چت

تبلیغات و روابط عمومی

تبلیغات و روابط عمومی بالا یک رمز موفقیت به شمار می رود. تبلیغات دامنه وسیعی از فعالیت هایی هدفمند برای جذب مشتری و در معرض عموم قرار دادن خود را در بر می گیرد.

تبلیغات و روابط عمومی
روابط عمومی

هر اندازه روابط عمومي شما قويتر باشد، احتمال موفقيت شما بيشتر خواهد بود. فعاليتهاي روابط عمومي بايد كمك كند تا اشخاص مورد نظرتان به سوي غرفه شما كشيده شوند. براي اين كار بايد:

  •  با وسايل ارتباط جمعي به گونه اي رابطه نزديك برقرار كنيد كه پيش از شروع نمايشگاه، اطلاعات شما در اختيار آنها باشد.
  • سعي كنيد بيش از ديگران، پاي نمايندگان مطبوعات را به غرفه خودتان باز كنيد.
  •  رابطه نزديك و مستمر خود را با روابط عمومي مديريت سازمان نمايشگاه حفظ كنيد.
  •  از برنامه هاي تبليغاتي سازمان نمايشگاه، دقيقاً مطلع شويد و تبليغات خود را با برنامه هاي آنها هماهنگ نماييد.
  •  اطلاع ر سانی و فراخوان از طریق جراید تخصصی، محلـی و برخـی جرایـد عمـومی پرتیراژ داخلی انجام دهید.
  •  اطلاع رسانی و فراخوان از طریق جرایـد تخصصـی، محلـی پرتیـراژ در کشـورهای هدف جهت جلب مشارکت کننده و بازدید کننده انجام دهید.
  •  پخش آگهی‌های رادیو تلویزیونی به صورت سراسری و محلی صورت دهید.
  •  تابلو، بنر و بیلبورد در نقاط موثر نصب کنید.
  •  فراخوان از طریق پایگاه اینترنتی شرکت بدهید.
  •  هماهنگی‌های لازم جهت ورود غرفه داران و بازدید کنندگان خارجی انجام دهید.
  • برنامه هاي تبليغاتي سازمان نمايشگاه احتمالا در برگيرنده موارد زير خواهد بود كه مي توانيد از آنها بهره برداري كنيد.
  •  چاپ بروشور براي توزيع ميان بازديدكنندگان
  •  چاپ كاتالوگ نمايشگاهي و تبلیغات در آن به زبانهاي مختلف که ماندگاری آن قابل توجه است.
  •  چاپ و الصاق پوستر در اماكن مختلف
  •  تبليغ در داخل هتلها و فرودگاهها و ايستگاههاي راه آهن
  •  چاپ خبرنامه هاي داخلي براي توزيع در ميان غرفه ها
  •  پذيرايي از ميهمانان خاص

چه اقداماتی لازم است تا برگزار کنندگان جهت جذب بازدیدکننده بیشتر انجام دهند؟

1- فرستادن دعوت نامه برای بازدیدکنندگان خاص

فرستادن دعوتنامه های شخصی برای بازدیدکنندگان و مشتریان، نویدبخش واکنش خوب به محصولات آن نمایشگاه است. انگیزه اصلی یک بازدیدکننده حضور در نمایشگاه است و غرفه داران می توانند موارد تبلیغاتی را با دعوت نامه شخصی ترکیب کنند (بروشورها) و با لحاظ کردن شماره سالن و غرفه آن را به بازدیدکننده ارسال کند. زمانی که مکاتبات در شرایط مساوی قرار می گیرند، تأثیر قابل توجهی می گذارد، برای مثال زمانی که یک متخصص فنی با متخصص ساخت و ساز در ارتباط است. در نتیجه ایده های هوشمندانه خوبی را دریافت خواهد کرد که یک ایده خوب برای دعوتنامه، ارسال کارت پوستال با یک عکس از غرفه نمایشگاهی است. شرکت های قدیمی از پست معمولی برای ارسال دعوتنامه ها استفاده می کردند، اما امروزه این نوع از مکاتبات بیش از حد پرهزینه و وقت گیر است. و دعوتنامه ها توسط ایمیل، با یک لینک محصور شده یا توسط سایت شبکه های اجتماعی بطور مستقیم آدرس دهی و فرستاده می شوند.

2- بروشورها به صورت دعوتنامه

در این موضوع باید تمام مراحل زیر را در برگیرد:

  • نام شرکت، لوگو، تاریخ و محل برگزاری این رخداد
  • نام و آدرس شرکت
  • اطلاعات سالن و غرفه (ایده آل با یک نقشه)
  • شماره تلفن غرفه
  • طیف محصولات نمایش داده شده/ بارز کردن نمایش محصولات
  • شعار شرکت برای این رخداد
  • خدمات و فعالیت های ویژه در غرفه
  • فهرست بازدیدکنندگان

3- بن های بازخریداری شده برای ورود بازدیدکنندگان

این بن ها توسط برگزارکنندگان به غرفه دارانی داده می شود که بیشتر مورد توجه بازدیدکنندگان بوده بدین صورت که غرفه داران یک مقداری بلیط را با نصف قیمت از برگزار کننده نمایشگاه بازخرید کرده اند که روی آن بلیط تبلیغ جنس آن غرفه موردنظر نیز می باشد سپس تعدادی از آن غرفه داران جلوی در ورودی بلیط ها را به بازدیدکنندگان می دهند و به شکل امروزی تر این بن ها بواسطه یک لینک، ایمیل می شوند. در نهایت غرفه داران برای بلیط هایی که بازخرید کرده اند، مبلغ کمتری پرداخت می کنند.

4-هدایا و کارت های قرعه کشی

اگر یک مشتری انتظار دریافت هدیه را داشته باشد، این چنین مشتری دیگر نیازی به دیدن غرفه ندارد چون دید او گرفتن هدایا یا کارت قرعه کشی است نه محصولات غرفه. هدایایی که غرفه داران در نظر می گیرند شامل چند بخش است که برای جذب مشتری به دیدن غرفه جذاب است. یکی از این هدایا بن های ورود به نمایشگاه است دیگری که داخل غرفه داده می شود مثل فلش و درنهایت کارت قرعه کشی محصولات می باشد، یک بخش از این هدایا برای جذب مشتری به دیدن غرفه و بخش دیگر به تبلیغات لوگوی شرکت می باشد و بخش آخر برای بازگشت مشتریان به سمت کالاهای همان شرکت است به شکلی که وفاداری مشتری را شامل می شود. در نهایت بخش عمده ای از این هدایا و دعوتنامه ها بهتر است بر روی شرکت ها و گستره محصولات متمرکز شود.

5- سرگرمی های غرفه

تجربه در غرفه نمایشگاهی یک بخش جدایی ناپذیر از رخدادهاست. سرگرمی های موجود در نمایشگاه ها، که به عنوان مثال مذاکره با شخصیت های معروف است، بازدیدکنندگان را سمت خود جذب می کند. با این حال برخی از رخدادها نباید یک فضای سرگرم کننده پارک مانندی را ایجاد کند و باید برروی محصولات شرکت تمرکز کند. بنابراین می توانیم با ایجاد یک بازی پانتومیم از مزایای محصولات و شرکت افراد بیشتری را جهت فهم مطلب سمت خود جذب کنیم.

تبلیغات و آگهی ها

تبلیغات چیست؟

تبلیغات ریشه درزندگی اجتماعی انسان‌ها دارد و عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

یا حتی می توان گفت:

هرگونه حرفه یا فعالیت و اقدامی که به وسیله تولید اطلاعات، سعی در افزایش فروش یک کالا یا محصول کنیم. یا ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه به گروهی معین، با صرف هزینه و در یک رابطه غیر شخصی.

آگهی به مطالبی گفته می‌شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می‌گردد. آگهی‌ها می‌توانند چاپی یا غیر چاپی باشند.

انواع تبلیغات:

  •  تبلیغات محیطی: تبلیغات محیطی تبلیغاتی است که در خارج از منزل انجام می شود و یکی از قدیمی ترین روش تبلیغات است. یکی از مزیت های تبلیغات محیطی این است که مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات است زیرا برای دیدن زیبایی های محیط اطرافش، این نوع تبلیغات در دید مخاطب قرار می گیرد. این نوع تبلیغات یکی از مناسب ترین انواع تبلیغات برای معرفی محصولات جدید و برند سازی در حوزه خدمات و محصولات با کاربرد عمومی است.
  •  تبلیغات بنری: بنرها دارای انواع مختلف و متفاوتی هستند. روش معمول تبلیغات آنلاین که در ایران استفاده می‌شود بنر‌های تبلیغاتی هستند که عموماً ثابت هستند. تبلیغات بنری به دو دسته اینترنتی و محیطی تقسیم می شوند.
  •  تبلیغات شخصی: تبلیغاتی است که افراد روی خودشان انجام می دهند. یعنی برند خودشون رو تبلیغ می کنند. این تبلیغات برای یک فرد است یا یک تیم تبلیغاتی برای یک فرد انجام می دهند. این نوع تبلیغات می تواند خیلی بیشتر از فضای مجازی تاثیر گذار باشد. بیلبورد هایی که در خیابانها زده می شود به خاطر رفت و آمد زیاد برای تبلیغ برند شخصی بسیار تاثیر گذار است.
  •  تبلیغات اینترنتی: یکی از راه های موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است به دلیل اینکه احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بیشتر از تبلیغات غیراینترنتی است. علاوه بر این، این گونه تبلیغات به لحاظ اقتصادی نسبت به سایر انواع تبلیغات بسیار به صرفه تر است یعنی تبلیغ کننده می تواند با صرف هزینه کمتر تبلیغات موثرتری را انجام دهد.
  •  تبلیغات تجاری: مجموعه تبلیغاتی است که شما برای تبلیغات و بیزینس و کسب و کار خودتان انجام می دهید. مهم ترین موضوع این است که خودتان تبلیغ نویسی را بلد باشید. بدانید چه متنی را برای تبلیغ بیزینس تان (چه تبلیغات کاغذی چه تبلیغات تحت وب) استفاده کنید، که مخاطب به راحتی با شما آشنا شود و با شما ارتباط برقرار کند.

تبلیغات در نمایشگاه

قبل از شروع منظم نمایشگاه و ویرایش مجلات تخصصی، تبلیغات غرفه داران با اطلاعات در مورد مشارکتشان همراه با جزئیات موقعیت غرفه و سالن منتشر می شود. منبع اصلی اطلاعات برای بازدیدکنندگان و مطبوعات، صفحه اصلی سایت برگزارکنندگان است که غرفه داران می توانند تبلیغاتی همچون بنر شرکتشان را در آن قسمت سایت قرار دهند. کمپین تبلیغاتی غرفه داران اطلاعاتی از موقعیت غرفه و سالن و کار را ارائه می دهد. با این حال دعوتنامه های تبلیغاتی مخصوصا برای نمایشگاه به بودجه تبلیغاتی زیادی نیاز دارد.

تبلیغات در کاتالوگ

علاوه بر، استفاده از کاتالوگ های نمایشگاهی و سیستم های اطلاع رسانی، غرفه داران می توانند از تبلیغات یا انتشار شرکت و لوگوی محصولاتشان تنها برای بازدیدکنندگانی استفاده کنند که در نمایشگاه حضور دارند. این در حالی است که بعداً از کاتالوگ های نمایشگاهی به عنوان مرجع استفاده می شود. درحال حاضر تقریباً تمامی غرفه داران، غرفه دار الکترونیکی هستند که بطور مستقیم فرم های مختلف را از طریق اینترنت برای دیگر غرفه داران نشر می دهند.

تبلیغات در فضاهای باز

برخی از مراکز نمایشگاهی به غرفه داران اجازه می دهند که در سطوح خارجی یا قسمت های خاصی از زمین نمایشگاه تبلیغ کنند. تبلیغات در فضای باز، استفاده از پوسترها، نمایش ها یا بنرها بلافاصله قبل یا در طی نمایشگاه ارائه می شوند. هدف از تبلیغات در فضای باز اغلب جذب مخاطبان بیشتری است. غرفه داران می توانند فضاهای باز تبلیغاتی را در شهری که میزبان نمایشگاه است، اجاره کنند. این گزینه ها معمولا شامل فضاهایی است که ترافیک خیلی زیادی دارد و شلوغ است از قبیل فرودگاه ها، ایستگاه های اصلی و هاب های شهری حمل و نقل یا اتوبوس ها، قطارها و تاکسی ها.

تبلیغات در مسیر غرفه ها

غرفه داران تمایل دارند تا رخداد پیش آمده برای غرفه خودشان را به صورت پرینت شده در برگه توزیع کنند (دعوت نامه ها، بروشورها، کتابچه های تبلیغاتی) در مقابل باید مجوز شرکت نمایشگاهی را برای هزینه هایی که ممکن است اعمال شود، بگیرد. در برخی موارد غرفه داران می توانند با دیگر غرفه داران بواسطه خدمات توزیع شده خودشان ارتباط برقرار کنند برای مثال با بروشورها و دعوت نامه ها.

فضای رقابتی سالم و متناسب با فرهنگ نمایشگاهی در نمایشگاه‌ های مختلف چگونه شکل می‌گیرد؟

در این زمینه نکته‌ای را باید مورد توجه قرار بدهیم و آن این است که برای شرکت در نمایشگاه، علاوه بر این که به چگونگی نمایش یک محصول، یا خدمات توجه می‌کنیم، باید فضایی برای دیدن خدمات همه رقبا و کسانی که کالایی شبیه به کالای ما را عرضه می‌کنند هم فراهم شود.

هر شرکت یا سازمان حاضر در نمایشگاه باید نگاهی کامل و دقیق به تمام بخش‌ های آن نمایشگاه داشته باشد. یعنی گروه‌ هایی را باید داشته باشند که اینها سالن به سالن بگردند و محصولات مشابه خودشان را در بخش‌ های مختلف مورد ارزیابی قرار بدهند و حتی در صورت نیاز با آنها ارتباط بگیرند تا بتوانند با فناوری‌ های جدید آشنا شوند. من به عنوان یک غرفه دار نمایشگاهی هم باید مراقب غرفه خودم باشم و هم باید به غرفه‌ های دیگر توجه کنم. هر اتفاقی که در یک نمایشگاه رخ می‌دهد باید مورد توجه غرفه داران باشد و بی‌خبر ماندن از آنها یعنی از دست دادن یک فرصت احتمالی. آنچه امروز در نمایشگاه‌های مختلف شاهد آن هستیم،‌ علاقه غرفه داران به فروش است. انگار فرقی ندارد که نمایشگاه تخصصی باشد یا یک جشنواره فصلی برای عرضه مستقیم کالا، به هرحال همه به دنبال فروش هستند.

نمی‌توان از این نکته غافل بود که غرفه‌ داران ایرانی متاسفانه در همه نمایشگاه‌ ها با نیت فروش حضور پیدا می‌ کنند و دنبال این هستند که همیشه فقط بیزینس مستقیم در غرفه داشته باشند. در حالی که اگر به جای فکر کردن به فروش، تمرکز خودشان را روی یک نمایش فوق‌ العاده از محصولات بگذارند، تاثیر آن را بسیار پر رنگ‌تر و موثرتر خواهند دید. وقتی یک غرفه‌دار در شرایطی که می‌تواند ۱۰۰ مشتری را به خود جلب کند، تمام حواسش را روی مذاکره با یک مشتری متمرکز می کند در حالی که اگر زمان را برای نمایش خوب محصولاتش صرف می‌ کرد از آن جمعیت ۱۰۰ نفره، حداقل ۵۰ نفر را به خودش و محصولش جذب کرده بود. اینجاست که اهمیت زمان مشخص می‌ شود. قرار نیست با مشتری گپ و گفت کنیم، بلکه باید یک ارتباط کاری و سریع با آن برقرار کرد و ارتباط‌ های بعدی را به ملاقات‌ های بعد از نمایشگاه موکول کرد.

در این مقاله سعی شد که شما به اهمیت تبلیغات و روابط عمومی در فضای رقابتی سالم پی ببرید، تا این در زمینه اقدامات لازم را انجام دهید و بهره وری خود را در ارتباطات و فروش افزایش دهید. اگر تمایل دارید با غرفه سازی بیشتر آشنا شوید، اینجا کلیک کنید.

منبع گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×