چت

دانستنی های جک سقفی

<p>انواع سقف در سازه های ساختمانی و صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. زمان پی ریزی سقف به تکیه گاهی نیاز داشته&nbsp;تا سقف را نگه دارد،&nbsp;یکی از روش های متداول استفاده از جک سقفی می باشد. که در ادامه به توضیح جک سقفی و انواع آن می پردازیم.</p>

دانستنی های جک سقفی

جک سقفی همانطور که از نامش مشخص است در انواع سقف ها در سازه های ساختمانی و صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه نوشتار شما را با موارد زیر بیشتر آشنا می نماییم.

جک سقفی چیست؟

اجزای جک ساختمانی کدامند؟

آیا جک سقفی انواع مختلفی دارد؟

جک سقفی چیست؟

در صنعت ساخت و ساز مهندسان معمار سقف های مختلفی مانند سقف طاق ضربی، سقف های تیرچه بلوک، سقف کامپوزیت، سقف تیرچه کرمیت، سقف تیرودال، سقف دال بتنی، سقف یوبوت، سقف وافل را طراحی کرده و به اجرا در می آورند. این که در ساختمان از چه سقفی استفاده شود ارتباط مستقیمی با طراحی کلی سازه، شرایط آب و هوایی، ارتفاع و وزن سازه، میزان هزینه و مواد مورد استفاده دارد.

همه سقف ها نیاز به تکیه گاهی دارند تا پی ریزی آن محکم شود مخصوصا زمانی که از قالب بتنی برای این منظور استفاده می شود. جک سقفی به عنوان یک پایه فلزی موقت در ارتفاع 3 الی 6 متری برای نگه داری و محافظت کردن از سازه سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزای جک ساختمانی

جک ساختمانی از سه قسمت نری، مادگی و رزوه تشکیل شده است. قسمت پایین جک از لوله ساخته شده که قطر های متفاوتی دارد اما رایج ترین آن با قطر6 سانتی متر و ضخامت 2 میلی متر است که جک به قسمت پایین متصل می شود. قسمت بالای جک دارای لوله ای به قطر 5 سانتی متر و ضخامت 5/2 میلی متر است.

جک های سقفی در دو نوع یافت می شوند. جک های سبک که وزن کمی را تحمل می کنند و جک های سقفی سنگین که در برابر فشار و وزن بالا مقاوم هستند. مشتری بر اساس نیاز خود نوع جک سقفی را سفارش می دهد.

قسمت نری دارای سوراخ هایی برای تنظیم ارتفاع جک است و می تواند ثابت یا متحرک باشد. این سوراخ ها به صورت منظم در فاصله 10 سانتی متری از هم قرار دارند و با پین فنر دار و پیچ و مهره به قسمت مادگی و با استفاده از گوه به رزوه محکم می شوند.

جک سقفی

انواع جک سقفی

جک سقفی شاقول کننده یا شمعی: شمع هایی به عنوان ضریب اطمینان بالای سازه و تحمل فشارهای جانبی استفاده می شوند. این شمع ها به صورت لوله ، قوطی یا سولجر ساخته می شوند و به صورت دو بازوی کوچک و بزرگ هستند که شکل یک گونیا به خود می گیرند. ویژگی مثبت این شمع ها و جک های شاقول دار تراز بودن آن هاست که راهنمای خوبی برای تراز کردن کف سازه است.

جک صلیبی: جک های سقفی صلیب دار وزنی در حدود 1 کیلوگرم دارند. جک های دارای سر جک تی شکل به جک صلیبی معروفند.

جک ساده: مانند جک صلیبی است ولی تی شکل نمی باشد.

جک سقفی

جک U شکل عراقی: این نوع از جک در کشورهای مختلفی مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان و کشور عزیزمان ایران در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع از جک های سقفی برای تحمل سقف های تازه بتن ریزی شده استفاده شده و جک ها می توانند تا حد بسیار زیادی بار و وزن سقف را تحمل کنند. از جک های سقفی یودار عراقی در جایی که تنها یک تیرک قرار دارد، استفاده می شوند.

  • جک فلزی
  • جک تلسکوپی

اندازه جک سقفی

سایز استاندارد این محصول با ارتفاع 20/3 متر و وزن 14 کیلوگرم در بازار موجود است. البته جک ها بدون احتساب سر جک ها از وزنی بین 5/12 تا 21 کیلوگرم برخوردارند و سر جک ها دارای وزن 4، 5، 6 کیلوگرم می باشند. نکته مهم این است که برای ساخت این محصول نباید به هیچ عنوان از لوله های درزدار استفاده کرد. البته جک هایی با ارتفاع بیشتر نیز وجود دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

  • جک ۳٫۵ متری سر جدا
  • جک ۳٫۵ متری سر ثابت
  • جک ۴ متری سر ثابت
  • جک ۴ متری سر جدا
  • جک ۵ متری

جک ها دارای مقاومت بالایی هستند، برای همین سال ها می توان از آن ها استفاده کرد. این محصول هم به صورت نو و هم دست دوم مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول در صورت استفاده نادرست و آسیب دیدگی می تواند قابل تعمیر باشد و مجدداً استفاده شود.

منبع: گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×