چت

توان داخلی، راهگشای رهایی از وضعیت فعلی صنعت کشور است

طراحی تجهیزات و قطعات واحدهای فولادی در کشور علاوه بر استفاده از دانش فنی و توان داخلی، تاثیرات بسیاری را نیز در حمایت از اقتصاد تولید فولاد خواهند داشت. استفاده از توان داخلی در وضعیت فعلی، می‌تواند راهگشای حل و فصل وضعیت آشفته باشد.

توان داخلی، راهگشای رهایی از وضعیت فعلی صنعت کشور است

مدیرعامل شرکت فولاد نور بیان کرد: شرکت فولاد نور از سال 1375 در مازندران، شهرستان قائمشهر شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر در شهرک صنعتی بشل مشغول به ­فعالیت است. شرکت فولاد نور علاوه بر فروش سالیانه 40 تا 45 هزار تن انواع ورق­ های فولادی، در جهت توسعه کسب و کار اقدام به طراحی ماشین­آلات و راه­اندازی خط تولید بعضی از قطعات کرده است.

خوشبختانه اخیرا توانسته‌ایم تاییدیه شرکت‌های خودروسازی را برای تولید انبوه قطعه استاتور دینام که یک قطعه تقریبا وارداتی است، را اخذ کنیم. تمام ماشین­آلات تولید این قطعه که تلفیقی از فولاد و مس است، توسط نیروهای شرکت طراحی و ساخته شده است. شکری ادامه داد: باتوجه به سیاست­گذاری شرکت هلدینگ متیل اتصال به شبکه ریل راه­آهن از دیگر برنامه‌های شرکت فولاد نور است. امیدواریم با اتصال همه مراکز صنعتی هلدینگ متیل به شبکه راه­آهن، هم در هزینه ­های حمل‌و‌نقل و هم در کاهش ترافیک شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در این راستا شرکت صنایع فولاد نور هم مذاکرات اولیه‌ای با شرکت راه­آهن شمال داشته است.

بر اساس این مذاکرات توافق شده است که بخشی از سایت موجود در ایستگاه شیرگاه را برای تخلیه و بارگیری به شرکت فولاد نور تخصیص دهند. وی گفت: یکی از مهم­ترین مشکلات پیش­رو در صنعت فولاد، بازگشت ارز حاصل از صادرات است. با توجه به اینکه این قانون یعنی معافیت 10% برای ارز حاصل از صادرات و بازگرداندن 90% آن به سامانه نیما برای همه صنایع جواب‌گو نبوده است، پیشنهاد می‌شود که این دستورالعمل برای صنایع مختلف متغیر باشد، به‌طور مثال شاید برای صنایع پتروشیمی این معافیت کافی بوده ولی بدون شک برای صنایع فولاد که به ازای تولید هر تن فولاد نیاز به 100 تا 120 دلار دارد (یعنی بیش از 20% مبلغ فروش محصول)، منطقی نیست.

شکری در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد: با توجه به اینکه شرایط فعلی صنعت فولاد عادی نیست، برای جلوگیری از وقفه در تولید باید برای حداقل یکسال اقلامی نظیر الکترود، فرو‌آلیاژها و انواع نسوزهای مصرفی را تامین کرد. با توجه به محدودیت­های دولت طبیعی است که خود فولادسازها باید ارز لازم را تهیه کنند. بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد که ارز حاصل از صادرات به خودشان تخصیص یابد تا قادر به گرداندن چرخ کارخانه­های خود باشند.

منبع:اخبارفلزات

دیدگاه ها
×