چت

شکل و فرم دهی ورق گالوانیزه

<p>بر روی ورق گالوانیزه یک روکش از جنس روی می باشد. این لایه محافظ در برابر رطوبت، هوای آزاد، خوردگی و زنگ زدگی می باشد زیرا فلز روی به علت خواص ذاتی عنصر روی و پتانسیل الکتریکی بالای آن موجب افزایش مقاومت به خوردگی می شود.</p>

شکل و فرم دهی ورق گالوانیزه

ورق ها در کل به دو دسته گرم و سرد دسته بندی می شوند که تفاوت اصلی آن ها در نحوه تولیدشان می باشد. ورق گالوانیزه که در دسته ورق سرد قرار می گیرد یکی از پرکاربرد ترین ورق های سرد محسوب می شود.

در ادامه به مطالب ذیل می پردازیم:

  • ورق گالوانیزه چیست؟
  • شکل‌ دهی ورق گالوانیزه به روش هیدرولیکی چیست؟
  • نحوه روغن‌ کاری ورق‌ های گالوانیزه پس از برش یا شکل‌ دهی
  • در اتصالات ورق‌ های گالوانیزه از چه بستی استفاده کنیم؟

ورق گالوانیزه چیست؟

بر روی ورق گالوانیزه یک روکش از جنس روی می باشد. این لایه محافظ در برابر رطوبت، هوای آزاد، خوردگی و زنگ زدگی می باشد زیرا فلز روی به علت خواص ذاتی عنصر روی و پتانسیل الکتریکی بالای آن و به علت مجاورت با آهن( ورق فولادی) به عنوان عنصر فدا شونده در محصول باعث کاهش خوردگی آهن شده و موجب افزایش مقاومت به خوردگی می شود.

در فرآیندهای پروفیل سازی، جوشکاری، فرم دهی ، چرخ کاری ، شکل دهی و ... از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

ورق های گالوانیزه در فرآیند نورد سرد تحت فشار بالا تولید می شوند. فرآیندهای ساخت ورق گالوانیزهورق های گالوانیزه از ورق های سیاه تولید می شود به صورتی که تحت نورد سرد قرار می گیرد و پوششی از روی بر روی سطح ورق گالوانیزه قرار می گیرد که موجب افزایش مقاومت به خوردگی ورق می گردد. ورق های گالوانیزه با این روش تولید و ساخت دارای مقاومت به خوردگی بالا در محسی های خورنده و هوای آزاد هستند.

ورق های گالوانیزه بر اساس نوع شکل دهی و ضخامت انواع مختلفی دارد. هرچه قدر میزان فلز روی بر سطح ورق گالوانیزه بیشتر باشد میزان مقاومت به خوردگی ورق افزایش می یابد.

یکی از روش های پرکاربرد ورق گالوانیزه، روش غوطه وری می باشد. یکی از مزیت های نورد در دمای پایین، ریز ساختار شدن ورق می باشد که هرچه ریز ساختار تر باشد دارای استحکام بالاتری خواهد بود. اکسیداسیون نیز در دمای پایین کاهش می یابد. روانکاری نیز در دمای پایین امکان پذیر می باشد. آخرین مرحله تولید ورق گالوانیزه، مرحله اسید شویی می باشد که برای از بین بردن آلودگی استفاده می شود.

ورق های فولادی در ابتدا وارد حمام مذاب می شوند و از طرفی دیگر بر روی ورقی که از فلز روی پوشیده شده، خارج می شود.

کاربرد های ورق گالوانیزه با توجه به شکل دهی و روش ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شود. از ورق گالوانیزه برای ساخت کابینت آشپزخانه، شیروانی، کانال کولر و ... استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

شکل‌ دهی ورق گالوانیزه به روش هیدرولیکی چیست؟

در روش شکل‌ دهی ورق گالوانیزه به شیوه هیدرولیکی از فشار سیالات به منظور تغییر فرم ورق گالوانیزه کمک گرفته می‌شود این روش شکل‌ دهی معمولا برای ایجاد تغییرات روی لوله‌ ها کاربرد دارد. شکل‌ دهی ورق گالوانیزه به روش هیدرولیکی شامل چهار مدل عمده است:

نحوه روغن‌ کاری ورق‌ های گالوانیزه پس از برش یا شکل‌ دهی

در زمان‌ هایی که از ورق‌ های گالوانیزه روغنی استفاده می‌ شود، برای شکل‌ دهی ورق گالوانیزه به روغن‌ کاری خاصی نیازی نیست چون روغن محافظ و پوشش روی نرم کفاف می‌ دهند. در زمان‌ هایی که به روغن کشش نیاز باشد باید عواملی مثل سازگاری با پوشش روی و میزان پاک شوندگی آن بررسی شود. توصیه می‌ شود از روغن‌ های پایه آب استفاده نشود در عوض می‌ توان از روغن‌ های معدنی کمک گرفت. همان‌ طور که قبلاً هم اشاره شد پوشش ورق گالوانیزه نسبت به محیط‌ های قلیایی و اسیدی حساس است و اگر مقدار PH روغن از بازه ۶٫۵-۷ خارج بود ورق پس از پرس، باید روغن زدایی شود.

ورق گالوانیزه

در اتصالات ورق‌ های گالوانیزه از چه بستی استفاده کنیم؟

به دلیل عدم محدویت در انتخاب نوع بست جهت اتصال، روش های طراحی و اتصال بسیار متنوع شده است. مهره استاندارد و پیچ، ارزان‌ ترین روش اتصال است اما در عملیات گسترده استفاده از بست‌ های ویژه مقرون‌ به‌ صرفه تر است. در هنگام انتخاب بست به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تأثیرات محیط مانند آلودگی، رطوبت و دما را چک کنید.
  • بررسی مقاومت در برابر خوردگی
  • بررسی مقاومت در برابر پارگی
  • سازگاری نوع و مواد بست با موادی که در مجاورت آن قرار می‌ گیرند.
  • بررسی هزینه کل بست و هزینه نصب توسط کارگر (به منظور ارزیابی هزینه‌ ها)
  • دسترسی به یک یا هر دو سمت بست
  • میزان مقاومت در برابر بار دینامیکی
  • شرایط مونتاژ و اتصال قطعات جدید

گروه تامین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×