چت

اهرم فشار بر سود کارخانه های فولاد چین

انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرده اعضایش در ماه سپتامبر به اهداف تعیین شده نرسیده اند؛ زیرا هزینه ها افزایش داشته و میزان سود از آگوست تا سپتامبر آنها کاهش داشته است. یک فولادساز خصوصی ازاستان هبی در شمال چین، هم اعلام کرده که به نظر می آمد سود آنها در سه ماهه سوم خوب باشد اما نسبت به سه ماهه دوم، افت داشته است.

اهرم فشار بر سود کارخانه های فولاد چین

فولادسازان چینی در سه ماهه سوم ۲۰۱۸ با کاهش سود روبه رو بوده اند، اگرچه در 9 ماه ابتدای سال از حد متوسط کشور بیشتر تولید کرده اند؛ اما بدلیل گرانی قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن، کک، قراضه و فروآلیاژها، سود آنها کاهش داشته است . براساس گزارشات اداره ملی آمار چین از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، سود بخش های فولادسازی، نورد و فروآلیاژها، رشدی 1.71 درصد داشته در حالیکه رشد سالانه کل صنایع کشور ۷. ۱۴ درصد بوده که نسبت به سه ماهه اول، کمتر بوده است . در این مدت، سود صد عضو انجمن آهن و فولاد چین، ۸۶ درصد رشد داشته که آنهم در مقایسه با آمار سه ماهه اول سال افت داشته است.

انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرده اعضایش در ماه سپتامبر به اهداف تعیین شده نرسیده اند؛ زیرا هزینه ها افزایش داشته و میزان سود از آگوست تا سپتامبر آنها کاهش داشته است. یک فولادساز خصوصی ازاستان هبی در شمال چین، هم اعلام کرده که به نظر می آمد سود آنها در سه ماهه سوم خوب باشد اما نسبت به سه ماهه دوم، افت داشته؛ چون هزینه مواد اولیه نسبت به قیمت محصولات فولادی بالاتر رفته است . در بین ۹۱ کارخانه دارنده کوره بلند در چین، هزینه ذوب آهن در سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه دوم، ۵ درصد، قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد فاین استرالیا نیز ۲. ۷ درصد رشد داشته و بهای کک به ۲۵۶۲ یوآن رسیده که در ده سال اخیر بی سابقه است.

رشد قیمت های داخلی محصولات فولادی در سه ماهه سوم سال، هم راستا با افزایش مواد اولیه نبوده، شرایط برای میلگرد بهتر بوده، اما محصولات تخت حتی با کاهش قیمت هم مواجه بوده اند. اعمال استانداردهای ملی بالاتر برای میلگرد که از یک نوامبر اجرا می شود فولادسازان چینی بویژه تولیدکنندگان میلگرد مجبور به استفاده بیشتر از فروآلیاژها خصوصاً وانادیوم خواهند بود که رشد قیمت این ماده را در بر داشته است. این مسئله باعث افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ یوانی هزینه تمام شده میلگرد خواهد شد. طی چند ماه گذشته، فولادسازان چینی هزینه های بسیاری را برای استاندارد سازی واحدهای خود و انطباق با تمهیدات زیست محیطی پرداخت نموده اند. این مسئله یک هزینه سربار بزرگ برای این واحدها خصوصاً برای بدهکاران می باشد. با این حال، حاشیه سود بالا در حدود ۹۴۱ یوان/تن همچنان مشوق تولیدکنندگان به تولید با حداکثر ظرفیت می باشد.

منبع:مرکز تخصصی فلزات

دیدگاه ها
×