چت

تولید کنندگان برتر میلگرد

استاندارد تولید میلگرد در هر کشور شیوه منحصر بفردی دارد. در این مقاله با معیارهای انتخاب میلگرد و 10 تولیدکننده برتر آن در ایران آشنا شوید.

تولید کنندگان برتر میلگرد

یکی از محصولات فولادی که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد، میلگرد است. قبلاً درخصوص میلگرد  به‌طور کامل صحبت کردیم، در ادامه این نوشتار به معرفی کارخانه های مهم تولید میلگرد در کشور می پردازیم.

مواردی که در این متن به آن اشاره شده است:

  • معیارهای انتخاب میلگرد مناسب چیست؟
  • کارخانه های مهم تولید میلگرد کدامند؟

هر کشوری برای تولید میلگرد از استاندارد مخصوصی استفاده می کند. امروزه با بالا رفتن سرعت تولیدات و دستیابی به آخرین تکنولوژی های روز و پیشرفت روزافزون در حوزه فولاد موجب شده تا ایران با کشورهای برتر تولید میلگرد هم ردیف شود.

نام اختصاری میلگرد روی آن حک می شود و با بررسی آن می توان به روش تولید محصول و استاندارد آن پی برد. در بازار داخلی ذوب آهن اصفهان در این عرصه پیشتاز می باشد. محصولات این کارخانه در بورس عرضه می گردد و قیمت آن بر اساس فاکتورهایی چون وزن، سایز، نوع میلگرد و مشخصات فنی آن تخمین زده می‌شود.

 

قیمت روز میلگرد

معیارهای انتخاب میلگرد مناسب

برای انتخاب بهترین میلگرد باید ابتدا شرایط محل استفاده مورد بررسی قرار بگیرد. موارد مختلفی برای انتخاب محصول مناسب وجود دارد از جمله:

  1. روش تولید محصول
  2. شرایط اقلیمی و منطقه ای که محصول در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3. کارخانه تولید کننده محصول
  4. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در فرآیند تولید محصول
  5. توجه به ضخامت محصولات
  6. ممنوعیت جوشکاری
  7. شرایط اقتصادی
  8. نوع سازه که محصول در آن استفاده می‌شود.
تولید کنندگان برتر میلگرد

کارخانه های مهم تولید میلگرد:

1-شرکت ذوب آهن اصفهان تولید کننده برتر ایران

شرکت ذوب آهن اصفهان فعالیت خود را با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال شروع کرد. این مرکز تاکنون توانسته افتخارات گوناگونی را به نام خود ثبت کند. ذوب آهن برای اولین بار در ایران توانست موفق به دریافت گواهی نامه ای تحت عنوان استاندارد تولید با بالاترین سطح کیفی، گواهینامه مطابقت میلگردهای BS 4449:2005 Grade B500B از شرکت انگلیسی UK CARES و گواهی نامه ای تحت عنوان سیستم های مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در زمینه تولیدات شمش شود.

میلگرد این کارخانه به صورت ساده و آجدار تولید می شود. همچنین میلگردهای آلیاژی را نیز تولید می‌کند که از استحکام تسلیم بالاتری برخوردار است و در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله مقاومت بالایی دارد. وزن بندیل‌های میلگرد تولیدی ذوب آهن معمولاً بین 5 تا 5/5 تن هستند و بر روی آن‌ها آرم ESCO حک شده است.

2- کارخانه کویر کاشان

این مجموعه به تولید میلگرد آجدار و ساده می پردازد. ظرفیت تولیدی این مجموعه ۳۵۰ هزار تن در سال است. میلگردهای آجدار در سه نوع A2، A3 و A4 موجود هستند و در سایز های 8 تا 40 تولید می شوند. این کارخانه میلگرد ساده را در سایزهای 12 تا 40 عرضه می کند. از مهمترین مزیت میلگرد فولاد کویر کاشان می توان به قابلیت جوشکاری و مقاومت بسیار اشاره کرد.

3- آناهیتا گیلان

انواع میلگردها از سایز 8 تا 32 در این کارخانه تولید می شود. ظرفیت تولید این کارخانه سالیانه 320 هزار تن می باشد. از افتخارات این مجموعه می توان به تولید محصولات منطبق با استاندارد 3132 ISIRI اشاره کرد.

میلگرد

4- مجتمع فولاد ظفر بناب

این کارخانه در سال 1386 تاسیس و به تولید محصولاتی از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی پرداخت. این کارخانه توانسته ظرفیت تولیدی خود را به 200 هزار تن در سال برساند. فاز دوم کارخانه در سال 1390 به نام فولاد ظفر نوین وارد چرخه صنعتی کشور شد. ظرفیت تولیدات این فاز به حدود 300 تن در سال رسید و موجب شد تا سهم قابل توجهی از تولیدات منطقه شمال غربی کشور را در دست بگیرد.

در سال 95 فاز سوم با هدف تولید تیرآهن، نبشی و ناودانی آغاز شد. ظرفیت تولید این فاز نیز 200 هزار تن بود و یک سال بعد به بهره برداری رسید. این مجتمع فولادی انواع میلگرد آجدار را در سایزهای 8 تا 32 در انواع A2 و A3 تولید می‌کند که آج آن‌ها 340 و 400 است.

5- مجتمع فولاد روهینا

میلگرد روهینا در چهار نوع A1، A2، A3 و A4 و در دو شکل ساده و آجدار تولید و به بازار داخلی وارد می‌گردد. میلگردهای آجدار به صورت آج دوکی و یکنواخت، جناقی و مرکب در سایزهای 8 تا 40 و کلاف در سایزهای 5 الی 16 میلی متر تولید می نماید. محصولات تولیدی براساس استاندارد ملی ایران 3132 ، ASTM A615 آمریکا و BS 4449 انگلستان به بازار داخلی و خارجی عرضه می گردد.

مهم ترین ویژگی محصول این کارخانه استحکام بالا در عین وزن سبک و استاندارد آن بوده که استفاده از آن در پروژه های ساختمانی را از لحاظ اقتصادی به صرفه می نماید. همچنین باعث کاهش فضای طراحی سازه و افزایش سرعت آرماتوربندی اشاره کرد. فولاد روهینا با بهره گیری از تکنولوژی های جدید امکان تولید میلگرد A4 را نیز دارا می‌باشد.

6- بافق یزد

این کارخانه در سال 94 با ظرفیت تولید 550 هزار تن تاسیس گردید. از مشخصات این واحد تولیدی می توان به تولید میلگردهای A3 در سایز 8 به صورت 4 شاخه، سایز 10 به صورت 3 شاخه، سایز 14 به صورت 2 شاخه و سایزهای 16 تا 32 به صورت تک شاخه اشاره کرد.

میلگردهای تولیدی این مجموعه با طول سفارشی و براساس اعلام نیاز مشتری تولید و قابلیت استفاده از سوخت های دوگانه مازوت و گاز طبیعی را دارا می‌باشد.

میلگرد

7- ابرکوه یزد

این مجموعه با تولید 450 هزار تن میلگرد آجدار از سایز 8 تا 32 و ظرفیت 600 هزار تن شمش فولادی در سال 1391 تاسیس گردید.

8- شاهین بناب

مجموعه کارخانه های شاهین بناب شامل کارخانه های فولاد شاهین بناب، فولاد صنعت بناب، فولاد شهریار، فولاد سهند و گسترش فولاد شهریار می باشد. مجتمع فولاد شاهین بناب در سال 1381 تاسیس شد و در اواخر سال 1383 به بهره برداری رسید. این مجتمع دارای واحد ذوب با کوره و دو خط تولید نورد می‌باشد.

9- فولاد میانه

شرکت فولاد میانه از سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرد. میلگرد تولیدی این مجموعه از محبوب ترین و با کیفیت ترین محصولات بازار داخلی می باشد. فولاد آذربایجان با بهره گیری از مدل INQA توانسته دستاوردهای زیادی را در راستای افزایش کیفیت محصولات خود کسب نموده و از دیگر رقیبان پیشی یابد. میلگرد آجدار این کارخانه از سایز 10 الی 32 با استاندارد 488 DIN و میلگرد ساده سایز 14 الی 50 با استاندارد DIN 1013 می باشد.

10- کوثر اهواز

این شرکت را می توان به عنوان نخستین واحد نورد در ایران برای تولید میلگرد ساده و آجدار و نبشی نام برد. این مجموعه در سال 1342 تاسیس و هم اکنون با ظرفیتی بالغ بر 1530000تن در سال به تولید میلگرد از سایز 14 تا 40 می‌پردازد.

در نهایت می توان به این نتیجه رسید که صنایع فولاد کشور در سال های اخیر رشد زیادی کرده و به دستاوردهای خوبی رسیده است.امیدواریم این روند رو به رشد با حمایت های داخلی ادامه داشته باشد.برای مشاهده لیست‌تامین کنندگان ‌این صنعت به وب سایت فولاد 24 مراجعه کنید.

 

گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×