چت

بازار آهن و فولاد رانتی است| مسئولان و دلالان، آسیب زده‌اند

رستگار، دبیر اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، گفت: افزایش قیمت میلگرد و محصولات آهنی و فولادی ناشی از رانتی است که در این بخش وجود دارد و برای مقابله با رانت موجود نیاز است که مسیر قانونی، طی شود.

بازار آهن و فولاد رانتی است| مسئولان و دلالان، آسیب زده‌اند

 

سجاد صفری؛ بازار: «حمیدرضا رستگار» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که بازار آهن و فولاد کشور با چه مشکلاتی روبرو است؟ اظهار داشت: متاسفانه، در حال حاضر، بازار آهن و فولاد کشور، شرایط مطلوبی پیش روی ندارد و دلیل آن این است که وزارت صمت در بخش بازار آهن و فولاد کشور تصمیماتی را اتخاذ کرده و در واقع، مشکلات مربوط به این بخش مربوط به بلاتکلیفی وزارت صمت در ساماندهی بازار آهن و فولاد است.

وی اظهار داشت: چالش های مربوط به نرخ ارز، دلار، صادرات و شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد کشور که توسط وزارت صمت تدوین شد بر مشکلات بر بازار آهن و فولاد کشور، اضافه کرده است.

وی تصریح کرد: تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه ها در کوتاه مدت شاید بتواند موفق عمل کند ولی این شیوه نامه ها و دستورالعمل ها چون با واقعیت تطبیق ندارند و اجرایی شدن آن ها امکان پذیر نیست؛ متاسفانه، در دراز مدت، باعث بروز چالش های بسیاری در بازار آهن و فولاد کشور می شود.

رستگار تاکید کرد: دستورالعمل ها و شیوه نامه ها که توسط وزارت صمت تدوین می شود کارشناسی شده و مدبرانه نیست و شرکت هایی که در زمینه توزیع آهن فعالیت دارند مجوزهای لازم از اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ندارند و این توزیع کنندگان متخلف هستند.

وقتی که مسوولان دولتی در بازار آهن و فولاد کشور، دخالت های غیر کارشناسی شده داشته باشند بر تولید کشور آسیب می رساند

نمایندگان مجلس بر بازار آهن و فولاد نظارت داشته باشند
وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار آهن، متولی ندارد، بیان کرد: انتظار این است که مجلس شورای اسلامی از اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد کشور حمایت کند و برای فروش و توزیع آهن و فولاد به این اتحادیه که مجرای اصلی فروش و توزیع آهن و فولاد است توجه شود ولی متاسفانه، به این موضوع توجه نمی شود و نمایندگان مجلس و مسوولان وزارت صمت دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی را تدوین می کنند که اصولی و کارشناسی شده نیست.

رستگار تاکید کرد: نمایندگان مجلس و مسوولان وزارت صمت بایستی بر بازار آهن و فولاد کشور و در بخش تولید، فروش، قیمت گذاری و صادرات بازار آهن و فولاد کشور نظارت داشته باشند و توازن برقرار کنند و اگر بتوانند این توازن را بوجود بیاورند بدون شک بازار آهن و فولاد کشور دچار مشکلات نمی شود و این عدم نظارت ها به تولید کشور آسیب می رساند.

وی اظهار داشت: وقتی که مسوولان دولتی در بازار آهن و فولاد کشور، دخالت های غیر کارشناسی شده داشته باشند بر تولید کشور آسیب می رساند.

رستگار با اشاره به عدم تثبیت قیم ت ها در بازار آهن و فولاد، گفت: مسوولان وزارت صمت در خصوص تثبیت قیمت آهن و فولاد تصمیمات غیر کارشناسی شده ای دارند و این موضوع به فروشندگان و مصرف کنندگان، لطمه می زند و شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد که توسط وزارت صمت تدوین شده در دراز مدت به این صنعت، آسیب می رساند.

وی تاکید کرد: اتحادیه فروشندگان بازار آهن و فولاد اگر توسط مسوولان دولتی، مورد حمایت قرار بگیرد آمادگی این را دارد که در خصوص قیمت گذاری محصولات، اقدامات لازم را انجام بدهد و بازار را به آرامش برساند و قیمت آهن و فولاد را به قیمت واقعی، نزدیک کند.

در بازار آهن و فولاد کشور، دلالان و افراد سودجویی فعالیت دارند که به این بازار آسیب می رسانند و برای کوتاه شدن دست آن ها از این بازار نیاز است که مسیر قانونی، طی شود

سیاست مسولان به بازار آهن و فولاد آسیب می رساند
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت میلگرد و محصولات آهنی و فولادی ریشه در چه عواملی دارد؟ به بازار، گفت: افزایش قیمت میلگرد و محصولات آهنی و فولادی ناشی از رانتی است که در این بخش وجود دارد.

رستگار اظهار داشت: برای مقابله با رانت موجود در بازار آهن و فولاد نیاز است که مسیر قانونی طی شود.

وی تصریح کرد: بازار آهن و فولاد کشور در کنار مسیر اصلی، یک مسیر فرعی دارد و وقتی که از مسیر اصلی که یک مسیر قانونی است حمایت های لازم توسط مسوولان دولتی انجام نگیرد زمینه بروز رانت بوجود می آید و نیاز است که مسوولان حمایت های لازم از این بخش داشته باشند تا رانت موجود در این بازار از بین برود.

رستگار در ادامه با اشاره به نقش دلالان در بازار آهن و فولاد کشور، گفت: در بازار آهن و فولاد کشور، دلالان و افراد سودجویی فعالیت دارند که به این بازار آسیب می رسانند و برای کوتاه شدن دست آن ها از این بازار نیاز است که مسیر قانونی، طی شود.

وی در پایان، گفت: باید نظارت صحیح و برنامه نظام زنجیره های تولیدی، یک چارچوب مشخص داشته باشد و با آمدن و رفتن یک وزیر و یا یک نماینده مجلس نباید به برنامه تدوین شده، خدشه ای وارد بشود و متاسفانه در سال های اخیر، مسوولان، سیاست های مختلفی در بازار آهن و فولاد کشور، اعمال کرده اند که این سیاست ها باعث شده که به این بازار آسیب برسد./بازار

×