چت

سرریزشدن عرضه‌های مازاد فولاد

حال و روز بازار داخلی فولاد، متأثر از محدودیت‌ فعالیت حوزه صادراتی و فشار تحریم‌های ثانویه امریکا و پیرو آن سرریز شدن عرضه‌های مازاد و درمانده از صادرات به بازار داخلی، چه در حوزه شمش و چه در حوزه میلگرد آجدار، مدتی است که نفس فولادسازان داخلی به‌ویژه فولادسازان حوزه القایی را بریده چراکه از کمبود قراضه آهن داخلی نیز به شدت رنج می‌برند..

سرریزشدن عرضه‌های مازاد فولاد

حال و روز بازار داخلی فولاد، مدتی است که نفس فولادسازان داخلی به‌ویژه فولادسازان حوزه القایی را بریده چراکه از کمبود قراضه آهن داخلی نیز به شدت رنج می‌برند؛ از سویی متأثر از مازاد عرضه‌ تولیدکنندگان نیمه دولتی با قیمت‌های مناسب و کیفیت مطلوب، عرصه رقابت برای نوردکاران بخش خصوصی تنگ شده است. همانطوری که دست کم در ۲ تا ۳ هفته گذشته مشخص شد به غیر از سبدهای جذاب و مخلوط با تیرآهن ذوب آهن اصفهان، بیشتر عرضه‌های میلگرد آجدار در بورس کالا با وجود اصرارهای متعدد در نرخ پایه ثابت، بدون تقاضا بوده و برگشت خورده است.

علاوه بر موضوع استقبال نکردن از عرضه‌ میلگرد آجدار در بورس کالا، با وجود همه تلاش‌ها و لغو همه محدودیت‌ها و پشتیبانی دولت از افزایش بی‌قید و شرط قیمت‌های داخلی تا رسیدن به نرخ‌های جهانی و البته برخی خوشبینی‌هایی که نسبت به ادامه افزایش قیمت‌ها وجود داشت؛ به‌نظر می‌رسد پس از گذشت حدود یک ماه از عزم جزم شده فولادسازان به منظور حصول نتیجه، حتی به نرخ مقاومت در برابر کاهش نرخ پایه بورس کالا، تقاضای بازار داخلی در مدت این یک ماه دست رد به این فرآیند و پذیرش نرخ‌های بالاتر تا این لحظه زده است چراکه استقبالی از عرضه‌های میلگرد آجدار در بورس کالا و در این نرخ پایه نشده است.

گویا تقاضای مصرفی بازار داخلی به‌صورت رعب‌آور کاهش پیدا کرده و این موضوع، بحران جدیدی را برای تمام فعالانی که از پرتو حوزه ساخت‌وساز کسب روزی می‌کنند، ترسیم می‌کند. بارها اعلام شد که سفته‌بازی و خریدهای مازاد بر فروش در این بازار مملو از عرضه‌های مازاد و فقر تقاضای موثر مصرفی داخلی، در نهایت به رسوب سرمایه منتهی خواهد شد. از طرفی با توجه به هدف فولادسازان در به سرانجام رساندن مقصود نهایی که برابری با نرخ جهانی است؛ تهی نگه داشتن انبارها و فروش‌ بدون جایگزینی به امید کاهش قیمت‌ها، غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

درحال‌حاضر بهترین و منطقی‌ترین رویه، مشمول بازیکنانی شده که در این بازار و اواخر آذر، همزمان با هشدار رونمایی از اصلاحیه جدید شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، اقدام به تجدید موجودی کردند و تا امروز سوار بر موج پیوسته، درصدد تجدید موجودی و برقراری موازنه بین ورود و خروج انبارهای خود برآمده‌اند. برای بازیگر جدید تصمیم‌گیری‌ها، این روزها قدری مشکل دیده می‌شود چرا که باوجود همه سیگنال‌هایی که به نوعی از کاهش نیافتن قیمت‌ها حکایت می‌کند، به دلیل فقدان تقاضای مصرفی در حوزه مصرف، از شرکت در بازی به نوعی هراس دارد.

ادامه این بازی در این بازار با توجه به رفتار یک ماه گذشته بورس کالا و نیم‌نگاهی به عرضه و تقاضا، این پیام را به مخاطب مخابره می‌کند که رعایت حد اعتدال و حفظ موازنه موجودی و در عین حال پرهیز از زیاده‌روی، بهترین استراتژی برای ادامه راه زیرشاخه‌هاست. دپوی مازاد بر موجودی متعارف به امید افزایش قیمت‌ها و توقف تجدید موجودی به امید کاهش قیمت‌ها و افراط و تفریط، هیچ‌کدام معقول و مناسب شرایط فعلی بازار فولاد نیست؛ در واقع رعایت و حفظ جانب احتیاط و سوار بر موج نوسان‌های آخر سال بازار، بهترین گزینه موجود برای زیر شاخه‌های فعال در زنجیره توزیع دیده می‌شود.

منبع:می متالز

دیدگاه ها
×