چت

علل شوره روی فولاد گالوانیزه و راهکارهای رفع شوره

ورق‌های گالوانیزه از پوشانده شدن ورق‌های فولادی به وسیله‌ی روی، ساخته شده‌اند و امروزه از جمله پرکاربرترین ورق‌هایی هستند که در صنایع گوناگون مانند ساختن سقف کاذب، نمای بیرونی ساختمان‌ها، سردخانه‌ها، کابینت‌سازی، کانتینرها، بدنه لوازم خانگی، بدنه دیگ‌های بخار و… کاربرد دارند. شوره سفید ورق گالوانیزه را میتوان اصلی ترین مشکل این محصول دانست.

علل شوره روی فولاد گالوانیزه و راهکارهای رفع شوره

گالوانیزاسیون روشی موثر برای افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی است ، اما زمانی که روی آن شوره سفید ایجاد شود، لایه روی از بین میرود و خاصیت مقاومت در برابر خورگی ورق را کاهش میدهد.

علت شوره زدن ورق گالوانیزه چیست ؟

با  انبار کردن فولاد های گالوانیزه در شرایط نامطلوب به وجود آمدن شوره سفید بر سطح ورق های گالوانیزه یکی از عیوب رایجی است که به وجود می آید، و میتواند به ظاهر و پوشش مقاطع صدمه وارد کند. و مقاومت آن در برابر خوردگی را کاهش دهد. و باعث کاهش مقاطع گالوانیزه می شود.

این مشکل زمان هایی که ورق ها برای مدت زمان طولانی در محیطی مرطوب بدون گردش هوای آزاد نگهداری میشوند ایجاد می گردد. عدم گردش هوا باعث میشود که رطوبت روی شکاف روی ورق ها حبس شده  و به سرعت خشک نشود و در نتیجه باعث ایجاد لکه های سفید تشکیل شده از اکسید روی  میشود که به آنها شوره سفید  میگویند.

اگر این مشکل به سرعت برطرف نشود باعث به وجود آمدن خوردگی وسیعی بر سطح ورق خواهد شد که  در نتیجه منجر به شکستن سطح ورق میشود. زیرا وجود شوره های سفید بر سطح ورق گالوانیزه باعث میشود که رطوبت روی سطح آن دیرتر خشک شود و در نتیجه فلز روی میزان کلرید و آب بیشتری جذب کند که در نتیحه باعث از بین رفتن لایه محافظ روی میشود.

انواع شوره سفید

با توجه به شرایط و مدتی که از ایجاد شوره  می گذرد، به سه دسته تقسیم می شود:

  • شوره سفید با مقدار کم

  • شوره سفید با مقدار متوسط

  • شوره سفید با مقدار زیاد

شوره روی فولاد گالوانیزه

شوره سفید اکثرا در چه قسمت‌هایی به وجود می آید؟

اگرچه ممکن است ورق‌های گالوانیزه در هر ناحیه‌ای دچار شوره شوند اما احتمال ایجاد این مشکل در درزها و نبشی‌ها بسیار بیشتر است. درواقع بخش‌هایی که به هم چسبیده‌اند و راهی برای عبور آب ندارند و رطوبت در آنها باقی می‌ماند، بیشتر در معرض شوره سفید خواهند بود.

مضرات شوره سفید

از آنجا که شوره سفید به دلیل واکنش آب با فلز روی، رخ می‌دهد، می‌تواند به مرور زمان، پوشش روی را نازک کند و یا از بین ببرد. به همین دلیل اگر به سرعت برای رفع آنها اقدام نشود، ممکن است تمام فرآیند گالوانیزه کردن از بین برود و مقاومت محصول به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و یا به شدت شکننده شود. از سوی دیگر، خوردگی در اثر ازیاد شوره‌های سفید، می‌تواند ورق‌ها را سوراخ کند و صدمات جبران‌ناپذیری حاصل گردد.

روشهای  پیشگیری از  ایجاد شوره سفید

  • ورق‌های گالوانیزه را در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب قرار ندهید و نگذارید رطوبت در فضای انبار به دام بیافتد.

  • حتی برای مدت زمان کوتاه، نباید دور ورق‌های گالوانیزه پلاستیک بپیچید.

  • انبار ورق‌های گالوانیزه باید محیطی کاملا خشک داشته باشد و آب نباید در کف آن جمع شود. با زهکشی مناسب، جریان آب را از انبار دور کنید و راهی ایمن برای عبور آن ایجاد نمایید. با رعایت این نکته لایه‌ای محافظ به‌نام پاتینا بر روی فلزهای گالوانیزه شکل می‌گیرد که استحکام آن‌را بیشتر می‌کند.

  • اجازه ندهید که ورق‌ها برای مدت طولانی در مجاورت محیط‌های مرطوب مانند چمن یا خاک باشند.

  • هوا باید بتواند آزادانه، از میان ورق‌های گالوانیزه عبور کند. بنابراین حتی خاک روی ورق‌ها را با دستمالی خشک، پاک کنید تا مانعی برای گردش هوا نباشد و رطوبت احتمالی بین ورق‌ها به سرعت خشک شود.

از بین بردن شوره سفید ورق گالوانیزه

  • شوره را میتوان با استفاده از روش هایی مانند
  • ماشین کاری،
  • تراشکاری
  •  صیقل کاری
  • غوطه وری در مواد شیمایی و محلول زنگ بر
  •   بسته به خوردگی ای که در ورق وجود دارد میتوان از محلول های نمک خنثی تا اسیدهای قلیایی قوی استفاده کرد که برای از بین بردن لکه های کوچک و بزرگ استفاده میشوند.

شوره گالوانیزه

نتیجه

پس از اینکه شوره های روی سطح ورق به طور کامل از بین رفتند میتوان روی آنها را آبکاری کرد تا از هرگونه خوردگی ایجاد شده بطور کامل پاک شوند، و کیفت ورق افزایش پیدا میکند. باید توجه داشت که هیچ گاه آبکاری را روی ورقی که زنگ زده است انجام ندهید. زیرا وجود لایه های اکسیدی بین روکش و فلز پایه میتواند چسبندگی روکش را کاهش دهد و باعث از بین رفتن آن شود، همچنین دیده میشود که روکش روی این قطعات به خوبی ایجاد نمیشود.

×