چت

آشنایی با انواع تیرآهن IPE  

همانطور که می‌دانیم تیرآهن، از نورد گرم شمش فولادی تولید می گردد و با دو سطح مقطع، I و H و در سه نوع IPN, IPE و IPB در بازار موجود می‌باشد در این مطلب قصد داریم به تیرآهن IPE و کاربرد آن نیز به اختصار بپردازیم.

آشنایی با انواع تیرآهن IPE  

تیرآهن IPE

طی تحقیقات و بررسی های بعمل آمده تیرآهن از نظر ظاهری به دو صورت I شکل و H شکل در بازار موجود می باشد. عمده ترین محصولات مورد نیاز کشورهای اروپایی و ایران بیشتر از نوع تیرآهن IPE  (I Profile Europeenne)می باشد . بارزترین ویژگی IPE این است که اگر از رأس به تیرآهن نگاه کنید، ضخامت بالهای آن در ابتدا و انتها کاملاً یکنواخت می باشد. به طور معمول نقشه ساختمان‌هایی که توسط مهندسین و پیمانکاران کشورمان تهیه می گردد بر اساس این استاندارد بوده و لذا تیرآهن IPE از محبوبیت بیشتری در میان مشتریان برخوردار می باشد.

قیمت روز تیرآهن

حرف V در کنار نام محصول نشان دهنده سنگین بودن آن و حرف L  نشان دهنده سبک بودن آن است.

ابعاد و اندازه‌ی IPE ها به نوع آنها بستگی دارد این ابعاد عبارتند از:

  • ارتفاع بال با حرف h مشخص می‌شود.
  • ضخامت جان با حرف ts مشخص می‌شود.
  • عرض بال با حرف b مشخص می‌شود.
  • ضخامت بال با حرف tg مشخص می‌شود.
  • سطح مقطع با حرف A مشخص می‌شود.
  • وزن هر متر با حرف G مشخص می‌شود.

تیرآهن IPE

 

IPE ها دارای مقاطع مختلف بشرح ذیل می باشد:

IPE 80, IPE 100, IPE 120, IPE 140, IPE 160, IPE 180, IPE 200, IPE 220, IPE 240,IPE 270 ,IPE 300, IPE 330, IPE 360, IPE 400, IPE 450, IPE 500, IPE 550, IPE 600

برای مثال ابعاد IPE 120 برابر است با:

h= 120mm / ts= 4.4mm / b= 64mm / tg= 6.3mm / A= 13.2cm2 / G= 10.4 kg/m

انواع تیرآهن‌های وارداتی موجود در بازار ایران

در حال حاضر از هر دو نوع استاندارد (IPE و INP) در بازار ایران موجود می باشد.

تیرآهن‌های IPE وارداتی بیشتر مربوط به کشورهای لهستان، اسپانیا، آلمان و همچنین کشور کره می باشد. البته تیرآهن IPE کشور چین و روسیه نیز در بازار موجود می باشد، لازم به ذکر است از آنجاییکه چین و روسیه از هر دو نوع استاندارد موجود، تیرآهن تولید می کنند، لذا مصرف کنندگان در بعضی مواقع در تشخیص IPE یا INP بودن تیرآهن این دو کشور دچار مشکل می شوند و بسیار پیش آمده که پس از خرید و تخلیه کالا در محل ساخت و یا بدتر از این، پس از نیمه ساخت متوجه شده اند که تیرآهن های مورد استفاده آنها از نوع INP بوده است، حال آنکه نقشه آنها بر اساس IPE طراحی شده و دچار ضرر و زیان می گردند. البته اگر نقشه در ابتدا بر اساس INP طراحی شده باشد عکس این قضیه نیز صدق می نماید.
مشخصه بارز تیرآهن های تولیدی ذوب آهن اصفهان آرم ESCO در یک طرف (بال) تیرآهن می باشد که به فاصله هر 2 متر این آرم بصورت برجسته و حک شده قابل مشاهده است.

تیرآهن IPE

کاربرد تیرآهن IPE

محصول نامبرده یکی از مهم ترین پروفیل‌های ساختمانی است و کاربردهای متنوعی در صنعت ،ساختمان و پروژه های عمرانی بصورت ستون، خرپا، نعل درگاه، تیر در پوشش سقف‌ها و پل‌های لانه زنبوری نیز دارد.

 مزایای استفاده از تیرآهن:

  • در سازه هایی که مرتفع هستند بسیار پرکاربرد است.
  • نسبت به بتن فضای بسیار کمتری را اشغال می کند. می توان چندین قطعه را به یکدیگر متصل کرد.
  • نصب و اجرای این محصولات بسیار سریع است.
  • بعد از اتمام سازه باز هم می توان آن را توسعه داد.
  • پیش ساخته بودن محصول
  • و…

این محصول نیز مانند تمام محصولات دیگر ویژگی ها و معایب خاص خود را دارد به عنوان مثال:

  • در دمای بالا ضعیف عمل می کند: به صورتی که اگر دمای ساختمان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد برسد مقاومت ساختمان کاهش یافته و ممکن است اسکلت آن دچار عدم توازن شود.
  • در برابر عوامل خارجی دچار خوردگی و فرسودگی خواهد شد: اگر این محصول در شرایط جوی نامناسب قرار گیرد ممکن است دچار آسیب، فرسودگی، خوردگی شود. به همین دلیل نگهداری از آن کمی دشوار است و در شرایط جوی نامساعد نباید استفاده شود.
  • مشکلات در اتصال و جوش: جوش، پرچ و پیچ از روش‌های اتصال قطعات فلزی است. اما روش پیچ و پرچ حرفه ای و اقتصادی تر است.

از مراکز برتر عرضه کننده تیرآهن در ایران می توان به ذوب آهن اصفهان، کارخانه اهواز، صفاطوس ،آرین،مرکز کرمانشاه و انبار ناب تبریز، فایکو اشاره نمود که ذوب آهن اصفهان از نظر کیفیت و استاندارد از دیگر کارخانه ها پیشی گرفته و  بیشترین تقاضا را در بازار ایران برخوردار است.

و اما تیرآهن های وارداتی نیز عبارتند از : تیرآهن‌های کشورهای ، چین ، ترکیه ( که در وزن های سبک و سنگین در بازار ایران موجودند ) اسپانیا ، لهستان ، کره و روسیه.

شما می توانید جهت خرید و فروش تیرآهن مورد نظر خود به سایت فولاد 24 مراجعه و آگهی خرید و یا فروش خود را در سایت قرار دهید.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد 24

دیدگاه ها
×