چت

رفتار جسورانه بازارساز ارزی

در اولین روز هفته، بازار در ابتدای روز میل بیشتری برای حرکت به ابتدای مرز ۱۲ هزار تومانی داشت؛ ولی کمی پس از ساعت ۱۲ ظهر این وضعیت تغییر کرد.

رفتار جسورانه بازارساز ارزی

به گفته فعالان، با بازگشایی بازار، قیمت دلار به سرعت تا محدوده ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان نزول کرد، ولی در ادامه با افزایش خریدها توانست تا سطح ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومانی افزایش پیدا کند. با رسیدن به این نقطه، میزان فروش‌ها بیشتر شد و قیمت دلار حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۲ هزار و ۲۴۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۹۰ تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود. از نظر بیشتر بازیگران ارزی، آنچه زمینه‌ساز تغییر جهت قیمتی در ابتدای هفته شد، رفتار جسورانه بازارساز در قیمت‌گذاری دلار صرافی‌های منتخب بود؛ به‌گونه‌ای که در مقطعی قیمت صرافی‌های منتخب از بازار آزاد اندکی پیشی گرفت.

به گفته فعالان، در ابتدای روز تصور معامله‌گران این بود که ممکن است لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود؛ در نتیجه بیشتر ترجیح می‌دادند درموقعیت فروش قرار بگیرند و کمتر معامله‌گری نیز حاضر بود موقعیت خرید به خود بگیرد. با این حال، اولین خریدها زمانی بیشتر شد که خبرهایی از عدم حضور دو عضو موافق پیوستن به لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت منتشر شد. به‌دنبال آن اعلام شد که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند. نوسان‌گیران سعی کردند با جوسازی پیرامون این اتفاق خریدها را در بازار آزاد بالا ببرند و توانستند قیمت را تا محدوده 12 هزار و 300 تومان نیز بالا ببرند. در شرایطی که قیمت دلار در بازار آزاد در چنین محدوده‌ای قرار گرفته بود، دلار در صرافی‌های منتخب ۱۱ هزار و ۹۶۰ تومان قیمت خورده بود. این فاصله حدود ۳۴۰ تومانی موجب می‌شد تقاضای کاذب زیادی به انگیزه خرید ارز ارزان وارد بازار شود و به طور معمول افزایش صف تقاضا در برابر صرافی‌های منتخب، جسارت خرید در بازار آزاد را نیز بالا می‌برد. در چنین شرایطی بازارساز ارزی در یک اقدام جسورانه قیمت صرافی‌های منتخب را ۳۴۰ تومان افزایش داد و دلار در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورد و فاصله آن با بازار آزاد بسیار کاهش یافت. با اتخاذ این سیاست، روند افزایشی دلار در بازار آزاد متوقف شد و قیمت شروع به کاهش کرد. در واقع می‌توان گفت، آنچه در اولین روز هفته مانع از رشد بیشتر قیمت دلار شد، رفتار جسورانه بازارساز بود. البته حدود ساعت ۴ بعدازظهر صرافی‌های منتخب کمی عقب‌نشینی کردند و قیمت دلار خود را تا ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان پایین آوردند.

در این میان، بازیگران ارزی نیز باور داشتند در روزهای انتهایی سال و پیش از آغاز سفرهای خارجی در نزدیکی تعطیلات نوروز، با کاهش تقاضا مواجه هستند. عده‌ای نیز عنوان کردند، خریداران تصمیم گرفتند در شرایط فعلی تا تصمیم FATF در مورد ایران در هفته جاری مداخله خاصی در بازار نکنند. در این میان، تعداد زیادی از فعالان باور دارند، بازار نسبت به اخبار کم توجه شده است و میزان خرید و فروش‌ها در بازار نیز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال، آنها عنوان می‌کردند، بازار نسبت به واقعه تروریستی سیستان واکنش چندانی نداشت و نشست ورشو نیز در رفتار خریداران و فروشندگان تاثیری نداشت.در روزی که دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت، سکه تمام بهار آزادی رو به قیمت‌های بالاتر آورد و توانست وارد کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شود. دیروز سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به بهای ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی به ثبت رسید که در انتهای هفته گذشته کاهش قیمت ۴۰ هزار تومانی را به ثبت رسانده بود.

تشکیل کارگروه‌های مشترک صرافان ایرانی با کشورهای همسایه

یکی از خبرهای مهم روز گذشته برای بازار ارز، اظهارات دبیر کانون صرافان از تشکیل کارگروه‌های مشترک صرافان ایرانی با کشورهای همسایه بود. رضا ترکاشوند با تاکید بر اینکه کارگروه مشترک صرافان ایرانی با صرافان افغانستان یکی از اولین کارگروه‌ها است، گفت: پیش از این ارتباط صرافان ایرانی با صرافان کشورهای همسایه، غیر‌رسمی، شخصی و در پوشش قانون تجارت بود و این تعاملات جنبه رسمی نداشت. دبیرکانون صرافان ایرانیان ادامه داد: در حال‌حاضر با ایجاد این کارگروه‌ها، سیستمی رسمی از هر دو کشور ناظر و پشتیبان این قراردادها خواهد بود و صرافان دو کشور می‌توانند مشکلات مالی و ارزی خود را از طریق این کارگروه‌ها در کشور مقصد دنبال کنند. ترکاشوند توسعه تفاهمات صرافی کشورهای همسایه با ایران را به معنای توسعه مناسبات مالی صرافی‌های کشور دانست و گفت: از تمامی صرافان عضو کانون، به‌ویژه صرافانی که با همسایگان تجربه مناسبات مالی داشته‌اند دعوت می‌شود در این کارگروه‌ها حضور موثر داشته باشند.

منبع:دنیای اقتصاد

×