چت

آغاز سرد تابستان صنایع

در این جستار، شرایط بازار سرمایه، معاملات و خبرهای موثر در تیرماه مورد مطالعه قرار گرفته است. صنایع و نمادها براساس گزارش فعالیت ‌ماهانه این‌ ماه بررسی و مقایسه شده و گروه‌‌‌ها و شرکت‌های برتر براساس پارامترهای بنیادی معرفی شده‌اند. متغیرهایی که لحاظ شده‌‌‌اند، عبارتند از: نسبت قیمت به سود چهارفصل گذشته، فاصله‌‌ نسبت قیمت به سود چهارفصل گذشته تا میانه‌‌ تاریخی، افزایش درآمد و افزایش نرخ نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه‌‌ تیرماه، افزایش درآمد و افزایش نرخ نسبت به میانگین ۱۲‌ماه گذشته.

آغاز سرد تابستان صنایع

در این ‌ماه نمادهای «کتوسعه»، «ناما»، «غمایه» و «فصبا» عرضه اولیه شدند. نسبت قیمت به سود بازار از 9واحد در ابتدای‌ ماه به 3/ 8واحد افت کرد که 9/ 1واحد بالاتر از میانه‌‌ تاریخی بازار بدون درنظرگرفتن داده‌‌‌های سال‌های 1399 و 1400 است. نسبت ارزش به درآمد از 4/ 2واحد به 1/ 2واحد کاهش یافت. نرخ دلار نیمایی در محدوده 37هزار و 500تومان ثبات داشت. دلار آزاد هم کم‌نوسان بود و از 48هزار و 800تومان در انتهای خرداد تا 50هزار و 900تومان رشد کرد و در پایان تیر، مجددا کاهش‌‌‌ یافت و به قیمت 48هزار و 650تومان معامله شد. نرخ بهره بین‌‌‌بانکی هم در محدوده 5/ 23درصد ثبات داشت. در تیرماه نامه‌‌‌ای مبنی بر افزایش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌‌‌ها به 7هزار تومان افشا شد که در تاریخ 17اردیبهشت (روز آغاز اصلاح بازار همراه با خروج پول‌‌‌های سنگین) ابلاغ شده بود و پس از تایید و تکذیب‌‌‌های متعدد اجرایی شد.

همچنین نامه‌‌‌ای مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسباتی برای فرآورده‌‌‌های ویژه پالایشی که در بورس‌کالا فروخته می‌شود به 38هزار تومان منتشر و در ادامه لغو شد. مجموع این موارد موجب ایجاد موج عدم‌‌‌اطمینان در بازار شد و ارزش معاملات به روند نزولی خود ادامه داد، به‌طوری‌‌‌که میانگین ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) 32درصد کمتر از‌ ماه گذشته و معادل 3690میلیارد تومان بود. همچنین خروج پول حقیقی تقریبا مشابه‌ ماه گذشته و برابر با 7700میلیارد تومان بود و شاهد ورود 3250میلیارد تومان پول به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. شاخص کل و شاخص هم‌‌‌وزن به ترتیب افت 9درصدی و 6درصدی را تجربه کردند که مجموع روند افت معاملات و خروج پول و افت شاخص‌‌‌ها از رکود بازار در این ‌ماه و عدم‌اقبال فعالان به انجام معامله در شرایط کنونی حکایت دارد.در تیرماه برترین بازده از آنِ صنایع خرده‌‌‌فروشی، دارویی و آشامیدنی بود و گروه‌‌‌های ارتباطات، سخت‌‌‌افزار و چوب با افت بیش از 15درصدی شرایط مناسبی نداشتند.


بیش از 85درصد صنایع بازدهی منفی را به ثبت رساندند. از لحاظ رشد درآمد نقطه‌‌‌به‌‌‌نقطه، صنایع کانی فلزی، سیم و کابل و پیمانکاری صنعتی و از منظر رشد درآمد نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر گروه‌‌‌های کانی فلزی، سرب ‌‌‌و ‌‌‌روی و آشامیدنی، گزارش قابل‌‌‌توجهی داشتند. کمترین نسبت قیمت به سود گذشته‌‌‌نگر متعلق به صنایع قیر، اوره و متانول، روانکار و فولاد با مقدار کمتر از 7 بود. نرخ محصول اصلی در گروه لوازم‌‌‌خانگی، کانی فلزی و چوب بیشترین رشد را نسبت به تیر سال گذشته و در صنایع نساجی، آشامیدنی و کانی فلزی حداکثر افزایش را نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر داشت. با درنظرگرفتن همه‌‌ پارامترها، صنایع آشامیدنی، مس و کانی فلزی بهترین شرایط را داشتند. در مجموع درآمد شرکت‌های تولیدی که تا 10مرداد گزارش دادند نسبت به تیرماه گذشته 35درصد و نسبت به میانگین 12‌ماه اخیر 13درصد رشد داشت./ دنیای اقتصاد 

دیدگاه ها
×