چت

عبور فولاد از گردنه‌های پراسترس

بررسی بازار و صنعت فولاد کشور در روزهای اخیر خبرهای امیدوارکننده و پیش‌بینی‌های امیدوارکننده‌تری را مخابره می‌کنند که می‌توان براساس آنها گفت این صنعت بعد از طی یک دوره پرریسک به شرایط نسبتا باثباتی دست یافته است.

عبور فولاد از گردنه‌های پراسترس

در این ارتباط سه خبر برای بازار و صنعت فولاد کشور اعلام شده که نشان می‌دهد این بازار بار دیگر درحال احیا شدن است. خبر اول افزایش صادرات فولاد کشور در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی میزان صادرات محصولات فولادی در این مدت ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۷۵۸ هزار تن رسیده است. رقم مدت مشابه سال گذشته، ۶۳۳ هزار تن بوده است. البته طی این مدت یک میلیون و ۴۲۵ هزار تن شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) صادر شده که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۸۵۴ هزار تن)، ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که این موضوع مبین این حقیقت است که سیاست‌های محدود‌کننده دولت برای جلوگیری از صادرات مواد اولیه جواب داده، اما محصولات نهایی با بهبود مواجه شده است. در سال ۹۷ میزان صادرات شمش فولادی در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد کاهش یافته بود که دلیل اصلی این اتفاق نیز سخت‌گیری‌هایی بود که برای کاهش صادرات مواد اولیه شد، بنابراین به نظر می‌رسد کاهش صادرات مواد اولیه با همان شدت و نسبت و با همان رشد منفی ادامه دارد.

سال گذشته همچنین صادرات محصولات فولادی ۸۴ درصد رشد کرده بود و در سه ماه اول امسال این رشد فعلا ۲۰ درصد است. رشد صادرات این معنا را در ذهن متبادر می‌کند که تحریم‌هایی که برای صادرات فولاد توسط آمریکا آغاز شده است تاثیر چندانی روی صادرات ما ندارد و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد صادرکنندگان توانسته‌اند راه‌های صادراتی محصولات فولادی و بازارهای آن را تقویت کنند. البته در بین محصولات فولادی هم تفاوت‌هایی وجود دارد. به‌عنوان مثال در سه ماهه اول سال ۹۸ میزان صادرات تیرآهن ۲۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، ولی میلگرد شاخه ۶۴ درصد و میلگرد کلاف ۶۵درصد رشد صادرات را تجربه کرده‌اند. این میزان رشد برای نبشی و ناودانی ۵۵درصد اعلام شده اما ورق گرم زیر ۳ میلی‌متر و بالای ۳ میلی‌متر به ترتیب ۴۳درصد و ۴۸درصد کاهش صادرات داشته‌اند. ورق سرد نیز ۲۸۸درصد رشد را تجربه کرده است. بنابراین گزارش بیلت و بلوم ۱۴درصد و اسلب ۳۵درصد کاهش صادرات را در این مدت از سر گذرانده‌اند، اما آهن اسفنجی ۲۶درصد افزایش صادرات داشته است.

نکته حائز اهمیت آنکه واردات تقریبا تمام مقاطع و محصولات میانی به‌جز میلگرد شاخه و ورق گرم بالای ۳ میلی‌متر با افت روبه‌رو شده است و این موضوع نشان می‌دهد تولیدات داخلی به خوبی پاسخگوی نیاز داخل هست و از طرفی مواد اولیه و فولاد میانی به خوبی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است. خبر دوم اما رشد تولید محصولات و شمش فولادی در همین دوره مورد بررسی است. انجمن تولیدکنندگان در این ارتباط با انتشار آمارهای تولید شمش و محصولات فولادی میزان رشد تولید در این دو گروه را به ترتیب ۵ درصد و ۱۶ درصد اعلام کرده است. براساس این گزارش از ابتدای فروردین تا پایان خرداد امسال، ۵ میلیون و ۲۷۱ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، ورق و ...) تولید شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار تن بود. میزان تولید آهن اسفنجی طی ۳ ماه نخست امسال ۷ میلیون و ۲۷۲ هزار تن بود که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (۶ میلیون و ۵۸۳ هزار تن)، ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

افزایش ۲۰ درصدی صادرات محصولات فولادی

میزان صادرات محصولات فولادی طی ۳ماهه نخست امسال با ۲۰ درصد افزایش به ۷۵۸ هزار تن رسید. رقم مدت مشابه سال گذشته، ۶۳۳ هزار تن بود. همچنین طی ۳ ماهه نخست امسال، یک میلیون و ۴۲۵ هزار تن شمش فولاد (بیلت، بلوم و اسلب) صادر شد که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (یک میلیون و ۸۵۴ هزار تن)، ۲۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش واردات محصولات و شمش افزون بر این، طی ۳ ماه نخست امسال ۹۵ هزار تن انواع محصولات فولادی و یک هزار تن شمش فولادی وارد شد که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (۲۹۳ هزار تن انواع محصولات فولادی و ۶ هزار تن شمش فولادی)، به ترتیب ۶۸ و ۸۳ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران معتقدند این خبر خوبی برای صنعت فولاد کشور است. اولا نشان می‌دهد امید به مصرف و صادرات افزایش یافته و نگرانی‌هایی که پیش از این در مورد تولید فولاد و حتی ورشکستگی شرکت‌های فولادی به‌دلیل تحریم یا پایین آمدن مصرف داخلی ایجاد شده بودند برطرف شده‌اند. ثانیا ظرفیت‌هایی که در زنجیره تولید با رشد تولید و صادرات ایجاد می‌شوند می‌توانند شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان رقم بزنند؛ به‌عنوان مثال در حوزه سنگ‌آهن. نکته سوم اینکه حوزه فولاد توانسته از نگرانی‌های تحریمی خود عبور کند. چند ماه پیش این نگرانی وجود داشت که تحریم‌های جدید چه اثراتی را بر این صنعت بر جا خواهد گذاشت. البته «دنیای‌اقتصاد» همان موقع در گزارش‌هایی اعلام کرد که به‌زودی تیر تحریم به سنگ خواهد خورد و شرایط به حالت عادی برمی‌گردد، زیرا بازارهایی که ما فولاد خود را به آنها صادر می‌کنیم بازارهای نسبتا تحریم‌ناپذیری هستند، بنابراین برای صادرکنندگان ما مشکلات خاصی پیش نمی‌آید. بیشتر مشکلات از ناحیه حمل‌ونقل یا بیمه‌ها بود که البته برخی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد این مشکلات درحال کاهش یافتن هستند. خبر سوم اما ثبات بازار داخلی فولاد در مدت اخیر و توقف میل کاهشی قیمت‌ها است. حتی دو روز گذشته جرقه‌هایی از رشد قیمت نیز دیده شد که نشان دادند افت بهمن‌وار در بازار فولاد نسبتا متوقف شده است. این در شرایطی است که قیمت‌ها در تیر ماه به یک کف قابل تامل رسیده بودند و بعد از بازگشت به کانال ۴ هزار تومان بار دیگر شرایط کاهشی بر این بازار در مرداد ماه حاکم شد و اکنون روند کاهشی بار دیگر متوقف شده یا از سرعت آن کاسته شده است. به این ترتیب باید گفت بعد از اخبار بهبود تولید و بهبود صادرات بهبود قیمت‌های داخلی سومین خبر نویدبخش در حوزه فولاد کشور محسوب می‌شود که نشان می‌دهد فولاد از گردنه‌های پراسترس چند ماه گذشته به سلامت عبور کرده است.

دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×