چت

بازار خاموش فولاد

از نیمه ماه مبارک رمضان عبور کردیم و همان‌طوری‌که دیده می‌شود بازار داخلی در حداقل فعالیت ممکن به‌سر برده و به‌طورتقریبی خاموش است.

بازار خاموش فولاد

خبرهای فولادی، چه داخلی و چه خارجی مرتبط با ایران به حداقل ممکن کاهش یافته، به‌طوری‌که این‌روزها از تحولات این حوزه کمتر خبر می‌شنویم. بیشتر خبرگزاری‌های برون‌مرزی، پس از گذشت ۲هفته از اعلام تحریم‌های صنایع فلزی ایران ازسوی امریکا، همچنان و بیشتر حول محور تحریم صنایع فلزی ایران مانور اطلاعاتی می‌دهند، به‌طوری‌که این موضوع خبرهای دیگر مرتبط با این حوزه را درحال‌حاضر در حاشیه قرار داده است.

مهم‌ترین خبر برون مرزی که به تازگی شنیده شد و برای بازار ایران تاثیر‌گذار بود، موضوع نصف شدن تعرفه وارداتی فولاد ترکیه به امریکا و به دنبال آن خارج شدن ترکیه از بازارهای هدف ایران و تامین‌کنندگان منطقه سی‌آی‌اس و گرایش به سمت بازار امریکا است که باعث شده با روند افزایشی که در حوزه سنگ آهن به وجود آمده است، بازارهای هدف صادراتی ایران و رقیبان آن کمی بهبود پیدا کند، به‌طوری‌که آخرین نرخ صادراتی شمش سی‌آی‌اس حدود ۴۳۳ دلار-تن فوب گزارش شده که افزایش ۱۸ دلاری نسبت به نرخ کف آن در چند روز گذشته را نشان می‌دهد.

البته افزایش نرخ شمش صادراتی ایران متاسفانه زیر فشار تحریم‌ها و سوء‌استفاده خریداران از شرایط به وجود آمده، کمتر از این مقدار تحت‌تاثیر قرار گرفته، به‌طوری‌که افزایش نرخ تنها در حد ۵ دلار و حداکثر تا سقف ۳۹۰ دلار-تن فوب گزارش شده است. ازجمله مهم‌ترین متغیرهای تاثیر‌گذار بر چشم‌انداز بازار داخلی ایران بر اساس شیوه‌نامه‌ها ۲ مولفه نرخ دلار نیمایی و نرخ‌های صادراتی سی‌آی‌اس بوده است که این‌روزها هر دو این مولفه‌ها افزایش را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که با درنظر گرفتن دلار نیمایی حدود ۱۱ هزار تومانی و شمش ۴۳۳دلاری سی‌آی‌اس به نرخ حدود ۴۷۶۰ تومان-کیلو خواهیم رسید که با محاسبه ۹۰درصدی آن به نرخ حدود ۴۲۸۰تومانی می‌رسیم، البته آخرین معاملات شمش در بورس کالا کمتر از این رقم بوده است، بنابراین فولادسازان داخلی در چشم‌انداز آینده این بازار، با توجه به مولفه‌های موجود بر اساس آخرین شیوه‌نامه تنظیم بازار داخلی فولاد و توافق‌های انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار بهبود این بازار پس از ماه مبارک رمضان و بهبود تقاضا نشسته‌اند.

از طرفی درحال‌حاضر علائم حیاتی تقاضای داخلی ضعیف و کم‌رمق دیده می‌شود. باید منتظر ماند و دید که آیا بهبود تقاضای داخلی موردانتظار به واقعیت تبدیل خواهد شد و اینکه آیا بازار داخلی فولاد مورداقبال نقدینگی واقع می‌شود یا اینکه این انتظار تنها در حد یک سراب باقی خواهد ماند، چراکه خبر تحریم بازارهای صادراتی فولاد ایران از سوی امریکا، اگرچه در عمل ممکن است تاثیر قابل‌توجهی نسبت به شرایط گذشته نداشته باشد اما انتشار همین خبر کافی بود تا عقبگردی قابل‌توجه برای سفته‌بازان و فروکش کردن هیجانات موجود در بازار داخلی باشد، به‌طوری‌که پس از انتشار این خبر شاهد افول تقاضای هیجانی و کاهش تدریجی و پلکانی سقف نرخ رقابتی بورس کالا بودیم.

منبع:اخبار فلزات

دیدگاه ها
×