چت

چهارپهلو فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارپهلو یکی از انواع پروفیل ها است که بصورت توپر بوده و دارای ایمنی و استحکام بالایی است و در صنعت بسیار کاربرد دارد، که در این نوشتار قصد داریم به انواع آن و کاربرد آن بپردازیم با ما همراه باشید با ادامه این مطلب...

چهارپهلو فولادی چیست و چه کاربردی دارد؟

چهارپهلو فولادی یا پروفیل قوطی توپر همان طور که از نامش مشخص است چهارگوشه دارد و در سایزهای مختلف و روش های تولید متفاوت تولید می شود و دارای سطح مقطع گرد، مربع و یا مستطیل است، چهارپهلوها از آلیاژها و فلزات متفاوتی مانند آلومینیوم، استیل،فولاد، آلیاژفسفر_برنج، آلیاژ مس و ... تولید می گردد که هر یک ویژگی خاص همان پروفیل را دارد و در صنایع و کسب و کارهای مختلف کاربرد دارد که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

  • انواع چهارپهلو بر اساس آلیاژ مصرفی
  • روش های تولید چهارپهلو
  • محاسبه وزن چهارپهلو

 

انواع چهارپهلو بر اساس آلیاژ مصرفی


چهارپهلو ST44

این نوع چهارپهلو دارای کربن بیشتر و در نتیجه استحکام بیشتری است و جهت عملیات جوشکاری و پرچ کاری بسیار استفاده می گردد.


چهارپهلو ST37

چهارپهلـو  ST37 ترکیبی از آهن و عناصری مانند کروم است که در صنایعی مانند نساجی، خودروسازی، کشتی سازی و دفاعی کاربرد دارد و دارای عمر بالا، سهولت ساخت و مقاوم در برابر ضربه است.


چهارپهلو ST52

ساختار این چهارپهلـو از عناصری مانند سلیسیم و منگنز است و در برابر خمش و پیچش و حتی وزن بالا، مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و به ST37 شبیه است با این تفاوت که st52 قابلیت جوشکاری بالاتر و شکل دهی کمتری دارد و به همین دلیل کاربرد بیشتری در صنعت دارد.

 

چهـارپهلو CK45

این محصول جهت ساخت قطعات مختلفی مانند محور، شافت، پایه دستگاه و اسکلت سازه ها استفاده می گردد و دارای عناصری مانند سیلیسم و منگنز و مقدار کربن پایین است و به همین دلیل از مقاومت کششی خوبی برخوردار است.

 

چهارپهلو MO40

ساختار این مقطع دارای مقدار زیادی کروم و مولبیدن است که موجب بیشتر شدن مقاومت در برابر خوردگی و ضربه می شود، از ویژگی های این محصول می توان به طول عمر بالا، استحکام بالای تسلیم، کشش، شکل پذیری و همچنین هدایت گرمایی خوب آن اشاره نمود.

چهارپهلو
روش های تولید چهارپهلو

1. تولید چهارپهلو به روش نورد گرم

در این روش شمش های مورد نظر وارد کوره می شوند پس از آنکه به دمای کافی رسید آن را از سطح مقطع استاندارد عبور می دهند تا به اندازه مورد نظر برسند و بعد از آن بوسیله کشش و فرآیندهای دمایی، پروفیل مورد نظر تولید می شود این روش روشی مقرون به صرفه است اما دارای ظاهری زیبایی نبوده و محصول نهایی سیاه است و در مواردی که روی پروفیل پوشانده شود از این نوع چهارپهلـو استفاده می گردد.

2. تولید چهارپهلو به روش نورد سرد

در روش تولید چهارپهلـو به روش نورد سرد شمش ها وارد کوره نمی شوند و تنها آنها را به سمت قالبهای برش می فرستند، در این قالب ها، چهارپهلـو در اندازه استاندارد و با کیفیت بسیار بالاتر از روش نورد گرم تولید می گردد.

3.تولید چهارپهلو به روش فابریک

برای تولید چهارپهلــو از روش های دیگر از طریق شمش هایی که با ضایعات آهن تولید می گردد استفاده می شود اما در این روش از شمش های فابریک استفاده می شود که در نتیجه محصول تولید شده بسیار با کیفیت تر و یکنواخت تر و بر اساس استاندارد آن کارخانه است.

4. تولید چهارپهلو به روش ترانسی

 تولید این چهارپهلـو به روش نورد گرم بوسیله دستگاهی به نام دوزه است که در نتیجه پروفیل ساخته شده صیقلی تر و زیباتر و یکنواخت تر است، که مهم ترین ویژگی آن همان دقت بالا و سطح صیقلی این محصول است.

 

محاسبه وزن چهارپهلو


محاسبه وزن چهارپهلـو بشرح ذیل می باشد قابل ذکر است هر چه ابعاد افزایش یابد وزن نیز بالا می رود و عمدتاً 6 متری تولید می شود.
ابعاد چهار پهلو: 4*4، 8*8، 10*10، 12*12، 14*14، 16*16، 18*18، 20*20، 30*30 تا 120*120

محاسبه وزن چهارپهلـو = طول * مساحت سطح مقطع*چگالی*تعداد شاخه

چهارپهلو

جهت خرید پروفیل چهارپهلـو می بایستی به نکاتی مانند جنس، ابعاد و حتی روش تولید آن آگاه باشید و با توجه به نوع کاربرد خرید کرد جهت آشنایی با تأمین کنندگان این محصول در وبسایت فولاد24 و یا ثبت هرگونه آگهی خرید و فروش کلیک نمایید.

منبع گروه تأمین محتوای فولاد24
 

دیدگاه ها
×