چت

انواع استاندارد تیرآهن

یکی از مصالح ضروری در ساختمان سازی تیرآهن است. پروفیل تیر برای ستون و سقف سازه‌های اسکلت آهنی به کار می‌رود. مسائلی نظیر عوامل اقتصادی، زیر بنا، شرایط اجرا، آب ‌و هوا، کیفیت اجرا، عوامل فنی سازه‌ای و همچنین درخواست کارفرما از جمله دلایلی است که ساختمان را آهنی یا بتنی اجرا می‌کنند.

انواع استاندارد تیرآهن

انواع استاندارد تیرآهن کدام است در این مقوله بطور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید با ادامه این مطلب...

قیمت روز تیرآهن


انواع تیرآهن

تولیدات آهنی و فولادی عمدتا به صورت پروفیل تبدیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل‌های فلزی معمولا یا به صورت شاخه ای عرضه می‌شوند یا به صورت رولی نظیر ورق تولید می‌شوند. در این بین پروفیل تیرآهن به دلیل فرم خاص مقطع و قدرت بالا در تحمل نیروها یکی از مهمترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان سازی شناخته می‌شود. در این مطلب به انواع استاندارد تیرآهن میپردازیم.

تیرآهن چیست


تیر پروفیلی آهنی است که از نظر ظاهری دارای دو بال عمودی موازی برهم است که توسط تیغه‌ای به نام جان به یکدیگر با فاصله ای معین متصل شده است. نحوه تولید تیر به کمک نورد گرم است. پر استفاده ترین نوع تیر ساختمانی در سایزهای 14، 16 و 18 است. البته تیرآهن در اندازه های 6 تا 100 نیز تولید می‌شود که اندازه های بالای 30 مصارف صنعتی، پل سازی و کشتی سازی دارد و عمدتا وارداتی هستند. در حقیقت اندازه تیر بیانگر طول تیغه میانی یا همان جان است. تیر آهن 18 یعنی فاصله جان آن 18 سانتی‌متر است.

تیر آهن IPE


اولین مشخصه تیرهای IPE یکسان بودن ضخامت بال‌های آن است. این پروفیل در ایران بیشترین کاربرد را دارد و توسط کارخانجات فولاد در ایران تولید می‌شود. اندازه های 12 تا 30 رایج ترین آن است. IPE تولید شده در شرکت ذوب آهن اصهان بر اساس استاندارد ملي به شماره ISIRI1791  و مطابق با استانداردهای DIN1025-5  در ابعاد، جرم و مقادیر ایستایی تولید می‌گردد. شرکت ذوب آهن، فولاد ابزار ایرانیان و گروه ملی اهواز از عمده تولید کنندگان تیرآهن در ایران هستند.

ابعاد تیرآهن
 
تیرآهن INP


ضخامت بال در INP با فاصله گرفتن از وسط تیر کم می‌شود. این استاندارد در کشوری نظیر چین رایج است و تولید کنندگان بر مبنای آن تولید می‌کنند. مشخصات ابعادی تیرهای INP بر اساس استاندارد EN10365 و مقاومت آن نیر بر اساس  EN10024:1995 هستند.

ابعاد تیرآهن
 
تیر آهن IPB


این تیر با نام هاش یا تیرآهن اچ نیز در بازار نامیده می‌شوند. شبیه به حرف H است و عرض بال در آن به اندازه جان تیر یا بیشتر از IPE است. تیرآهن اچ نیز به دو دسته سبک HEA و سنگین HEB تقسیم می‌شود. مصارف هاش سنگین برای استفاده در پل سازی یا برج های مرتفع است. به این نوع تیر بال پهن هم گفته می‌شود. هاش دارای مشخصات ابعادی EN10365 و استاندارد مقاومتیEN10034:1993  است. به دلیل وزن بالاتر و استانداردهای خاصی که در این محصول اجرا می‌شود قیمت تیرآهن هاش بالاتر از تیرآهن ساختمانی IPE است. هاش عمدتا وارداتی است اما در ایران شرکت ذوب آهن اصفهان آن را شمش ریزی می‌کند. 


 ابعاد تیرآهن

تیر آهن لانه زنبوری CPE


تیرآهن لانه زنبوری یا شبکه ای یکی از انواع تیرهای معرفی شده IPE، INP یا IPB است، با این تفاوت که مرکز آن را به صورت شش ضلعی یا در مواردی دایروی خالی می‌کنند. علت این کار بالا بردن تحمل گشتاور خمشی تیر در بار گذاری است. این تیر با اختصار CNP نیز نامیده می‌شود. باید توجه کرد که برای ساخت تیرآهن زنبوری اجرت برش و جوشکاری دریافت می‌گردد.

تیرآهن 14 پر استفاده ترین سایز تیرآهن در کشور


کارخانجات متعددی در ایران این مقطع فولادی را در خط تولید خود ذوب ریزی و نورکاری می کنند. ماهان در شهر سمنان، گروه ملی اهواز، ناب تبریز، فایکو در شهر ساری و ظفر بناب، نورد آریان فولاد، شاهین بناب از تولید کنندگان مطرح تیرآهن محسوب می‌شود. البته در این بین شرکت ذوب آهن اصفهان بالاترین تیراژ تولید در کشور را دارد. محصولات این شرکت را در بازار به اصطلاح تیرآهن ذوبی می‌نامند.
تیرهای استاندارد IPE در ساختمان سازی از سایز 8 تا 60 دسته بندی می‌شوند. هرکدامیک از این سایزها دارای وزن متفاوتی می‌باشد. 8 ، 12 ، 14 ، 16 ، 18 ، 20 ، 22 ، 24 ، 27 و 30 سایزهای پرکاربردتری هستند. در میان این سایزها تیرآهن 14 بیشترین مصرف را در ساختمان سازی دارد. به دلیل پهناور بودن کشورمان ایران، اغلب ساخت و سازها در ارتفاع محدودی انجام می‌شود و چون وزن زیادی بر روی سقف طبقه اول اعمال نمی‌شود اکثر سازندگان از سایز تیرآهن 14 استفاده می‌کنند. در برخی مواقع به جای استفاده از تیر 14 از پروفیل 140 در 140 استفاده می‌شود که به آن ستونی 14 گفته می‌شود.

قیمت تیر آهن 14


با توجه به وزن بالایی که آهن آلات دارد، یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده سازه‌های فلزی قیمت تیرآهن است. قیمت بر مبنای نرخ روز در بازار جهانی فلزات سنگین، بهای ارز و همچنین میزان موجودی در داخل تعیین می‌گردد. کیفیت ساخت، وزن هر شاخه، مقدار خرید و محل تحویل از مواردی هستند که بر قیمت تیرآهن موثر هستند.

 

×