چت

بازار مواد معدنی حیاتی با کنترل صادرات گرافیت را چین داغتر می‌کند

ماده اولیه کلیدی در باتری خودروهای برقی با محدود شدن صادرات گرافیت توسط چین، چالش جدید بازار معدنی می باشد.

بازار مواد معدنی حیاتی با کنترل صادرات گرافیت را چین داغتر می‌کند

به گزارش فولاد 24 به نقل از فولاد ایران؛ زمانی که چین محدودیت‌هایی را برای صادرات گالیوم و ژرمانیوم در ماه ژوئیه اعلام کرد، معاون وزیر بازرگانی سابق چین نقل کرد که اگر غرب به هدف قرار دادن بخش فناوری پیشرفته چین ادامه دهد، "این فقط یک شروع" است. وی گفت که محدود کردن بازار دو فلز مورد استفاده در ساخت تراشه‌های سیلیکونی در واکنش به قانون تراشه‌های امریکا «یک ضربه سنگین کاملاً فکر شده» بود. دولت بایدن از آن زمان محدودیت‌های مربوط به صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به چین را تشدید کرد و روز جمعه مجموعه اقدامات جدیدی را با هدف بستن راه‌های گریز قبلی اعلام کرد. چین در حال واکنش مشابه است و این بار جاه‌طلبی‌های بازار خودروی برقی غرب را هدف گرفته و پتانسیل زیادی برای تشدید بیشتر این نبرد مهم معدنی بین چین و غرب وجود دارد.

گرافیت بزرگترین جزء باتری های خودروهای برقی از نظر وزن است که معمولاً بین 50 تا 100 کیلوگرم وزن دارد. چین بازیگر غالب در عرضه جهانی گرافیت طبیعی و گرافیت مصنوعی است که سهم فزاینده ای از بازار را به خود اختصاص داده است. این کشور حدود دو سوم کل تولید گرافیت طبیعی را به خود اختصاص داده و حدود 98 درصد از آندهای گرافیتی مصنوعی جهان را تامین می کند.

گرافیت چین
وابستگی غرب به عرضه چین باعث شده که گرافیت اخیراً مانند کبالت و عناصر خاکی کمیاب در فهرست مواد اولیه فوق بحرانی وزارت انرژی ایالات متحده امریکا قرار گیرد. امریکا و متحدان آن در حال سرمایه گذاری در تامین نیاز خود از منابع غیر چینی هستند ولی قطعا هیچ کدام از این سرمایه گذاری ها قبل از دسامبر که محدودیت های صادراتی چین آغاز می شود نتیجه نخواهند داد.

سوال بزرگ این است که چین چقدر صادرات گرافیت را محدود خواهد کرد. محدودیت‌های جدید به وضوح بخش باتری خودروهای برقی را هدف قرار داده و زنجیره تامین گرافیت جهان باید آماده شوک کوتاه مدتی باشد.

دولت های غربی هنوز در حال ارزیابی واکنش خود هستند و منتظرند تا ببینند حجم صادرات گرافیت چین در ماه های آینده چگونه خواهد بود. یکی از راه‌های بالقوه به چالش کشیدن چین در سازمان تجارت جهانی است، گزینه‌ای که دولت ژاپن در حال ارزیابی آن است. این تاکتیکی بود که سال 2010  وقتی چین صادرات عناصرخاکی کمیاب را قطع کرد با موفقیت کار کرد. شکایت مشترک امریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن در سال 2014 پذیرفته شد و چین مجبور به عقب‌نشینی گردید.

دیدگاه ها
×