چت

جان دوباره بازار فیزیکی فولادی‏‏‌ها

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا شاهد رونق معاملات محصولات فولادی به‌ویژه شمش بلوم بود. تعطیلات پایان هفته و سفرهای اربعین مانع حجم تقاضا و رونق در معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا نشد. دورخیز نرخ ارز نیز به کمک واحدهای تولیدی شمش فولادی آمده تا بتوانند چیزی حدود ۸۸‌درصد از حجم عرضه‌‌‌های خود را با افزایش قیمتی جزئی مورد معامله قرار دهند. با توجه به اینکه عرضه شمش فولاد با نرخ بالاتری نسبت به بهای صادراتی آن انجام می‌شود، شائبه حمایت بورس‌کالا از گران‌فروشی شمش فولاد مطرح است.

جان دوباره بازار فیزیکی فولادی‏‏‌ها

بازار فیزیکی بورس‌کالا در روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه میزبان عرضه 164‌هزار و 800تن شمش فولادی بود که با تقاضای 298‌هزار و 300تنی مواجه شد و در نهایت از کل عرضه‌‌‌ها بالغ بر 144‌هزار و 100تن با میانگین قیمت 20‌هزار و 500تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی آمار و اعداد منتشرشده در سامانه بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که حدود 88‌درصد از حجم عرضه‌ مورد معامله قرار گرفته است. به این ترتیب به‌رغم تعطیلی پایان هفته و دشواری حمل محصول به علت سفرهای اربعین، متقاضیان استقبال زیادی از عرضه‌‌‌های فولادی داشتند. بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد و صعود مجدد به مرز 50‌هزار تومان، عامل اصلی رونق رینگ شمش فولاد در هفته جاری بود.

با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار برای خریداران به 21‌هزار و 900تومان ‌‌‌رسید. این در حالی است که در این روز هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 24‌هزار و 500تومان به فروش رفت و به این ترتیب فاصله قیمتی بین شمش و میلگرد در بازار آزاد 2‌هزار و 600تومان شد. این رقم با توجه به هزینه تولید نوردکاران قابل توجیه نیست. برخی فعالان بازار معتقدند شمش‌‌‌های معامله‌شده با این نرخ برای تولید میلگرد و مقاطع طویل فولادی و عرضه در بازار داخل خریداری نمی‌شود؛ چرا که تولید میلگرد با شمش 22‌هزار تومانی در شرایطی که میلگرد در محدوده 24‌هزار و 500تومان در بازار به‌وفور وجود دارد توجیه اقتصادی ندارد.


در این شرایط اجازه خرید دادن به هر فرد بدون دارا بودن کد بهین‌‌‌یاب از عوامل اصلی رونق رینگ شمش فولاد در شرایطی است که بازار محصولات نهایی در رکود به سر می‌‌‌برد. برخی از خریداران شمش فولاد به خرید این محصول و صادرات غیرقانونی آن اقدام می‌کنند. با توجه به فاصله قیمتی میان نرخ ارز در بازار مبادله و نرخ ارز در بازار آزاد، رقابت برای خرید شمش فولاد گران دارای توجیه اقتصادی است.

در حالی رینگ صنعتی شمش فولاد میزبان عرضه بالغ بر 160‌هزار تن شمش فولاد بود که مطابق اطلاعیه عرضه‌‌‌ها، این بازار در این روز میزبان عرضه 158‌هزار و 750تن شمش بلوم، 30‌هزار تن آهن اسفنجی، 7‌هزار تن ورق سرد، 5‌هزار تن ورق گالوانیزه و یک‌هزار و 500تن شمش چدن در تالار محصولات صنعتی و معدنی بود. تالار صادراتی نیز شاهد عرضه 30‌هزار تن گندله سنگ‌آهن بود.


شائبه حمایت از گرانی فولاد


به گزارش موسسه فست‌‌‌مارکت، قیمت شمش فولادی صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در روز جمعه اول سپتامبر برابر با 463دلار به ازای هر تن اعلام شد. قیمت ریالی آن با دلار مبادله‌‌‌ای در بازار اول با نرخ 38‌هزار و 500تومان چیزی حدود 17‌هزار و 825تومان به ازای کیلوگرم خواهد بود. همچنین نرخ ریالی فروش شمش صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس براساس نرخ دلار در بازار دوم مبادله‌‌‌ای که برابر 42‌هزار تومان است به 19‌هزار و 446تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. قیمت شمش فولادی با دلار آزاد 49‌هزار و 750تومان نیز 23‌هزار و 34تومان به ازای هر تن است.

در شرایطی که نرخ ریالی شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس بر مبنای نرخ‌های رسمی ارز در کشور در محدوده 17‌هزار و 800تومان تا 19‌هزار و 500تومان نوسان دارد، قیمت پایه شمش فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالا در محدوده 18‌هزار و 900تومان تا 20‌هزار و 450تومان تعیین شد. عرضه شمش فولاد با نرخی به‌مراتب بالاتر از بهای صادراتی آن شائبه حمایت بورس‌کالا از گران‌فروشی شمش فولاد را مطرح می‌کند. در عین حال عرضه شمش فولاد در بورس‌کالا با نرخ‌های پایه تعیین‌شده، صنایع تکمیلی فعال در این حوزه را که عمدتا شامل نوردکاران هستند مجبور به خرید مواد اولیه موردنیاز خود با قیمتی بالا می‌کند، به نحوی که از توان تولید محصول رقابتی در بخش نهایی زنجیره می‌‌‌کاهد.

بازار جهانی افزایشی شد


در شرایطی که رینگ فروش شمش فولاد در بازار داخل پررونق است، داده‌‌‌های مثبتی از بازار جهانی فولاد به گوش می‌‌‌رسد. ظرف هفته گذشت فضای مثبتی بر بازار آتی و نقدی فروش شمش فولاد در چین حاکم بود. خبرهای مثبت از بهبود تقاضا برای فولاد در این کشور افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته است. در عین حال شاخص مدیران خرید چین بهتر از انتظار منتشر شد و بانک خلق چین از کاهش نرخ ذخیره الزامی بانک‌ها خبر داد. این داده‌‌‌های مثبت باعث شد تا بهای فولاد در معاملات بازار آتی رشد 2درصدی داشته باشد. همچنین این امر سیگنال‌‌‌های مثبت فروش نقدی و فیزیکی فولاد در چین را تقویت کرد. با توجه به اخبار دریافتی از یک‌خریدار، حداقل 20‌هزار تن شمش ایران به قیمت 485دلار در هر تن تحویل بنادر چین شده است./ دنیای اقتصاد

دیدگاه ها
×