چت

فرآیند شکل دهی فلزات

شکل دهی فلزات و تغییر به اشکال خاص فلزات امروزه در میان صنعتگران یکی از مراحل مهم تولید قطعات فولادی است که در ادامه به بررسی انواع روش های شکل دهی فلزات خواهیم پرداخت.

فرآیند شکل دهی فلزات

تعریفی که به زبان ساده می توان به فرایند شکل دهی فلزات بگوییم، می توان گفت به کلیه کارهایی که بر روی مواد انجام می شود تا به شکل دیگری تبدیل شوند شکل دهی فلزات گویند که بطور کلی چارت انواع شکل دهی فلزات به شکل ذیل می باشد که ما در این مبحث به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

شکل دهی فلزات

فرآیندهای آهنگری (Forging)

یکی از قدیمی ترین روشهای شکل دهی فلزات آهنگری است یا فورجینگ است (یک فرآیند گرم است ) که در مطالب پیشین به آن پرداختیم . در آهنگری  بوسیله پتک کاری و یا پرس کاری بر روی فلز مورد نظر آن را تغییر شکل می دهند.

 

فرآیند نورد (Rolling)

فرآیند نورد یک دیگر از فرآیند تغییر شکل است که در این روش ضخامت یک صفحه فلزی بوسیله دو ابزار استوانه مخالف که همان غلتک است کم می گردد.

 

فرآیند اکستروژن (Extrusion)

این روش یکی از جوان ترین روش هاست که بوسیله آن می توان قطعات و اشکال مختلفی تولید کرد حتی لوله های تو خالی یا میله های استوانه ای را می توان از طریق این روش تغییر شکل داد این روش در مورد عناصر غیرفلزی، فلزات و آلیاژهایی مانند مس، سرب، آلومینیوم، کربن، منیزیم فولاد و حتی استیل موثر است و بر حسب دما به دو دسته گرم و سرد تقسیم بندی می شود.

در این فرآیند نمونه موردنظر را در قالب قرار داده و بوسیله نیروی فشار که این نیرو ممکن است بر اثر فشارهای مکانیکی باشد یا هیدرولیکی به مقطع فلزی فشار و شکل داده می شود.

 

اکستروژن گرم

در اکسترژن گرم شمش را در کوره یا محفظه گرمایشی حرارت می دهند تا بتوانند آن را تغییر شکل دهند، سپس با ایجاد فشار شمش را به شکل موردنظر تبدیل می کنند، البته جهت هر فلز و آلیاژ محدوده دمایی خاصی بکار می برند.

کاربرد اکستروژن گرم

از مس و آلومینیوم و آلیاژهایش برای تولید محصولات استفاده می گردد و موارد زیر از این روش ساخته می شوند:

  • سیم های برق
  • لوله ها
  • میله ها

 

اکستروژن سرد

برای تولید مقاطعی استفاده می شود که می بایستی تقارن محوری خوب و دقت بالا و سطحی صاف داشته باشد از این روش برای شکل دهی آلیاژهای فلزی سخت استفاده می گردد و در موارد زیر استفاده می گردد:

  • تجهیزات نظامی
  • تولید قطعات خودرو
  • تجهیزات الکترونیکی
  • ماشین آلات صنعتی

 

فرآیند مفتول کشی و میله کشی

در این فرآیند قطر یک میلگرد را با کشیدن آن از درون شکاف یک قالب کاهش می دهند.

 

شکل دهی به فلزات

 

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

 

دیدگاه ها
×