چت

افزایش بی سابقه قیمت میلگرد.

بازارهای داخلی کشور هموار گرفتار طوفان نوسان قیمت بوده اند به طوری که این نوسانات در بازار خرید و فروش فولاد در طی یک سال گذشته به اوج خود رسیده است و ما شاهد صعود بی سابقه بهای فروش محصولات فولادی بوده ایم. کارشناسان بازار فولاد، بازار جهانی و رشد نرخ ارز را به عنوان دو عامل اصلی افزایش نرخ فولاد می دانند.

افزایش بی سابقه قیمت میلگرد.

در طول هفته های اخیر این رشد بی سابقه ی قیمت ها شدت قابل توجهی پیدا کرده است و نکته حائز اهمیت این موضوع آن است که این افزایش نرخ فولاد و محصولات طویل فولادی بازار داخلی در شرایطی رخ داده است که روند قیمت‌های محصولات مشابه در بازار جهانی صعودی نیست و حتی قیمت ها ریزش قابل‌ ملاحظه‌ای را تجربه کرده اند.

احتمال کاهش تولید فولاد به دلیل قطعی‌ آب و برق در ماه‌های آینده از مهم ‌ترین عوامل رشد قیمت این محصولات در روزهای اخیر است که این مسئله تفکر کاهش تولید را ظرف ماه‌های آینده برای فعالان بازار فولاد تقویت و همین موضوع نیز زمینه رشد قیمت این محصول را در بازار بین‌المللی فراهم کرده است. در همین حال، بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان از هفته گذشته تاثیر بسزایی بر رشد قیمت این محصول در بازار آزاد داشته است.

البته با توجه به گزارش های منتشر شده در حالی سال ۱۴۰۰ را آغاز کردیم که بهای فروش میلگرد آجدار سایز ۸ در بازار آزاد ۱۲۷۰۰ تومان به ‌ازای هر کیلوگرم گزارش شد و در همین روز تیرآهن به سایز ۱۲ نیز به‌ ازای هر کیلو ۱۶۹۰۰ تومان به فروش رفت. اما این روند افزایشی به گونه ای ادامه پیدا کرد که اکنون که در سومین ماه از سال هستیم قیمت میلگرد وارد کانال ۱۵۰۰۰ تومانی شده است.

این روزها شاهد شدت گرفتن سردرگمی نسبت به آینده با توجه به انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش‌ رو و شرایط تحریمی و احتمال بازگشت به برجام هستیم، در چنین وضعیتی بسیاری از بازارها با رکود روبه ‎رو هستند. در همین فضا بازار خرید و فروش فولاد رونق دارد، بدین ‌ترتیب بخشی از سرمایه‌های سرگردان جامعه جذب این بازار می‌شود و این موضوع خود زمینه تداوم روند صعودی قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

در شرایطی که بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی در رکودی سنگین به سر می‌برند، همین موضوع از تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی کاسته است. با این وجود، هم چنان شاهد ورود تقاضای سرمایه‌ای به این بازار هستیم. هرچند خرید و فروش میلگرد در کانال ۱۵۰۰۰ تومان بی‌سابقه بوده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد رکود در بازار این محصولات باشیم؛ رکودی که به ‌مرور تاثیر خود را بر روند تولید این محصولات ساختمانی نشان خواهد داد. توجه به این نکته ضروری به‌ نظر می ‌رسد که قیمت فولاد در بازار جهانی در مسیر نزولی قرار گرفته و بدین ترتیب حتی نمی‌توان به صادرات این محصول نیز امید چندانی داشت./آهن پرایس

×