چت

بهبود بازار فلزات لندن پس از سقوط نیکل

با توجه به اظهارات مدیر اجرایی LME، به نظر می‌رسد استیل به عنوان یکی از اولین محصولات ممکن برای همکاری با بورس شانگهای باشد. قرارداد جدیدتر فولاد ضد زنگ نیز با رشد ۲۰ درصدی، جذابیت LME محصولات فولادی ShFE را نشان می‌دهد.

بهبود بازار فلزات لندن پس از سقوط نیکل

لندن، 19 ژانویه (رویترز) - بورس فلزات لندن (LME) نشانه‌های بهبودی از افت نسبت به نیکل در سال 2022 را نشان می‌دهد. متوسط حجم معاملات روزانه در دسامبر به 710,000 لات رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد رشد داشته و قوی‌ترین فعالیت ماهانه از مارس 2020 تاکنون را نشان می‌دهد.

حجم معاملات در نوامبر و دسامبر از ماه فوریه 2022 فراتر رفت، ماهی که LME معاملات نیکل را به حالت تعلیق درآورد و اقدامات غیرمعمولی برای لغو معاملات انجام داد. تصمیم این اقدام توسط دادگاه عالی لندن در نوامبر تأیید شده و گام مهمی در بازگرداندن اعتماد به این صرافی با 146 سال سابقه بوده است.

با این حال، تمرکز همچنان بر روی بهبودی هزینه‌ها است، به جز قرارداد قراضه فولاد ترکیه که محصولات جدید در تلاش برای جلب توجه هستند. به نظر می رسد که این تمرکز بر بهبود هزینه‌ها به همراه تلاش برای گسترش بازار، موجب باز کردن برگه جدیدی توسط LME و جستجوی قراردادهای بورس آتی شانگهای (ShFE) شده است.

در سال 2023، متوسط حجم معاملات روزانه LME نسبت به سال گذشته 11 درصد رشد داشته است، که نشان از اولین سال رشد فعالیت از سال 2018 است. قرارداد سرب با 48 درصد رشد گردش مالی، به عنوان قوی‌ترین عملکرد در میان بسته‌های فلزات اساسی شناخته شده است.

قرارداد قلع نیز با رشد 26 درصدی در سال گذشته، دومین عملکرد قوی را به خود اختصاص داده است و حجم 1.25 میلیون لات، بالاترین میزان از سال 2016 را نشان می‌دهد. استفاده حیاتی از قلع در لحیم کاری تخته مدار، آن را به عنوان یک تقویت کننده نقدینگی ایجاد کرده است.

نگرانی‌ها از نیکل که در سال 2023 با 13 درصد کاهش حجم کل سال مواجه شده بود، در سه ماهه چهارم با افزایش یادشده در گردش مالی، بهبود یافته است. همچنین، قرارداد نیکل ShFE که در مارس 2022 به حالت تعلیق درآمده بود، با افزایش 26 درصدی حجم کل سال در سال 2022 بازگشته است.

در کنار این تحولات، توجه به محصولات فلزات پایه نیز با بازگشت به رشد، بهبود یافته است. از جمله این محصولات، قرارداد سرب به عنوان قوی‌ترین عملکرد شناخته شده است. این افزایش توجه نشان‌دهنده اهمیت استفاده از سرب در بازار فلزات است.

در پایان، همکاری بین لندن و شانگهای به عنوان دو بازار اصلی فلزات، می‌تواند بازارهای جهانی را بهبود بخشد و بازگشت اعتماد به بازار نیکل نیز نتیجه‌ای از این همکاری باشد.

 رقابت و مشارکت در بازار فلزات


بهبود معاملات در سال گذشته به طور زیادی به مجموعه سنتی فلزات پایه LME محدود بود. فعالیت در قراردادهای آلیاژ آلومینیوم کاهش یافته و حجم قراردادهای پریمیوم آلومینیوم در CME ایالات متحده به عنوان رقیب اصلی LME افت کرده است. حجم قرارداد آلومینیوم اولیه CME در سال گذشته سه برابر شده و به سرعت در حال افزایش است. افزایش فعالیت همراه با افزایش ذخایر، که در سال گذشته دو برابر شده و به مجموعاً به ۴۸,۱۴۷ تن رسیده است.

CME نیز در فضای فلزات باتری نقدینگی دست یافته است. حجم معاملات کبالت CME با ۶۸ درصد رشد یافته و حجم لیتیوم آن از ۴۶۸ تن در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰,۰۰۰ تن افزایش یافته است. در این حال، قرارداد کبالت LME از مارس ۲۰۲۳ معامله نشده است و قرارداد لیتیوم آن نیز تاکنون معامله نشده است. صرافی ایالات متحده هر دو گزینه کبالت و لیتیوم را در ماه دسامبر و قرارداد مولیبدن را در ماه مارس راه اندازی کرد.

مشارکت:


LME با ورود به تجارت فولاد، موفقیت بیشتری داشته است و حجم آن در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۶۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش در میان هفت محصول آهنی بورس بسیار متفاوت است. قرارداد قراضه ترکیه با جهش ۹۵ درصدی به ۷۷۷,۵۵۶ لات، ۸۸ درصد از کل تجارت آهن LME را تشکیل می‌دهد.

در میان سایر محصولات فولادی، قراردادهای میلگرد و کلاف نورد گرم چین (HRC) فعالیت معاملاتی داشته‌اند. با این حال، هر دو قرارداد HRC ایالات متحده و اروپا به علیرغم آربیتراژ احتمالی با محصولات مشابه CME، اصلاً معامله نشده‌اند.

تاکنون استیل به عنوان محصولی که ممکن است در صدر فهرست همکاری با بورس شانگهای باشد، شناخته می‌شود. قرارداد میلگرد فولادی ShFE با حجم ۵۰۲ میلیون لات در سال گذشته، حتی با وجود کاهش ۲۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ و ۴ درصد دیگر در سال ۲۰۲۳، فعالیت همچنان ادامه دارد.

در ادامه‌ی این پیشرفت‌ها، همکاری بین لندن و شانگهای به عنوان دو بازار اصلی فلزات، می‌تواند باعث بهبود بازارهای جهانی شود و بازگشت اعتماد به بازار نیکل نیز نتیجه‌ای از این همکاری باشد. تداوم نقدینگی در قراردادها و توسعه بازارها می‌تواند به مزیت‌های هر دو بازار منجر شود.

نظرات و نتیجه‌گیری:


با توجه به اظهارات مدیر اجرایی LME، به نظر می‌رسد استیل به عنوان یکی از اولین محصولات ممکن برای همکاری با بورس شانگهای باشد. قرارداد جدیدتر فولاد ضد زنگ نیز با رشد ۲۰ درصدی، جذابیت LME محصولات فولادی ShFE را نشان می‌دهد.

 

دیدگاه ها
×