاربردی دارد

لوله فولادی به گروهی از لوله ها گفته می شود که از فولاد ساخته شده و گالوانیزه و روکش نمی گردد و روی آن روکش فلزی داشته و دارای بدنه ای از فولاد کربن می باشد و در انواع مختلف درزدار و بدون درز تولید و با عنوان لوله سیاه در صنعت استفاده می گردد، در این نوشتار قرار است به طور کامل در مورد لوله فولادی و کاربرد آن صحبت کنیم.

لوله فولادی چیست و چه کاربردی دارد

لوله، ابزاری است جهت انتقال گاز و آب و سایر مایعات که شکل ظاهری آن شبیه به استوانه خالی می باشد و جهت انتقال جریان سیالات استفاده می گردد، در مقالات پیشین به انواع لوله ها پرداختیم،  فولاد24 در ادامه کاربرد این لوله ها را بررسی می نماید با ما همراه باشید...

  • لوله فولادی چیست؟
  • موارد استفاده لوله سیاه
  • فرایند تولید لوله فولادی
  • لوله درزدار فولادی
  • لوله بدون درز فولادی
  • کاربرد لوله فولادی
  • مزایای لوله فولادی
     

لوله فولادی چیست

این نوع لوله استوانه ای بلند با دو سر باز و از جنس فولاد کربن می باشد و با سرعت و ایمنی بالا سیالات و مایعات را انتقال می دهد و دارای قطر زیادی می باشد، هر چه کیفیت و ضخامت این لوله ها بیشتر باشد در زمان کوتاه تر می توان حجم زیادی از مواد را انتقال دهیم و دارای انواع مختلفی می باشد.

موارد استفاده لوله سیاه:

بطور کلی موارد استفاده لوله سیاه در  انتقال آب و گاز طبیعی از منابع آنها به خانه ها و مشاغل، سیستم های آب پاش آتش نشانی به دلیل مقاومت قوی در برابر حرارت  و استفاده در مبدل ها می باشد.

 

فرایند تولید لوله فولادی

لوله ‌های فولادی حداکثر تا قطر ۲۴ اینچ تولید می‌شوند و امکان تولید لوله ‌هایی با قطر ۴۲ اینچ تنها در کشور چین و آمریکا وجود دارد. طول لوله‌ های فولادی معمولاً به صورت شاخه ‌های ۶ متری است. به طور کلی قطر انواع لوله فولادی بر میزان تحمل فشار این لوله تأثیر می‌گذارد. لوله ‌های فولادی که قطر آن ‌ها از ۱۲ اینچ کمتر است، قطر اسمی و خارجی متفاوتی دارند ولی در لوله ‌هایی با قطر بیشتر از ۱۴ اینچ، قطر اسمی و خارجی لوله برابر است. 

تولید لوله های فولادی به روش های مختلفی می باشد که به دو دسته کلی درزدار یا جوشی ( Welded ) و بدون درز یا مانیسمان ( Seamless ) تقسیم می گردد.

لوله فولادی

لوله درزدار فولادی

 ورق های فلزی و بسیار مقاوم خمیده می شوند و  دو لبه آنها پس از قرار گرفتن در کنار هم با جوشکاری پیوسته به یکدیگر متصل می شوند البته مقاومت آنها در شرایط مختلف با آزمون های کششی، خمش، ضربه و فشار بر روی این لوله ها بررسی  می گردد و طبق استانداردهای مورد نیاز صنایع مختلف تولید می گردد.

لوله بدون درز فولادی

یکی از مقاوم ترین و گران ترین انواع لوله ها در صنعت لوله های بدون درز و یا مانیسمان می باشد که دارای بدنه ای فلزی و بسیار مقاوم می باشد و هیچگونه جوشکاری در آن صورت نمی گردد البته دارای فرایند تولیدی زمان بر می باشد. این لوله ها نسبت به نوع درزدار مقاومت بیشتری دارد.

لوله فولادی چیست

کاربرد لوله فولادی

لوله فولادی در سایزها و ضخامت های مختلف در طیف گسترده ای از صنایع مثل لوازم خانگی، اتومبیل، موتورسیکلت، دوچرخه، مبلمان و ساختمان کاربرد داشته و به اشکال گوناگون از قبیل شافت کولر، مشعل، کمک فنر، اگزوز، فرمان، نرده، حفاظ، داربست، غلاف چاه، لوله شوفاژ، لوله گاز، لوله بویلر،… مورد استفاده قرار می گیرد.
بدلیل زیبایی و چشمگیر بودن مقاطع گرد در مقایسه با سایر مقاطع، سازه های فضایی بخصوص در محل های پر رفت و آمد از قبیل ایستگاه های اتوبوس و قطار، سالن های انتظار فرودگاهی، پل های عابر پیاده و تیرهای روشنایی با استفاده از لوله فولادی برپا می گردد.


مزایای لوله فولادی

لوله های فولادی مزایای مختلفی به شرح ذیل دارند:

  • مقاومت فشاری بالا.
  • امکان فرآیند الکترولیز.
  • امکان تولید وسیع با قطر و ضخامت مختلف.
  • گستردگی سیستم های محافظت در برابر خوردگی.
  • به کارگیری سیستم های داخلی و خارجی محافظ زنگ زدگی بر قیمت آن می افزاید.
  • ممکن است پوشش و دیوارها طی مرحله لوله کشی آب و فاضلاب توسط شخص ثالث آسیب ببیند.
  • فرآیند اتصال دادن نیازمند جوشکار ماهر است.

همان طور که در مطالب قبل به مقوله لوله پرداختیم در این مطلب سعی نمودیم بیشتر به لوله فولادی و کاربرد آن بپردازیم، امیدوارم توانسته باشیم به خوبی این مقاله را ارائه داده باشیم، درصورت هرگونه خرید و فروش لوله فولادی می توانید آگهی خرید و فروش خود را در وبسایت فولاد24 منتشر و با صرفه جویی در زمان زودتر محصول مورد نظر خود را خریداری و یا به فروش رسانید، در صورت هرگونه سوال کافی است با شماره 03135060 تماس تا پشتیبان های ما شما را راهنمایی نمایند.


منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×