چت

ده نقطه قوت استفاده از فیسبوک برای فعالان صنایع آهن و فولاد

<p class="wi”lead”"><strong>بخش بزرگی از صادرات کشور ما وابسته به صنایع فولاد است. امروزه کسب و کارهای کوچک فعال در صنایع فولاد هم به فکر صادرات هستند و این کار بدون فیسبوک عملی نیست.</strong></p> <p>&nbsp;</p>

ده نقطه قوت استفاده از فیسبوک برای فعالان صنایع آهن و فولاد

مردم می گویند که فیسبوک دیگر مرده و به درد نمی خورد. الان اینستاگرام و تلگرام حرف آخر را می‌ زنند. بله شاید پر بیراه هم نمی گویند اما تنها برای بازار داخلی. امروزه در دنیا کماکان فیسبوک پر استفاده ترین شبکه اجتماعی است و بسیاری از کسب و کارها راه خود را در فیسبوک به خوبی ادامه می‌دهند.

کسب و کار و فیسبوک

فیسبوک به عنوان پیشتازترین شبکه‌ی اجتماعی در زمینه های تجاری رونق بسیاری به کسب و کارهای کوچک داده است. تبلیغات داخل فیسبوک چنان تأثیری بر کسب و کارها داشت که امروزه تقریباً تمامی صاحبان کسب و کار و فعالین تجاری، شعبه‌ای هم در فیسبوک دارند. اما چه چیزی فیسبوک را این قدر محبوب کرده است؟ آیا واقعاً به درد می‌خورد؟

بله. کار درست با فیسبوک می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند. در ادامه به ده نقطه قوت استفاده از فیسبوک می‌پردازیم.

1- بیشتر دیده شدن توسط مشتری‌ها

اگر شما به دنبال توسعه‌ی کسب و کار هستید و می‌خواهید محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنید، فیسبوک بهترین مکان برای شماست تا محصولات خود را به مشتری‌های بالقوه‌ی خود ارائه دهید. فیسبوک بیش از 2 میلیارد و دویست میلیون نفر کاربر دارد. این خودش به اندازه کافی دلیل محکمی برای فعالیت در فیسبوک است.
با استفاده از فیسبوک بیشتر دیده خواهید شد.

2- افزایش راه‌های درآمدزایی

شما حتماً کسب و کار خود را به صورت اینترنتی هم توسعه داده‌اید. شاید هم دستی در بازاریابی ایمیلی و... داشته باشید. درست است که این برای داشتن یک درآمد خوب کافی است اما برای توسعه و صادرات چطور؟ شما باید برای حفظ و افزایش مشتری‌های خود، ارتباط با آنها را از حد یک ایمیل ساده فراتر ببرید. کسب و کارهای هوشمند همیشه راه‌های ارتباطی خود با مشتری را زیاد می‌کنند. از آنها شماره تلفن می‌گیرند و حتی با آنها ملاقات می‌کنند.

برای شما که می‌خواهید با مشتری های خارجی سر و کار داشته باشید فیسبوک جای مناسبی است. آشنایی با یک مشتری در فیسبوک یعنی داشتن ایمیل او، شماره تماس و امکان داشتن مکالمه تصویری از طریق مسنجر فیسبوک.

فیسبوک به شما این اجازه را می‌دهد که به طور مداوم با مشتری های خود در ارتباط باشید. استمرار در تماس باعث می‌شود که شما از ذهن مشتری خود بیرون نروید.

3- کاهش هزینه‌های تبلیغات

برای راه اندازی یک صفحه‌ی بیزینسی در فیسبوک تنها کافی است تصمیم بگیرید. هیچ پولی از شما گرفته نمی‌شود. ممکن است که شما برای یک طراح گرافیست مجبور شوید پول خرج کنید اما مطمئن باشید که فیسبوک برای داشتن صفحه از شما پولی نخواهد گرفت. تنها زمانی که به فکر استفاده از تبلیغات هدفمند فیسبوک می‌افتید مجبور می‌شوید که پول خرج کنید. البته هزینه‌ی این تبلیغات در برابر هزینه‌ی تبلیغات سنتی بسیار اندک است در صورتی نتایج آن به مراتب بهتر و پررنگ تر است.

تبلیغات در فیسبوک مثل یک گلوله‌ی برفی عمل می‌کنند. هرچه تعداد لایک‌ها بیشتر می‌شود دیگر نیاز کمتری به تبلیغ خواهید داشت. رشد طبیعی صفحه خود به خود ادامه خواهد داشت زیرا مردم بیشتری با پست‌های شما درگیر خواهند شد. اینها نتیجه‌ی هدفگیری‌های دقیق فیسبوک در تبلیغات است.

4- رسیدن به مخاطب هدف

این قسمت نتیجه‌ی قسمت قبلی است. تبلیغ هدفمند! بله. فیسبوک می‌داند که چه افرادی ممکن است از محصولات شما خوششان بیاید پس تبلیغ شما را دقیقاً برای همان افراد خاص می‌فرستد و نتایج آن خیره کننده خواهد بود. بدین ترتیب شما در مدت زمانی بسیار کوتاه به مخاطبانی می‌رسید که همه به دنبال همان محصولی هستند که شما ارائه کرده‌اید.

درست است که فیسبوک 2 میلیارد نفر کاربر دارد اما شاید تعداد انگشت شماری از آنها خریدار محصولات آهن و فولاد تولید ایران باشند. شما باید سوزن را در میان انبار کاه پیدا کنید. برای شما غیرممکن است اما فیسبوک می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

تبلیغات سنتی هرگز از پس چنین کاری بر نمی‌آیند. محصولات آهن و فولاد چیزی نیست که مردم عادی به دنبال آن باشند. حتی اگر تبلیغ شما وسط فوتبال استقلال و پرسپولیس پخش شود باز هم فرد خاصی را مورد هدف قرار نخواهد داد و به درد مردم عادی هم نمی‌خورد. بماند که چه هزینه‌ی بسیار بزرگی هم برای شما خواهد داشت.

5- آنالیز داده‌ها

اولین شبکه‌ی اجتماعی بزرگی که امکان آنالیز پست‌ها را برای کاربران مهیا کرد فیسبوک بود. اینستاگرام هم این امکان را دارد اما آن هم در کنار واتساپ زیرمجموعه‌ای از فیسبوک است. شما می‌توانید ببینید که پست‌های شما چه میزان مخاطب را درگیر کرده‌است. مخاطبان شما بیشتر از کجای دنیا بوده‌اند. شغل آنها چه بوده و چه قدر از دیدن پست شما راضی یا ناراضی بود‌اند. استفاده از این امکانات فیسبوک که به سادگی در صفحه‌ی بیزنسی شما فراهم شده، این امکان را به شما می‌دهد که در درازمدت به یک برنامه‌ریزی دقیقِ زمانی و موضوعی برای انتشار پست‌های خود برسید.

6- وفادارسازی مشتری

یک مشتری خوب باید به شما وفادار بماند. شاید در ایران 100 نفر دیگر هم محصولی مشابه شما تولید کنند اما مشتری شما باید همیشه از شما خرید کند. این مشتری چه خارجی باشد و چه داخلی برای خرید از شما و وفادار ماندن به شما نیاز به حس اعتماد دارد.

شما می‌توانید با انتشار پست‌های مناسب و رفتاری دوستانه و صمیمی، در صفحه‌ی فیسبوک خود محیطی ایجاد کنید که مخاطب در آن احساس راحتی کند. آرامش یکی از مهمترین شروط برای خریدار است. وقتی فالوورهای شما ببینند که شما به طور مستمر فعال هستید و به سؤالات و کامنت‌های آنها پاسخ می‌دهید، کم کم به شما نزیدکتر شده و با شما احساس راحتی خواهند کرد. آن موقع است که از شما خرید کرده و به شما وفادار خواهند ماند. رقبای شما شاید در از نظر کیفیت در حد شما باشند اما مخاطب به شما اعتماد خواهد کرد زیرا آنها در فیسبوک فعال نیستند!
فعالیت بیشتر باعث می شود مشتری ها به شما اعتماد کرده و وفادار شوند.

7- افزایش بازدید از وبسایت

شما هم مثل تمامی کسب و کارهای امروزی حتماً وبسایت خود را دارید. یک اصل بسیار واضح و منطقی در بازاریابی اینترنتی وجود دارد؛ افزایش بازدید برابر است با درآمد بیشتر. به همین سادگی. هرچه بازدید شما بیشتر باشد فروش شما هم بیشتر خواهد بود. افزایش بازدید از سایت شما درست مثل این است که شما یک مغازه داشته باشید و مشتری‌های بیشتر به داخل آن بیایند.

راه‌های زیادی برای افزایش بازدید وجود دارد که فسبوک بهترین آنهاست. تصور کنید که صفحه‌ی شما حسابی در فیسبوک جا افتاده و مورد استقبال قرار گرفته است. با یک معرفی ساده و جذاب از وبسایت خود می‌توانید بازدید آن را به مراتب افزایش دهید. تمام مخاطبان فیسبوکی شما، قطعاً به سایت شما و قسمت خرید آن هم سر خواهند زد.

8- بهبود کیفیت سئو

حتماً یکی از دغدغه‌های شما این است که در جست و جوی گوگل بهتر دیده شوید. فیسبوک و سئو بسیار به هم وابسته هستند. شما در صفحه‌ی خود یک قسمت «درباره» دارید که در آن باید خودتان را توضیح دهید. توضیح کافی در مورد خودتان، کسب و کارتان و محصولاتی که ارائه می‌دهید بسیار مهم است. داشتن یک صفحه در فیسبوک با ظاهری دقیق و حساب شده می‌تواند جایگاه شما را در جست و جوی گوگل به کلی تغییر دهد.

9- امکان دسترسی بالا از طریق گوشی همراه

مردم امروزه اغلب کارهای اینترنتی خود را با تلفن‌های هوشمند انجام می‌دهند. اپلیکیشن‌های فیسبوک و فیسبوک مسنجر هم برای گوشی‌های اپل و هم برای گوشی‌های اندروید وجود دارد و امکانات آنها بسیار زیاد است. فیسبوک این اجازه را به مشتری‌های شما می‌دهد که به راحتی شما را در گوشی‌های خود دنبال کنند و البته شما هم می‌توانید به راحتی با آنها در ارتباط باشید و حضور منظم خود در فیسبوک را پررنگتر کنید.
امکان دسترسی بالا و ارتباط بیشتر با مشتری از طریق اپ های فیسبو

فیسبوک طراحی خاصی برای نسخه‌ی موبایل خود دارد. مردم وقتی از طریق نسخه‌ی موبایل وارد صفحه‌ی شما می‌شوند به ترتیب با نام شما، نوع کسب و کار، آدرس و تلفن، نظرات افراد و... روبه رو می‌شوند. این نوع از طراحی برای ایجاد ارتباط بین مشتری و فروشنده بسیار مؤثر بوده است.

10- شناسایی رقبا

یکی از امکانات بسیار جدید صفحه‌ی فیسبوک، امکان جاسوسی در مورد رقباست. البته این اصلاً بدان معنا نیست که شما می‌توانید به اطلاعات رقیب خود دست پیدا کنید. اما به شما کمک می‌کند که ببینید رقبای شما چه میزان فعالیت مشابه با شما داشته اند. مثلاً شما به دنبال صادر کردن یک محصول به یک منطقه‌ی خاص هستید. فیسبوک به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه کسانی به دنبال هدف مشابه شما هستند. این به شما در برنامه ریزی بیزینسی‌تان کمک خواهد کرد.

هنوز راضی نشدید؟

این ده نقطه قوت تنها نمایی کلی و مختصر از تمامی آن چیزی است که امروز در تجارت جهانی، از طریق فیسبوک در حال رخ دادن است.

هیچ کسب و کار خصوصی و کوچکی، بدون داشتن فعالیت مناسب در فیسبوک نمی‌تواند به همکاری‌های خارجی مناسب برسد. این یک واقعیت بسیار مهم است. برای آشنایی بیشتر با این زمینه حتما این مقاله را هم مطالعه کنید.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×