چت

دستگاه نورد سرد

دستگاه نورد از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که تجهيزات مكانيكي و الكتريكي (براي كنترل و تنظيم نيرو و سرعت دوراني غلتک‌ها) از اجزای دستگاه نورد سرد به‌حساب می‌آیند.نورد به فرايندي گفته می‌شود كه تغيير شكل پلاستيك فلز از طريق عبور آن از بين غلتک‌ها صورت پذيرد.

دستگاه نورد سرد

قیمت روز انواع مقاطع فولادی

دستگاه نورد

دستگاه نورد سرد دستگاهی است که قابلیت تنظیم سرعت چرخش غلتک‌ها، و میزان درز بین غلتک‌ها برای رسیدن به ابعاد ورق موردنظر را دارد. همچنین یکی از قابلیت‌های مهم این دستگاه این است که این دستگاه می‌تواند نورد را در هر دو جهت رفت‌وبرگشت را اعمال کند.

در فرایند نورد به کمک غلطک ها از قطر ورقه کاسته می‌شود و به عرض و طول آن اضافه می‌شود. برای به دست آوردن صحیح سطح موردنظر در این فرایند از فرمولی استفاده می‌شود که شما با جایگذاری اعداد در آن می‌توانید به سطح موردنظر خود درنورد برسید. این فرمول به شرح زیر است.

Δh : کاهش ضخامت ، μ : ضریب اصطکاک ، R : شعاع غلتک :(Δh)max = μ2R

یکی از دلایل اینکه نوردکاری فرآیندی است استثنایی که در آن عملکرد بهتر با روغن نامرغوب‌تر حاصل می‌شود این است که اگر در این فرایند اصطکاک خیلی بالا باشد بار لازم فزون‌ازحد می‌شود.
 

دستگاه نورد سرد

اجزای دستگاه نورد

دستگاه نورد از اجزای مختلفی تشکیل‌شده است که شامل قفسه‌ی نورد، غلتک‌ها، یاتاقان‌ها و ‌محفظه‌ای براي محافظت اين قطعات و نيروي محرکه‌ای براي به حركت درآوردن غلتک‌ها است. علاوه بر این‌ها تجهيزات مكانيكي و الكتريكي براي كنترل و تنظيم نيرو و سرعت دوراني غلتک‌ها نیز از اجزای دستگاه نورد سرد به‌حساب می‌آیند.

قفسه‌های نورد معمولاً برحسب تعدد قالب‌ها و آرايش آن‌ها نسبت به یکدیگر ‌ به 3 دسته تقسیم می‌شوند. قفسه‌های نورد دوغلتکی، قفسه‌های نورد سه‌غلتکی،‌ شش غلتكي و اقماري. هرکدام از این قفسه‌ها مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارا هستند.

در قفسه‌های نورد دوغلتکی، جهت چرخش غلتک‌ها دوطرفه است به‌طوری‌که با تغيير جهت حركت آن‌ها ضخامت قطعه دررفت و برگشت قابل كاهش است. در اين روش قطعه كار بين دو غلتك تغيير شكل داده می‌شود و بيشتر كاهش در سطح مقطع موردنظر است. از مشخصه‌های بارز این روش این است که محور غلتک‌ها باهم موازی‌اند و تغيير شكل در امتداد حركت عمومي قطعه و عمود غلتک‌ها صورت می‌پذیرد. درواقع به دلیل تغيير شكل در امتداد طول صورت می‌گیرد و به آن نورد طولي می‌گویند. از اين نوع نورد در صنعت و حتي کارگاه‌های كوچك شکل‌دهی بسيار مورداستفاده قرار می‌گیرد.
 

نورد سرد

قفسه‌های نورد سه‌غلتکی نسبت به قفسه نورد دوغلتکی دارای مزیت‌هایی است که از این مزیت‌ها می‌توان به این اشاره کرد که قفسه‌های نورد سه‌غلتکی می‌تواند فرايند نورد را بدون تغيير جهت حركت غلتک‌ها در هر دو جهت رفت‌وبرگشت انجام دهد. علت اين امر مخالف بودن جهت حركت غلتك مياني با جهت حركت دو غلتك بالايي و پاييني است. انتقال قطعه كار به سمت دهانه‌ی ورودي دو غلتك پاييني و (يا بالايي) مياني توسط ميز بالابر انجام می‌پذیرد.

به‌طورکلی ساختمان قفسه‌های نورد اقماري شامل يك جفت غلتك پشت‌بند سنگين هستند كه توسط تعداد زيادي غلتک‌های كوچك احاطه‌شده‌اند. از ویژگی بارز این قفسه‌ها این است كه تختال مستقيماً در يك مرحله از دستگاه نورد عبور كرده و تبديل به تسمه می‌شود.

یکی از علل استفاده از قفسه نورد چهار غلتكي كاهش نيروي لازم براي نورد و جلوگيري از خم شدن غلتک‌های شکل‌دهنده‌ی كاري هنگام نورد تختال‌ها، تسمه‌های عريض و ورق است. گاهي اوقات به‌منظور كاهش بيشتر احتمال خم شدن غلتک‌های كاري از قفسه‌های نورد شش غلتكي استفاده می‌شود. در اين نوع قفسه‌ها، چهار غلتك پشتيبان در اثر اصطكاك با دو غلتك كاري به حركت درمی‌آیند.
 

دستگاه نورد چهار غلتکی

نورد سرد فولاد مبارکه :

خط تولید نورد سرد فولاد از ۷ واحد تشکیل‌شده است:

  • خطوط اسيدشوئي
  • واحد تاندم ميل
  • واحد نورد دو قفسه‌ای
  • واحد شستشوي الکتروليتي
  • واحد تمپرميل
  • واحد قلع اندود
  • کارگاه غلتک

نورد سرد چیست؟

نورد سرد (Cold Rolling) فرایندی است که در دمایی پایین‌تر از دمای تبلور مجدد ماده نوردیده اتفاق می‌افتد. یکی از مناسب‌ترین فرآیند فلزکاری برای تجزیه‌وتحلیل نظری نورد سرد تسمه پهن است. نورد به فرايندي گفته می‌شود كه تغيير شكل پلاستيك فلز از طريق عبور آن از بين غلتک‌ها صورت پذيرد. امروزه يكي از متداول‌ترین روش‌های شكل دادن به فلزات و ماده‌های دیگر فرایند نورد است.
 

نورد سرد

کاربردهای دستگاه:

  • نورد ورق و شمش در دو جهت رفت‌وبرگشت
  • نورد سیم و مفتول در اندازه‌های مختلف
  • مزیت‌های نورد سرد
  • ظرفيت توليد بالاي آن.
  • دسته‌بندی فرایندهای نورد

کاربرد نورد سرد

نورد سرد معمولاً براي توليد ورق و تسمه با پرداخت سطحي و دقت ابعادي به كار گرفته می‌شود. همچنين از فرایند نورد سرد در مواردي براي استحکام‌بخشی به ورق از طريق كار مكانيكي استفاده می‌شود. مهم‌ترین كاربردهاي محصولات نورد سرد در اتومبيل، تجهيزات خانگي مانند يخچال اجاق‌گاز، ماشین‌های ظرف‌شویی و لباس‌شویی، دستگاه‌های الكتريكي مخازن، و تجهيزات ساختماني هستند.

‌حذف نقطه تسليم از ورق‌های فولادي از ديگر كاربردهاي نورد سرد است. صاف كردن ورق‌های نورد شده نيز از ديگر كاربردهاي نورد سرد است به‌طوری‌که با استفاده از فرايند نورد تراز كردن غلتكي (كه شامل دودسته غلتك با قطر كم است)، انحناي ناشي از فرایندهای قبلي برطرف می‌شود. در حقيقت در اين فرايند دودسته غلتك با قطر كم به نحوي قرارگرفته‌اند كه ردیف‌های بالايي و پاييني نسبت به هم‌انحراف دارند. وقتي ورق داخل تراز گر می‌شود ،‌ به‌طرف بالا و پايين تغيير شكل پیداکرده و با بيرون آمدن از غلتک‌ها صاف می‌شود.
 

خط تولید نورد

ویژگی فرایند نور سرد:

  • افزایش سختی ماده موردنظر
  • افزایش نابجایی در ساختار کریستالی
  • افزایش تنش تسلیم

مزایای نورد سرد:

  • روغن‌کاری راحت‌تر انجام می‌گردد.
  • در غیاب سرما و اکسیداسیون، تلورانس کمتر و پرداخت سطح بهتری حاصل می‌گردد.

منبع: گروه تامین محتوای فولاد 24

بیشتر بخوانیم: دستگاه نورد ورق

دیدگاه ها
×