چت

دستگاه گیوتین برش ورق آهن

دستگاه گیوتین برش ورق آهن متشکل از: بدنه قیچی های گیوتین، موتور، کلاچ، نگهدارنده ورق و تیغه های قیچی گیوتین است که در ادامه به توضیحات کامل آن میپردازیم.

دستگاه گیوتین برش ورق آهن

دستگاه گیوتین برش ورق آهن، قیچی یا دستگاهی است که به وسیله آن ورق های فلزی را برش می دهند که نیروی برش به وسیله نیروی پا و نیروی دست با قدرت کمتر، به روش مکانیکی و یا هیدرولیکی با قدرت های بالاتر می‌باشد.

دستگاه گیوتین همانند قیچی از دو تیغه که یکی بر فک بالایی و دیگری بر روی دستگاه سوار است و بر اثر فشار تیغه ها فرآیند برش انجام می شود. این تیغه ها در زمان برش به سمت یکدیگر به آرامی حرکت می کنند و این حرکت از یک سمت شروع میشود و اینگونه فرایند برش تکمیل می شود، مابین این عمل کارگیر موجود در دستگاه ورق را به صورت کامل نگه داشته تا برش به صورت کامل انجام شود.

یکی از نکات مهمی که باید در این خصوص به آن توجه کرد، سرعت بالای گیوتین های مکانیک موتور گیربکس و سرعت پایین و با کیفیت و با ضخامت برش دستگاه هیدرولیک است.

انواع دستگاه گیوتین

انواع دستگاه گیوتین

دستگاه گیوتین برش ورق آهن انواع مختلفی دارد. از جمله معروف ترین آن می توان به دستگاه گیوتین مکانیک و دستگاه گیوتین هیدرولیک اشاره کرد.

دستگاه گیوتین مکانیک: 

گیوتین یا قیچی ورق بر مکانیک یکی از انواع دستگاه های گیوتین است که نیروی برش از طریق موتور گیربکس انجام می شود و سرعت بیشتری نیز دارد اما فقط امکان برش ورق های فلزی با ضخامت های 1 تا 6 در طول 1 الی 3 متر را دارد. شایان ذکر است که کیفیت برش در دستگاه گیوتین مدل مکانیک نسبت به هیدرولیک کمتر است.

در زیر مشخصات فنی دستگاه گیوتین مکانیکی ارائه داده شده است:

  • دستگاه گیوتین برش ورق آهن مدل مکانیکی
  • طول برش بنابر درخواست
  • استفاده از ورق های متناسب با نوع طراحی، آنالیز و محاسبات فنی مورد نیاز برای میز، بدنه و...ماشينکاری قطعات قبل از مونتاژ
  • نیروی دستگاه مکانیکی میباشد
  • دارای تیغه خشکه 4 لبه برش
  • جنس میل وسط (گاردن) میل ترانس

دستگاه گیوتین هیدرولیک:

دستگاه گیوتین برش ورق آهن به روش هیدرولیک دستگاهی است که از سیستم فشار روغن در جهت تامین نیروی مورد نیاز برای برش استفاده می کند. یکی از ویژگی های مثبت این دستگاه این است که ضخامت های بالا را می تواند برش دهد و امکان ساخت گیوتین تا 8 متر را نیز دارد.
بدین منظور دستگاه گیوتین هیدرولیک به سه دسته: 
گیوتین هیدرولیک دو جک،  گیوتین  هیدرولیک چهار جک و گیوتین هیدرولیک شش جک تقسیم می شود.

مزایا و معایب برشکاری ورق با گیوتین

مزایای برشکاری ورق با گیوتین

روشی سریع و کارآمد برای برش ورق های با ضخامت و طول مختلف
روشی مناسب برای برش ورق های با شکل های مستطیلی یا مربعی
روشی کم هزینه و مقرون به صرفه برای برش ورق
روشی که باعث ایجاد حرارت کم و تغییرات دمایی ناچیز در ورق می شود
روشی که باعث ایجاد برش های دقیق و تمیز با حداقل ایجاد دندانه در لبه برش می شود

معایب برشکاری ورق با گیوتین    

روشی که محدود به برش ورق های با شکل های ساده و خطی است
روشی که نیاز به تیز کردن مرتب تیغه ها و تعویض آنها دارد
روشی که نیاز به آماده سازی لبه های برش جهت حذف لبه های دفرمه شده دارد
روشی که ممکن است باعث ایجاد تنش و تغییر شکل در ورق شود
روشی که ممکن است باعث ایجاد صدا و گرد و غبار شود

مزایا و معایب برشکاری ورق با گیوتین
 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه گیوتین برش ورق آهن

دستگاه گیوتین برش ورق آهن از نظر سایز و جنس انواع مختلفی دارد. از مهمترین و کلیدی ترین قسمت های این دستگاه، می توان قیچی را نام برد که در انواع گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی وجود دارد. همانگونه که در فوق ذکر شد تفاوت این دو دستگاه در مکانیزم قدرت آن است و مابقی اجزا آن مشابه هم هستند.

دستگاه گیوتین برش ورق آهن متشکل از: بدنه قیچی های گیوتین، موتور، کلاچ، نگهدارنده ورق و تیغه های قیچی گیوتین است.

نحوه کار قیچی های گیوتین

 قیچی دستگاه گیوتین برش ورق آهن شامل یک سری از تیغه ها از جنس فولاد های کروم دار است. 

از دلایل انتخاب این تیغه ها برای این امر، وارد شدن نیروهای زیاد به لبه های برنده تیغه است، بنابراین اگر کوچک ترین نقص و کمبودی در ساختار متالورژیکی تیغه و نحوه عملیات حرارتی آن به وجود آید، آسیب شدید و در نتیجه سرعت تیغه کم می شود و برشکاری به خوبی انجام نمی شود.

البته فراموش نشود که این تیغه ها پس از مدتی کند شده که باید توسط افراد متخصص در این زمینه و با استفاده از ماشین سنگ، اقدام به تیز کردن آن کنند. اگر این عملیات انجام نشود، لبه های بریده و شکسته در برش ورق های فولادی مانند: ورق گالوانیزه، روغنی و سیاه و... به وجود می آید.

برشکاری ورق با دستگاه گیوتین به برشکاری می گویند که بدون براده برداری و به وسیله دو تیغه برنده که در خلاف جهت هم حرکت می کنند، گفته می شود. 

در روش برش ورق با دستگاه گیوتین ابتدا دستگاه را روشن کرده و سپس با به راه انداختن الکترو موتور، به پدال کلاچ فشار وارد می شود. نیروی حاصل از الکتروموتور به میل لنگ یا به اصطلاح بادامک های قیچی انتقال پیدا کرده و حرکت دورانی دستگاه به حالت عمودی تبدیل می شود.

این کار سبب پایین آمدن قسمت کشویی گیوتین می شود که تیغه بالایی بر روی آن نصب شده است و سپس با استفاده از تیغه پایینی قیچی که به صورت ثابت به میز بدنه دستگاه محکم شده است، برشکاری ورق های فلزی انجام می گردد. توجه داشته باشید که کلاچ دستگاه گیوتین مانند کلاچ اتومبیل عمل می کند و در صورت وارد شدن فشار مستمر و متوالی بر روی پدال، نیروی آزاد شده به قیچی ها منتقل شده و عملیات برش ورق انجام می شود.

کار قیچی های گیوتین

نتیجه گیری

هدف ما از نوشتن این مقاله آشنایی بیشتر شما با دستگاه گیوتین برش ورق آهن بود. همانگونه که ذکر شد از این دستگاه برای برش دادن ورق های فولادی در ابعاد و اندازه های مشخص استفاده می‌شود که به دو صورت هیدرولیک و مکانیکی کار می‌کند.

با مراجعه به صفحه قیمت محصولات می‌توانید از قیمت انواع ورق های فولادی مطلع شوید.
 

دیدگاه ها
×