چت

برنامه‌های فولاد سفیددشت در سال جهش تولید

فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری از جمله شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه تولیدکننده‌ آهن اسفنجی در کشور است که تصمیم دارد در سال جهش تولید، میزان تولید خود را از ظرفیت اسمی کارخانه عبور دهد. این شرکت با توجه به چهار رکورد تولید در واحد احیای مستقیم سفیددشت، در سال جهش تولید با تمرکز بر اهداف توسعه‌ای، برنامه تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۹۹ را در دستور کار دارد.

برنامه‌های فولاد سفیددشت در سال جهش تولید

تولید آهن‌اسفنجی شرکت سفیددشت چهارمحال و بختیاری در یک‌سال اخیر در واحد احیای مستقیم به ۷۲۵ هزار تن رسید که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است. در مجموع تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ معادل ۵۵۴ هزارتن بود.

محمود ارباب‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری تاکید دارد که برنامه سال جاری دستیابی و حتی عبور از ظرفیت اسمی کارخانه است. هم‌اکنون با توجه به پیشرفت فیزیکی ۸۱ درصدی واحد فولادسازی این مجتمع می‌توان گفت که با حمایت‌های ایمیدرو و فولاد مبارکه این واحد فولادسازی به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزارتن تختال تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. از جمله طرح‌های این شرکت در سال جاری ، پروژه انتقال پساب کارخانه فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری برای انتقال آب است که هم‌اکنون آماده شده و امید است تا پایان اردیبهشت ماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. همچنین بومی‌سازی سامانه تصفیه پساب در دوران تحریم، توسط متخصصان ایرانی و برای نخستین‌بار در ایران در شرکت فولاد سفیددشت عملیاتی شد. این سامانه با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد ریال و به مدت سه ماه مورد بهره‌برداری قرارگرفته است که با بومی‌سازی این سامانه، بیش از ۵۰ درصد صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت. راه‌اندازی خط تولید بیلت با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن از پروژه‌های دیگر در دست اجرای شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری است که هم‌اکنون قرارداد این پروژه با چینی‌ها منعقد شده و فاز مهندسی آن به اتمام رسیده است. شرکت فولاد سفید‌دشت در حال حاضر با کمک شرکت‌های داخلی و با استفاده از تکنولوژی شرکت‌های خارجی در حال بومی‌سازی دو قطعه بسیار مهم موردنیاز شرکت از جمله کمپرسورها و موتور‌های با ولتاژ بالا است که با بومی‌سازی این قطعات به‌طور کامل خودکفا خواهد شد.

در مجموع طی سال گذشته میلادی تولید جهانی آهن اسفنجی با رشد ۲/ ۲ درصدی به ۹۰میلیون و ۶۷ هزار تن رسید. بر اساس داده‌های آماری، ایران بعد از هند (با تولید ۳۶ میلیون و ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی) در رتبه دوم جهان جای گرفت. طی سال ۲۰۱۹ میلادی میزان تولید آهن‌اسفنجی ایران به ۲۷ میلیون و۷۳۰ هزار تن رسید که حاکی از رشد ۷/ ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی است. این در حالی است که امسال سه‌میلیون و ۸۴۵ هزار تن ظرفیت جدید در این بخش محقق می‌شود و تا افق ۱۴۰۴ نیز ۱/ ۷ میلیون تن به این ظرفیت افزوده می‌شود و در مجموع به رقم ۴۴ میلیون و ۳۹۵ هزار تن بالغ خواهد شد.

دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×