چت

بهبود تولید محصولات مفتولی

<p>از هنگامی که بهره برداری از نوردها آغاز شده است، پیشرفت هایی در کیفیت و بهبود محصولات فولادی از طریق اقداماتی مانند تغییر از کوره گرمایش به نوع بستر متحرک و همچنین کاهش عیوب سطحی ایجاد شده است. مفتول ها به عنوان محصولی حیاتی و اولیه در زمینه های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل تلاش برای بهبود مستمر و کاهش هزینه تولید آن ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.</p>

بهبود تولید محصولات مفتولی

آیا شما با چگونگی نحوه بهبود تولید محصولات مفتولی آشنایی دارید با ما همراه باشید با ادامه مطلب ...

محصولات مفتولی از یک فرآیند نورد طولانی می گذرند تا به محصول نهایی تبدیل شوند و به همین دلیل محصولات با روند ساخت متوالی شناخته می شوند. مفتول ها به عنوان محصولی حیاتی و اولیه در زمینه های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل تلاش برای بهبود مستمر و کاهش هزینه تولید آن ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

جهت دستیابی به این هدف، در کارخانه های تولید محصولات مفتولی اقدامات زیر انجام می شود:

  • بهبود دقت ابعادی
  • کاهش نقص سطح
  • معرفی فناوری نورد کنترل شده

کارخانجات تولیدی مفتول از دستگاه های نورد خاص با ویژگی های زیر استفاده می کنند:

  • معرفی امکانات تصفبه حرارتی درون خطی
  • توسعه فن آوری تولید مفتول های با قطر کم
  • سیستم چرخش کنترل شده با هدف حذف مراحل خاص پردازش

بازسازی نورد محصولات مفتولی

کارخانه تولید محصولات مفتولی شامل یک کارخانه نورد موازی چهار مرحله ای است که غلتکهای خط اول 13 ایستگاه دارد، همچنین دو نورد میانی دو مرحله ای دارد که به صورت موازی شروع به کار می کنند. نورد بدون چرخش با 10 ایستگاه نورد نصب شده در هر یک از چهار مرحله طراحی شده است. از هنگامی که بهره برداری از نورد ها آغاز شده است، پیشرفت هایی در کیفیت. بهبود محصولات فولادی از طریق اقداماتی مانند تغییر از کوره گرمایش به نوع بستر متحرک و همچنین کاهش عیوب سطحی ایجاد شده است. همچنین سرعت تولید نیز از طریق تعویض موتورهای نورد پایانی و ماشین های حلقه کننده سیم مفتول جدید در سالهای پیش و از طرف دیگر با به کارگیری سیستم های جدید کنترل کارخانه های نورد به عنوان یک تغییر کلی، افزایش یافته است. اما همچنان شروع کار خط تولید مفتول با تغییرات در ابعاد غلتک ها و تعداد ایستگاه های نورد که همزمان بطور مشخص در نورد چند مرحله ای انجام می شود به عنوان یک مشکل کیفیت باقی مانده است.

محصولات مفتولی

در سال های گذشته، نیاز مشتریان جهت دقت ابعادی با جدیت بیشتری در نظر گرفته می شود و برای رفع این نیاز، تغییرات چشمگیری در چیدمان ایستگاه های نورد محصولات مفوتلیدر پروسه نوسازی خط نورد انجام گرفته است. طرح نهایی انتخاب شده شامل استفاده از نورد تک مرحله ای برای کارخانه هایی که دارای نورد میانی در هر چهار مرحله هستند تا دوباره بتواند تأثیر تغییر در تعداد نورد همزمان در مرحله ها را افزایش دهند. علاوه بر این، طرح به کارگیری نورد سه غلتکی مناسب برای نورد با دقت بالا به عنوان نورد جدید انتخاب می شود.

طرح کلی و ویژگی های نورد پیش پایانی- PFB

در نورد جدید، دو ایستگاه از نورد سه غلتکی انتخاب می شود. ویژگی مهم نورد سه غلتکی توانایی آن در کنترل کردن تغییرات ابعاد مفتول بین سه غلتک شیار دار است که کل محیط یک محور نورد را می چرخاند و از این طریق ناهمواری سطح مفتول را در مقایسه با یک نورد معمولی دو مرحله ای معمولی کاهش می دهد.

ساخت خط نورد محصولات مفتولی

برای ایجاد نورد جدید، تمامی تاسیسات بین نورد اول میانی موجود و نوردهای نهایی موجود باید جابجا شوند تا نوردهای جدید برای چهار مرحله در یک فضای محدود طراحی شوند. با تغییر 90 درجه ای ایستگاه نورد دوم میانی، خطوط نورد تا 90 درجه بین خط غلتکی اول موجود تغییر پیدا می کنند و جهت جذب تغییر سرعت، یک حلقه میانی درموقعیت خم شده هر خط عبوری نصب می شود. خط عبور پس از دومین خط نورد بین واسطه ای دوباره 90 درجه منحرف می شود تا به یک محفظه خنک کننده میانی با آب که برای ابعاد مختلف مفتول تولیدی نصب شده بود هدایت شود و در آخر به نورد پایان برسد. جهت جذب سرعت، یک خط حلقوی بین نوردهای میانی تازه نصب شده و نورد نهایی مورد نیاز است. یک حلقه جانبی نیز برای خط عبور مستقیم نصب شده است. یک برش دهنده محصول مفتولی جهت استفاده دوباره در موقعیت بالا دست حط عبوری جایگذاری شده است تا یک فضا برای نصب ایستگاه نورد پایان دهنده ایجاد شود. همچنین برای ایجاد تغییر ایستاده، روشی با استفاده از جرثقیل معلق تک پایه به کار گرفته شد چرا که فضایی برای ایستادن ماشین تغییر ایستاده در دسترس نبود.

نمودار نورد میانی بعد از بازسازی

محصولات مفتولی
  1. نورد میانی شماره 1
  2. چرخش دهنده سیم مفتول
  3. نورد پیش پایانی
  4. محفظه خنک کاری
  5. واحد برش
  6. چوک بین غلتک ها
  7. نورد پایانی

بهبود در دقت ابعادی

از آن جا که تمامی قطعات کوچک و دقیق استفاده شده در ماشین آلات مثل پیچ از طریق فورج سرد تولید می شوند، در نتیجه دقت بسیار بالا در ساخت محصولات مفتولی که در ساخت این محصولات استفاده می شود لازم است.

تلورانس قابل قبول در کارخانه نورد محصولات مفتولی، مقداری حدود 0.34 میلیمتر (برای قطر محصول مفتولی تا 15 میلی متر) است. از آنجا که چهار نورد در بخش پر فشار و میانی استفاده می شود ، تلرانس ابعادی که به اندازه 0.74 میلی متر می رسد که به دلیل تاثیر تعداد متفاوت فرآیندهای نورد موازی همزمان است. معمولاً نوسانات بزرگ ابعادی نمی توانست توسط نورد واسطه دوم و پایانی ار بین رود. پس از طزاحی مجدد خط نورد، به ویژه در نورد میانی دوم در کارخانه های تولید محصولات مفتولی که غلتک سه محوره در آن مورد استفاده قرار می گیرد، نوسانات ابعادی به طور چشمگیری کاهش پیدا می کنند و شرایط برای تولید محصولات با تلورانس 0.15 میلی متر تا قطر محصول مفتولی 15 میلی متر تولید می شود.

بهبود بهره وری

تنوع در اندازه محصولات در طیف گسترده تری فقط با عبور از تعدادی غلتک های ساده از میان گذرگاه های رول تولید شه از ویژگی مهم کارخانه جدید نورد است که به صورت مذکور تجدید شود، زیرا سبب می شود ناهمواری در سطح مفتول کاهش پیدا کند و با استفاده از این ویژگی تا بیشترین حد امکان، ادغام بیشتری در سر غلتک ها در اولین خط نورد واسطه ای امکان پذیر می شود.

منبع:گروه تأمین محتوای فولاد24

دیدگاه ها
×