چت

از دست دادن 75 میلیون دلار ارزآوری بدلیل بحران انرژی منجر به نگرانی در تاب‌آوری صنعت فولاد شد

مجتبی مهری‌نژاد، نگرانی در تاب‌آوری صنعت فولاد را چالش‌های اصلی تولیدکنندگان دانست.

از دست دادن 75 میلیون دلار ارزآوری بدلیل بحران انرژی  منجر به نگرانی در تاب‌آوری صنعت فولاد شد

به گزارش فولاد 24 به نقل از فولاد ارفع؛ مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در جواب آیا تاب‌آوری در صنعت فولاد موجب نگرانی شده تولیدکنندگان شده است، گفت: متاسفانه معضلات بوجود آمده منجر به نگرانی صنعت فولاد شده است و با مصاحبه و جلسات با حضور مسئولین ذی‌ربط می‌توان به راه‌حل این مشکل دست یافت، در صورتی که تا 6 ماه آینده یعنی تا اتمام سال جاری با همین رویه ادامه دهیم نباید انتظار سود از تولیدکنندگان داشت.

عوامل زیان‌دهی به تولیدکنندگان فولاد

آقای مهری نژاد عوامل زیان‌دهی به تولیدکنندگان را اینگونه شرح داد:

  1. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، مبحث انرژی است که حدود زمان 900 ساعت یعنی میانگین 40 تا 45 روز قطعی برق داشتیم و در حوزه انرژی بلااخص گاز با محدودیت همراه هستیم. 
  2. کاهش چشمگیر قیمت جهانی فولاد که در حال حاضر 460 دلار هست.
  3. جنگ روسیه و اوکراین، حدود 30 دلار قیمت فروش محصولات روسیه کمتر از قیمت جهانی فولاد هست و این بحران جدید در تاب‌آوری صنعت فولاد را با چالش همراه کرده و منجر به مشکل شده است.

می‌توان به سیاست‌های دولت چین بعنوان بزرگترین تولید کننده فولاد جهان با تولید 1 میلیارد تن در سال، اشاره کرد که تعیین کننده قیمت جهانی می‌باشد. در کل می‌توان گفت ما در حوزه قیمت‌گذاری نقش خاصی را نداریم.

 

 

تاثیر قیمت‌گذاری دستوری بر صنایع فولادی

مدیرعامل فولاد ارفع درباره قیمت‌گذاری دستوری چنین اظهار کرد: علی‌رغم میل تولیدکنندگان فولاد، سازمان بورس‌کالا در قیمت‌گذاری، به درستی عمل می‌کند و اعتقاد دارم که این شیوه دستوری به نفع مردم هست چرا که؛ اگر قیمت‌گذاری آزاد باشد هزینه به مردم تحمیل خواهد شد.

مهری نژاد افزود: فولاد ارفع با تولید 1 میلیون تن در سال یک شرکت در حوزه فولاد، با محدودیت برق در تابستان فقط 1000 میلیارد تومان سود از دست داد، این مبلغ از سود حدود 2.500 الی 3.000 میلیارد تومان فرصت درآمدزایی از بین رفت. در صورتیکه اگر مبلغ مذکور منجر به تولید می‌شد و محصولات صادر می‌شد حدود 75 میلیون دلار ارزآوری به کشور داشتیم.

بنابراین عدم پیش‌بینی این چالش‌ها در دو دولت قبل، طی این سال‌ها هیچ سرمایه‌گذاری بنیادی در حوزه برق صورت نپذیرفت یعنی این چالش‌ها در گذشته ایجاد شده است.

دولت با کشیدن ترمز افزایش قیمت انرژی به خوبی عمل کرد و در این راستا، تا اکنون سیاست‌های درستی را در زمینه کنترل قیمت انرژی بکار گرفته است، لذا این رویه نباید یک سویه باشد به زیان تولید کننده منتهی گردد.

 

تاثیرات تعرفه‌های  گاز و آب بر تولیدکنندگان فولاد

مدیر عامل فولاد ارفع تحمیل هزینه‌های هنگفت آب و گاز را یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد دانست و افزود: جهت تامین گاز برای صنایع فولادی به ازای هر متر مکعب مبلغ 7  یورو و مبلغ 35 تا 37 هزار تومان برای آب پرداخت می‌شود یعنی 0/7 یورو، بنابراین 10 برابر بیشتر هزینه صرف می‌شود تا آب خطوط تولیدی تامین گردد.

ضمن اینکه قبوض علی‌الحساب می‌آید، یعنی احتمال افزایش وجود دارد که در این صورت در آینده نه چندان دور با زیان مواجه خواهیم شد.

دیدگاه ها
×