چت

ضرورت استفاده از فضای مجازی برای کار در بازار آهن و فولاد امروز

<p>موقعیت اقتصادی کشور در حال توسعه‌ای مثل کشور ما، پتانسیل ویژه‌ای به بازار آهن و فولاد بخشیده است. تکنولوژی و دانش جدید نیز راه خود را به تمامی مراحل تولید و فروش محصولات آهن و فولاد باز کرده است و این امر استفاده از فضای مجازی برای صاحبان کسب و کار در این بازار را بسیار ضروری می‌کند.</p>

ضرورت استفاده از فضای مجازی برای کار در بازار آهن و فولاد امروز

در این مقاله با ضرورت استفاده از فضای مجازی در بازار آهن و فولاد آشنا می شویم.در دنیای امروز فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی اینترنت بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده است. استفاده از اینترنت تبدیل به کاری بسیار عادی مثل تماشای تلویزیون شده است. با رشد کردن اینترنت در جهان، کشور ما هم در این جریان قرار گرفت و به دنیای مجازی وصل شد.

استفاده از اینترنت روز به روز افزایش یافت و در بین مردم به خوبی جا افتاده است. امروزه بسیاری از ما کارهای روزمره‌ی خود را از طریق اینترنت و در فضای مجازی انجام می‌دهیم. اغلب افراد جامعه به محض اینکه به سؤالی برمی‌خورند اقدام به جست و جو کردن جواب آن در اینترنت می‌کنند. تلفن‌های هوشمند نیز تأثیر بسیار زیادی در این گسترش استفاده از اینترنت داشته‌اند و دسترسی به اینترنت را برای ما بسیار آسان کرده‌اند.

با گسترش هرچه بیشتر استفاده از اینترنت، بسیاری از کسب و کارها به سمت استفاده از این فضا برای توسعه‌ و پیشرفت خود رفتند. کم‌کم تبلیغات راه خود برای ورود به این فضا پیدا کردند و دیگر تنها رادیو و تلویزیون نبود که از آنها برای تبلیغ استفاده می‌شد. تبلیغ دقیقاً جایی ظاهر می‌شود که مردم آنجا باشند، تا آن را ببینند. وقتی این مقدار زیاد تبلیغات در فضای مجازی وجود دارد خودش به خوبی نشان می‌دهد که مردم دیگر مثل قبل تنها به روزنامه و تلویزین نگاه نمی‌کنند. مردم در فضای مجازی هستند و باهم ارتباط دارند.

کسب و کار اینترنتی در فضای مجازی

وبسایت‌های خرید و فروش اجناس، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام، امروزه بسیار پر رفت و آمد هستند. این فضاها محیطی را فراهم می‌آورد که هر کارآفرین و صاحب کسب و کاری می‌تواند با بهره‌گیری درست از آن به معرفی خود در فضای مجازی بپردازد. تا چند سال پیش کسب اطلاعات در مورد بازار بورس، ارز، فلزات و... تنها با محدودیت امکان‌پذیر بود اما امروزه هر کسب و کاری حتی اگر چندان هم بزرگ نباشد می‌تواند خود از طریق فضای مجازی به دنیا معرفی کند.

امکانات امروز باعث به وجود آمدن بازرهای خرید و فروش اینترنتی شده است. این بازارها در بین مردم جهان و البته مردم ایران بسیار پرطرفدار شده‌اند و همه‌نوع اقلام کوچک و بزرگ، صنعتی و دستی، داخلی و خارجی، در آنها پیدا می‌شود. از طریق همین بازار‌هاست که فروشندگان و خریداران می‌توانند باهم در ارتباط باشند، همدیگر را بشناسند. این شناخت می‌تواند باعث شود که تولیدکنندگان محصولات خود را هرچه بیشتر با نیاز مشتری‌ها خود هماهنگ کنند و این یعنی سود بیشتر.
 

فضای مجازی در بازار آهن و فولاد

 

اما این بازار هم مثل بازرهای سنتی قبلی پر از رقابت است. همانطور که در بازار سنتی اهالی یک کسب و کار خاص باهم در رقابت هستند، در فضای مجازی هم همینطور است. فضای مجازی در واقع مثل یک کلید عمل می‌کند و استفاده‌ی درست از آن می‌تواند بین دو رقیب فاصله ایجاد کند. استفاده از فضای مجازی در جهت رشد و توسعه‌ی یک کسب و کار شباهت‌های بسیار جالبی به اداره‌ی یک شعبه یا نمایندگی یک فروشگاه یا شرکت را دارد. در دنیای امروز که اینترنت عملاً به طور رایگان در دسترس همه وجود دارد، استفاده‌ی درست از آن مثل آن است که شما یک فروشگاه بسیار بسیار بزرگ دارید و برای آن هیچ هزینه‌ای نکرده‌اید.

در بازار سنتی داشتن دو مغازه بهتر از یک مغازه است اما در بازار امروز حتی بدون مغازه‌ی واقعی می‌توان کسب درآمد کرد و این امر فقط از طریق فضای مجازی امکان پذیر است. هر بازاری، بازاریابی متناسب با خود را لازم دارد. یک فروشگاه اینترنتی نیاز به بازاریابی اینترنتی هم دارد.

بازار آهن و فولاد و فضای مجازی

بازار آهن و فولاد همانند بسیاری از بازارهای ایران دارای سابقه‌ا‌ی بسیار زیاد است. در این بازار کسب و کارهای بسیار زیادی وجود دارد که چه کوچک و چه بزرگ هریک سهم خود را در این بازار پیدا کرده‌اند. مثل هر بازار دیگری، در بازار آهن و فولاد هم رقابت وجود دارد. موقعیت اقتصادی کشور در حال توسعه‌ای مثل کشور ما، پتانسیل بسیار ویژه‌ای به این بازار داده است. از طرف دیگر به وجود آمدن محصولات بسیار متنوع در بازار آهن و فولاد ، امکان دسترسی سنتی به آنها برای مردم تقریباً غیرممکن کرده است.

امروزه فقط با همان محصولات سنتی قدیمی سر و کار نداریم بلکه با انواع بسیار متنوع و مدرنی از محصولات روبه‌رو هستیم که عملاً به جز استفاده از فضای مجازی راهی برای کسب اطلاعات دقیق درباره‌ی آنها، در دسترس مردم نیست. خوشبختانه مردم این کار را خیلی خوب بلدند اما آیا تولیدکنندگان و صاحبان و فعالان بازار آهن و فولاد ، به اندازه‌ی کافی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و یا هنوز در چارچوب‌های سنتی قدم برمی‌دارند؟
 

شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در بازار امروز دارند.

پتانسیل این بازار به قدری بالاست که تنها با استفاده‌ی صحیح و حساب‌شده از فضای مجازی می‌توان یک کسب و کار کوچک را به توسعه رساند. در مقایسه با بازاریابی سنتی، بازاریابی آنلاین قدرت بسیار قابل توجهی از خود نشان داده است. این بازاریابی می‌تواند قدرت کسب و کار سنتی شما چندین برابر کند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند قدرت بازاریابی آنلاین را نشان دهد:

1- رقابت

یک کسب و کار، هرچه قدر هم که کوچک باشد می‌تواند با استفاده‌ی صحیح از فضای مجازی، با هر کسب و کار قدرتمندی رقابت کند. اگر این کسب و کار در همان فضای سنتی خود قدرمند باشد و چندان صحیح از اینترنت استفاده نکند، فاصله‌ی این دو رقیب به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.

2- هزینه

گران قیمت‌ترین تبلیغات از تلویزیون پخش می‌شوند. با هزینه‌ای که برای پخش تنها یک آگهی در تلویزیون می‌شود می‌توان هزینه‌های یک تیم حرفه‌ای بازاریابی اینترنتی را تعمین کرد. تحقیقات نشان داده است که مشتری‌هایی که از طریق اینترنت پیدا می‌شوند، از مشتری‌هایی که به واسطه‌ی تبلیغات تلویزیونی با کسب و کار شما آشنا می‌شوند، به شما وفادارتر خواهند بود. شما از طریق اینترنت با هزینه‌ی بسیار کمتر می‌توانید مشتری‌های ثابتی را پیدا کنید که پیدا کردن آنها با هزینه‌های بسیار بالای تلویزیون غیر ممکن است.

3- سرعت

شما به محض تصمیم گیری نهایی خود می‌توانید بازاریابی اینترنتی خود را آغاز کنید. وبسایت‌های خرید و فروش، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های بازاریابی، همه و همه این امکان را با هزینه‌ی بسیار اندک و به صرفه برای شما فراهم کرده‌اند. همچنین سرعت رسیدن پیام شما به مخاطب و مشتری‌های بالقوه، از طریق اینترنت بسیار سریع‌تر انجام می‌شوند زیرا همه‌ی مردم توی اینترنت درحال جست و جو هستند.

4- توسعه‌ی برند و کسب و کار اینترنتی

برند شما از طریق وبسایتی که راه می‌اندازید می‌تواند به سرع در فضای مجازی حجا بیوفتد. در بازاری مثل بازار فولاد آهن که فضا برای کار اینترنتی بسیار باز و هموار است، این فعالیت‌های حساب‌شده می‌تواند بسیار فاصله‌ی شما با رقبای سنتی بسیار زیاد کند و برند شما را به عنوان یکی از مهم‌ترین نام‌های تجاری این بازار بر سر زبان‌ها بی‌اندازد.

روش‌های تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی

5- تبلیغات نامحدود در فضای مجازی

در بازاریابی اینترنتی زمانی تبلیغات شما به پایان می‌رسد که خودتان خسته شوید. تبلیغات در فضای مجازی نامحدود است و هزینه‌ای که بابت آن می‌پردازید در برابر نتایج آن عملاً رایگان است. در بازاریابی سنتی افراد بیشتر با بروشورهای تبلیغاتی، تماس تلفنی و کمی امروزی‌تر با ارسال پیامک اقدام به جذب مشتری می‌کردند که هم بسیار محدود هستند و هم پر هزینه. در تمام این روش‌های سنتی شما به یک منطقه محدود می‌شوید و اگر بخواهید جامعه‌ی هدف خود را بزرگ کنید با سد محکم هزینه رو به روخواهید شد بدین ترتیب باید خود را به تعداد کمی از مخاطبان محدود کنید تا هزینه‌ی تبلیغات با درآمد شما متناسب باشد. اما در بازایابی اینترنتی مخاطب شما می‌تواند به تعداد تمامی فارسی‌زبانانی که به اینترنت دسترسی دارند گسترش یابد بدون آن که بخواهید هزینه‌ی زیادی بکنید.

6- بازاریابی و کسب اطلاعات از طریق فضای مجازی

وقتی که از طریق وبسایت خود و یا یک وبسایت خرید و فروش به مشتری‌ها معرفی می‌کنید، امکان بازاریابی اینترنتی را برای خود فراهم کرده‌اید. شما می‌توانید مطالب مربوط به محصولات خود را در وبسایت خود به مردم ارئه دهید. مردم تشنه‌ی شناخت محصولات جدید هستند و کسب این حجم بزرگ از اطلاعات تنها و تنها از طریق اینترنت امکان‌پذیر است. مردم می‌توانند از طریق اینترنت دربراره‌ی محصولات شما بخوانند، خدمات ارائه شده توسط شما را بشناسند و به سرعت و از طریق اینترنت از آنها بهره‌مند شوند.

امروزه همه چیز از طریق اینترنت شناخته می‌شود. سنتی ترین بازارها هم نه تنها بهتر است که خود را از طریق اینترنت به مردم ارائه کنند بلکه باید این کار را انجام دهند.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد ۲۴

دیدگاه ها
×